Είναι θεμιτό να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και προτάσεις ενόψει ευρωεκλογών. Όμως, οι στρεβλώσεις γεγονότων δεν αποτελούν διαφορετική άποψη, αλλά είτε προβάλλονται σκόπιμα είτε προκύπτουν λόγω άγνοιας. Δύο συχνές στρεβλώσεις που συνδέονται μεταξύ τους είναι οι εξής: Προβάλλεται ότι η «η Κυβέρνηση ΔΗΣΥ ενέταξε την Κύπρο στην ΕΕ». Πράγματι, η Κυβέρνηση ΔΗΣΥ προέβη σε σοβαρές ενέργειες για ένταξη της Κύπρου, εντούτοις η ηγεσία του στήριξε επίμονα το Σχέδιο Ανάν, που τέθηκε σε δημοψήφισμα (24η Απριλίου 2004), μια βδομάδα πριν την ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΕΕ (1η Μαΐου 2004). Αν εκείνο το Σχέδιο γινόταν αποδεκτό, η Κυπριακή Δημοκρατία θα διαλυόταν πριν την ένταξή της. Επίσης συχνά, προβάλλεται ότι «ο Τ. Παπαδόπουλος επέτρεψε/συμφώνησε το εμπόριο από τα κατεχόμενα». Όμως, η νομική πράξη για το εμπόριο από τα κατεχόμενα λήφθηκε -ουσιαστικά επιβλήθηκε- από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της ΕΕ, πριν την 1η Μαΐου 2004, χωρίς συμμετοχή της Κυπριακής Κυβέρνησης, που δεν ήταν ακόμη μέλος!
Ένας ευρωβουλευτής οφείλει να προάγει το συμφέρον της κοινωνίας και της χώρας του, ανεξαρτήτως αν ανήκει στην κυβέρνηση ή στην αντιπολίτευση. Οι παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες απευθύνονται στους Ευρωπαίους αξιωματούχους και όχι στην κοινή γνώμη στην Κύπρο. Γι’ αυτό, τα επιχειρήματα (πολιτικά, οικονομικά, νομικά, ηθικά, πολιτισμικά, συναισθηματικά) πρέπει να έχουν ουσιαστική ευρωπαϊκή διάσταση, ώστε οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι να δίδουν σημασία, με στόχο την συνδιαμόρφωση των πολιτικών της ΕΕ.
Στην παρούσα κατάσταση, ο αγώνας ενάντια στην τουρκική κατοχή και ενάντια στην κοινωνική δυσπραγία παραμένουν στο επίκεντρο της δράσης μου. Παραθέτω μερικές συγκεκριμένες προτεραιότητές μου σε περίπτωση επανεκλογής μου:
α) Το κράτος δικαίου, που ισχύει υποχρεωτικά για όλους τους πολίτες της ΕΕ (δικαιώματα και ελευθερίες), πρέπει να αποτελεί μέρος οποιασδήποτε λύσης στο Κυπριακό.
β) Η εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομιμότητας έναντι των εκπροσώπων του κατοχικού καθεστώτος, που σήμερα κυκλοφορούν στην ΕΕ ως δήθεν «βουλευτές», «υπουργοί» κ.ά.
γ) Η επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία, ενόσω αυτή δεν εκπληρώνει τις ευρωπαϊκές της υποχρεώσεις προς την Κυπριακή Δημοκρατία, πρέπει να τεθεί στο προσκήνιο, μαζί με την καταγγελία που ήδη έχω υποβάλει στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, για το έγκλημα του εποικισμού στην Κύπρο.
δ) Για την οικονομία, προσδοκώ να συνεχίσω ως εκπρόσωπος της Ομάδας μου στο Πρόγραμμα Στήριξης προς τα κράτη-μέλη (€25 δισ. για τα έτη 2021-2027) και ιδιαίτερα στην εγκαθίδρυση ευρωπαϊκής εγγύησης των καταθέσεων, ώστε τα κράτη του Ευρωπαϊκού νότου (συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου) και οι πολίτες τους να αποκτήσουν ουσιαστική προστασία στις καταθέσεις τους, προτού προκύψει νέα κρίση.
ε) Αποτελεσματική συμμόρφωση του κυπριακού κράτους με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για εξάλειψη των παράνομων πρακτικών/όρων που χρησιμοποιούν οι κυπριακές τράπεζες για δεκαετίες εις βάρος των πελατών τους, ιδιαίτερα των δανειοληπτών. Πρόκειται για διαπιστωμένη ελλιπή απονομή της δικαιοσύνης, με τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Για τα πιο πάνω χρειάζεται ευθυγράμμιση Κυβέρνησης και Ευρωβουλευτών.
Κώστας Μαυρίδης- Υποψήφιος Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D) - costas.mavrides@europarl.europa.eu