Αγαπητέ υποψήφιε (ή κόμμα) δεν έχει νόημα να επενδύσεις στα social media σε αυτές τις εκλογές αν δεν το έχεις κάνει από καιρό

Οι λόγοι είναι πάρα πολλοί αλλά ας τους συνοψίσουμε στους δύο πιο σημαντικούς. Πρώτον δεν έχετε αρκετό χρόνο να στήσετε κάτι σοβαρό και σημαντικό στα social media και γενικώς στο διαδίκτυο αν δεν το είχατε κάνει ήδη. Δεύτερον το πιο πιθανό είναι να μην το κάνετε καλά.
|
Open Image Modal
Peter Booth via Getty Images

Σε διάφορα γραφεία υποψηφίων και κομμάτων ανά την επικράτεια αυτή τη στιγμή κάποιος σύμβουλος, ειδικός, ninja, επικοινωνιολόγος κάτι τέλος πάντων αναφέρει πως ο Obama κατάφερε να αξιοποιήσει τα social media για να δημιουργήσει ένα "grass root movement" που τον οδήγησε στην προεδρεία των ΗΠΑ. Όσοι από εσάς είστε υποψήφιοι ή κομματικά επιτελεία κάντε μια χάρη στον εαυτό σας και αγνοήστε τον. Δεν θα σας προσφέρουν τίποτα απολύτως σε αυτή τη φάση. Πιο πιθανό είναι να σας κάνουν ζημιά παρά καλό.

Οι λόγοι είναι πάρα πολλοί αλλά ας τους συνοψίσουμε στους δύο πιο σημαντικούς. Πρώτον δεν έχετε αρκετό χρόνο να στήσετε κάτι σοβαρό και σημαντικό στα social media και γενικώς στο διαδίκτυο αν δεν το είχατε κάνει ήδη. Δεύτερον το πιο πιθανό είναι να μην το κάνετε καλά.

Το πρώτο δεν θέλει πολύ επεξήγηση. Όσον αφορά το δεύτερο; Μια σοβαρή καμπάνια σε επίπεδο υποψηφίου απαιτεί κατ' ελάχιστο να στηθούν σωστά site, κείμενα, δημιουργικά, να βρεθούν άνθρωποι ή ομάδες που θα αναρτούν περιεχόμενο στα social networks και κυρίως θα έχουν την ευθύνη να διεκπεραιώνονται πολλές μικρές δουλειές που μπορεί να μοιάζουν εύκολες αλλά δεν είναι. Τα ελάχιστα είναι προσαρμογή φωτογραφιών, μοντάζ video, τροποποίηση περιεχομένου συναρτήσει του μέσου που θα ανέβει και γενικώς πολλά πολλά μικρά αλλά σημαντικά που αν γίνονται στο γόνατο θα χαλάνε την εικόνα αντί να τη φτιάχνουν.

Αν τώρα συζητάμε για κόμμα τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο απαιτητικά. Χρειάζονται διαρκείς παραγωγές σε επίπεδο δημιουργικών, πολλαπλάσιες σε όγκο σε σχέση με ενός απλού υποψηφίου. Χρειάζονται banners. Διαδικασίες απλοποίησης μηνυμάτων. Εύρεση, αξιολόγηση και εκπαίδευση εθελοντών. Στρατηγική διαχείρισης λέξεων κλειδιά για τις μηχανές αναζήτησης, έλεγχο σε ποιες γράφει σωστά και ποιες πρέπει να αγοραστούν ώστε να καλυφθεί το κενό, χρειάζεται διαρκής μέτρηση και βελτιστοποίηση. Διαρκή έλεγχο και μέτρηση για το κατά πόσο τα κατάλληλα μηνύματα σε social networks όπως το Facebook που έχει ένα περίπλοκο αλγόριθμο επιλογής εμφάνισης φτάνουν στο κατάλληλο κοινό και όλα αυτά είναι απλώς τα απαραίτητα.

Είναι κατανοητό πως υπάρχουν πάρα πολλές μεταβλητές που δεν είναι εύκολο να ελέγξει κάποιος αν όλα αυτά δεν έχουν σχεδιαστεί και ελεχθεί σε βάθος από νωρίς. Είναι δε, εξαιρετικά δύσκολο να βρεις ανθρώπους που διαθέτουν την απαιτούμενο εξειδικευμένη γνώση ακόμα και σε επίπεδο αγοράς πόσο μάλλον σε επίπεδο κομματικών μηχανισμών. Σαν να μην έφτανε αυτό υπάρχει και η πιο δύσκολη να ελεγχθεί μεταβλητή. Η πλήρης άγνοια των κομματικών μηχανισμών για βασικές αρχές επικοινωνίας στα social media. Οι περισσότεροι νομίζουν πως μια καλή στρατηγική είναι να λέμε κουταμάρες στο twitter και να τσακωνόμαστε με τους αντιπάλους. Παλαιότερα ήταν της μόδας "ομάδες απάντησης στα blog". Σπανίως υπάρχει πρόβλεψη για διασπορά μηνυμάτων ανά μέσο με συγκεκριμένες στοχεύσεις, μια ματιά στις facebook σελίδες των κομμάτων στις οποίες κατά κανόνα αναρτώνται δελτία τύπου από τις δηλώσεις του αρχηγού ή του εκπροσώπου.

Το πόσο λίγο είναι ψημένοι σε αυτά τα ζητήματα οι κομματικοί μηχανισμοί στην Ελλάδα φαίνεται από απίστευτες γκάφες στις οποίες έχουν υποπέσει. Η πιο πρόσφατη ήταν όταν η ΝΔ έβαλε κεντρικό σύνθημα το "Νέα Ελλάδα" και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α αγόρασε το domain neaellada.gr που ήταν διαθέσιμο γιατί κανείς δεν σκέφτηκε να το αγοράσει μήπως στήσει κάποια σοβαρή καμπάνια πάνω στις αναζητήσεις του "Νέα Ελλάδα". Προσωπικά έχω και μια υπέροχη ιστορία για την απάντηση σε ένα απλό tweet που περίμενα έγκριση και τελικό κείμενο από το γραφείου πολιτικού σχεδιασμού ενός μεγάλου κόμματος τέσσερις μέρες.

Εν κατακλείδι αγαπητέ υποψήφιε ή υπεύθυνε επικοινωνίας του κόμματος. Κάνε μια χάρη και στον εαυτό σου και σε εμάς που θα αναγκαζόμαστε να σε κάνουμε block ή hide. Περιορίσου στα απλά. Τρέξε ένα banner campaign που να στέλνει στο site σου και μέχρι εκεί. Άντε κάνε και λίγο retargeting. Το άλλο θέλει κόπο, πόρους και χρόνο που δεν έχεις. Αν τυχόν το κάνεις καιρό και με την κατάλληλη ομάδα αλλάζει η κουβέντα. Ο ninja που αναφέραμε παραπάνω που σου είπε πως θα γίνεις ο νέος Obama ή πως θα γίνεις viral είναι άσχετος και επικίνδυνος και καλό είναι να τον πετάξεις έξω με τις κλοτσιές.