Με την πανδημία να αποδεικνύεται πιο μακρόχρονη από όσο θέλαμε να πιστεύουμε – και δυστυχώς ο έλεγχος της να μη φαίνεται πολύ κοντινός – με αναπόφευκτη συνέπεια τα lock down και η καραντίνα να έχον πλέον γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας μας είναι απολύτως φυσικό να αυξάνονται οι streaming συναυλίες. Τόσον οι συναυλιακοί χώροι όσο και οι ίδιοι οι μουσικοί, μεμονωμένα ή συχνότερα σε μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες ομότεχνων ους, διοργανώνουν streaming εμφανίσεις, είτε live είτε μαγνητοσκοπημένες. Μια τέτοια live streaming συναυλία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 27 Δεκεμβρίου από τον τραγουδοποιό, πιανίστα και ερμηνευτή Ορέστη Ντάντο ο οποίος όμως θα έχει και καλή παρέα, την ερμηνεύτρια Ιωάννα Καβρουλάκη και το συγκρότημα Group PάrΩdy.
Πρόκειται λοιπόν για ένα «μίνι φεστιβάλ» όπως το αποκαλούν οι συντελεστές του με τον τίτλο Σε Τόπο Μυστικό το οποίο θα αρχίσει στις 8 το βράδυ και μπορείτε να το παρακολουθήσετε από το https://www.facebook.com/events/841074343103215 στην τιμή των μόλις 5 ευρώ (πληρώνετε στο https://www.viva.gr/tickets/music/streaming/mini-festival-se-topo-mystiko/ ).
Συνομίλησα με τον Ορέστη Ντάντο για αυτή την νέα, πρωτόγνωρη και για τους ίδιους τους μουσικούς, συναυλιακή πραγματικότητα του streaming.
Υπάρχει άλλος τρόπος να....επιβιώσει η ζωντανή μουσική στην εποχή του κόβιντ και των lock down εκτός από τις streaming συναυλίες;
Οι τηλεοπτικές εκπομπές είναι μια άλλη λύση ανάγκης αλλά και αυτές περιορίζονται στα σίγουρα και δοκιμασμένα ονόματα. Δεν τολμούν να παρουσιάσουν, να προτείνουν νέα πρόσωπα. Πάντως αν την επιβίωση την εννοείς με όρους καθαρά οικονομικούς χωρίς τις συναυλίες μαζικού χαρακτήρα δεν μπορεί να επιβιώσει κανείς στο χώρο της μουσικής.
Είναι η πρώτη φορά που κάνεις κάτι ανάλογο από την αρχή της πανδημίας ή όχι; Πώς προέκυψε η ιδέα για αυτή την συναυλία;
Δεν έχω ξανακάνει live streaming. Ο λόγος που το δοκιμάζω είναι ότι εμπιστεύομαι πολύ τον Γιώργο Μαυράκη και τη νεοσύστατη εταιρεία του που ειδικεύεται στο αντικείμενο αυτό. Σε μια κατάσταση που η απομόνωση έχει χτυπήσει κόκκινο πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να έρθουμε σε επαφή με τον κόσμο, έστω και έτσι. Το κάνουμε για εμάς αλλά και για τους ανθρώπους που θα καθίσουν μπροστά στην οθόνη τους για να νιώσουν έστω για ένα απόγευμα κάτι διαφορετικό μέσα στη ρουτίνα και τη μοναξιά της καραντίνας.
Γιατί δεν είσαι μόνος σου, τι σε έκανε να επιλέξεις τα συγκεκριμένα άλλα δύο ονόματα και τι σε συνδέει μαζί τους;
Με την Ιωάννα Καβρουλάκη φτιάξαμε τον «Τόπο Μυστικό» πριν λίγους μήνες, είναι το τραγούδι που έδωσε και τον τίτλο στην εκδήλωση. Πρόκειται για μια υπέροχη νέα φωνή στα πρώτα της βήματα. Οι Group Parody (αν δεν τους έχετε ανακαλύψει να το κάνετε!) θα γεφυρώσουν την απόσταση ανάμεσα στο παραδοσιακό και το πιο ηλεκτρικό μέρος αυτού του μίνι διαδικτυακού φεστιβάλ.
Έγινε συνειδητή προσπάθεια για να κρατηθεί η τιμή του «εισιτηρίου» τόσο χαμηλά και πόσο εύκολο ήταν αυτό;
Σκόπιμα κρατήσαμε την τιμή στα πέντε ευρώ παρότι οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει τα μαθηματικά και να καταλάβει τι σημαίνει αυτό. Δεν είναι δυνατόν στην κατάσταση που είναι ο κόσμος αυτή τη στιγμή να απαιτήσει κανείς πολλά παραπάνω. Είναι μια κίνηση «βόηθα με να σε βοηθώ», κάτι που θα πρέπει όμως να είναι αμφίδρομο και να επικρατήσει γενικότερα στην κοινωνία κι όχι μόνο στη μουσική.
Αν και έχουν μιλήσει και πολλοί/ές άλλοι/ες ομότεχνοι σου αλλά και γενικότερα από τον χώρο του πολιτισμού αξίζει να ρωτήσω και εσένα, τι έχεις να πεις για την στάση της Πολιτείας απέναντι στους ανθρώπους του πολιτισμού από την αρχή της πανδημίας;
Υπάρχει μια πολύ προβληματική κατάσταση ως προς το τι σημαίνει να είσαι επαγγελματίας μουσικός στη χώρα μας. Μια συσσωρευμένη νοσηρή κατάσταση με καθόλου ξεκάθαρα όρια από όλες τις πλευρές απλά εξερράγη μέσα στην κρίση της καραντίνας. Χρειάζεται να οριοθετηθεί εκ νέου το επάγγελμα του μουσικού με όρους δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που να είναι ξεκάθαρα για το κράτος και βιώσιμα για τους μουσικούς.
Αισιόδοξος ή όχι για το αν θα καταφέρει τελικά να αντιμετωπίσει όλος ο κόσμος, μαζί φυσικά και η Ελλάδα, τον κόβιντ;
Έχει περάσει πολύ πιο δύσκολα η ανθρωπότητα και τα κατάφερε. Το ζήτημα είναι με τι κόστος θα το ξεπεράσει, ποιες επιμέρους επιλογές θα κάνει.
Και όσον αφορά στον πολιτισμό και ειδικά τον ελληνικό; Θα συνεχίσει να υπάρχει και στην μετά-κόβιντ εποχή;
Ο πολιτισμός είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο από μία πανδημία. Σαφώς και θα συνεχίσει να υπάρχει. Θα πρέπει να εξαφανιστεί και ο τελευταίος άνθρωπος για να τελειώσει ο πολιτισμός.
Σίγουρα πολλά θα είναι διαφορετικά στην μουσική όταν τελειώσουμε, το συντομότερο δυνατό ελπίζουμε, με την πανδημία αλλά πιστεύεις ότι η γνωστή, «παραδοσιακή» μορφή των ζωντανών εμφανίσεων είναι αναντικατάστατη και θα επιστρέψουμε σε αυτήν ή θα πάμε σε μιαν «υβριδική» της με άλλες;
Μια αληθινή, ζωντανή εκδήλωση δεν μπορεί να υποκατασταθεί από τίποτα γιατί η μουσική επιτέλεση δεν είναι μόνο μουσικό γεγονός αλλά και κοινωνικό. Δεν είναι μόνον μεμονωμένα πρόσωπα που ακούν μουσική αλλά μια ολόκληρη κοινότητα που αλληλεπιδρά. Το κοινό με τους μουσικούς, οι μουσικοί με το κοινό, το κοινό μεταξύ του, ο διπλανός σου, ο πίσω σου που τραγουδάει, ο μπροστά που κλαίει. Στη φάση που περνάει η ανθρωπότητα δεν έχει περισσότερη ανάγκη από απομόνωση και οθόνη. Για πραγματική επαφή και άγγιγμα έχει ανάγκη οπότε ελπίζω οι διαδικτυακές συναυλίες να παραμείνουν μια εναλλακτική ή παράπλευρη δυνατότητα και τίποτα περισσότερο.
Δεν θα κρύψω ότι είναι και δική μου ελπίδα αυτό ώστε οι επιταγές μιας συγκεκριμένης συνθήκης και συγκυρίας να μην καθορίσουν και το μέλλον, όταν αυτές πλέον ευτυχώς δεν θα υφίστανται...