Αποτελεί πλέον συνηθισμένο φαινόμενο η καθυστέρηση στην αναχώρηση των πτήσεων, διεθνώς. Κι αυτό έχει την εξήγησή του, καθώς οι αεροπορικές μετακινήσεις αυξάνοντας ραγδαία, σε αντίθεση με τη βελτίωση των υποδομών στα αεροδρόμια. Κι είναι λογικό, διότι πιο εύκολα βάζουν νέα δρομολόγια αεροπορικές εταιρείες, βλέποντας τη ζήτηση που υπάρχει, ενώ πιο δύσκολο είναι να ακολουθήσουν τα αεροδρόμια στην υποστήριξη των περισσότερων πτήσεων.
Πόσω μάλλον, όταν είναι μικρά ή παλιά ή υπό ανακαίνιση και ανακατασκευή. Βέβαια, αρκετά, νέα, μεγάλα αεροδρόμια κατασκευάζονται σε διάφορα μέρη του κόσμου, με το πρόσφατο παράδειγμα του τρίτου και μεγαλύτερου αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης, γεγονός που θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση.
Πάντως, ειδικά τη θερινή περίοδο κι επειδή ταξιδεύω δεκαετίες τώρα, αν ένα αεροπλάνο φύγει στην ώρα του, είναι σχετικά απίθανο. Κι αν η καθυστέρηση είναι μικρή, τότε ο πιλότος μπορεί να τη «μαζέψει» είτε αυξάνοντας ελαφρώς την ταχύτητα, διότι πιο γρήγορα σημαίνει αυξημένο κόστος καυσίμων, είτε αλλάζοντας κάπως την πορεία. Αν όμως η καθυστέρηση είναι μεγάλη, δεν καλύπτεται κι όταν ο ταξιδιώτης έχει ανταπόκριση, ελπίζει ότι και η επόμενη πτήση θα έχει καθυστέρηση, προκειμένου να την προλάβει.
Τώρα, σύμφωνα με μια έρευνα της AirHelp, που ασχολείται με τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών εταιρειών, για τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο σε 50 αεροδρόμια της Ευρώπης, η Μύκονος είναι η λιγότερο συνεπής στις ώρες αναχώρησης. Επειδή έχω επισκεφθεί πρόσφατα το αεροδρόμιο, το οποίο μαζί με ακόμη 13 περιφερειακά αεροδρόμια ανακατασκευάζει η Fraport Greece, δίνουμε αρκετά ελαφρυντικά, διότι οι εργασίες είναι μεγάλες και χωρίς μεγάλο χώρο στην πίστα, αλλά και εντός του χώρου αναχωρήσεων, χωρίς ακόμα να λειτουργεί check-in και ταυτόχρονη παραλαβή αποσκευών, η κατάσταση είναι περίπλοκη. Και ειδικά τους μήνες αιχμής, είναι ακόμα πιο δύσκολα.
Πάντα, σύμφωνα με την έρευνα, σε Μύκονο, Σαντορίνη και Αθήνα, σχεδόν τέσσερις με πέντε στις δέκα πτήσεις που αναχωρούν από τα αεροδρόμια αυτά, έχει καθυστέρηση.
Εκτός από την Ελλάδα, στο top 10 της κατάταξης βρίσκονται και τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας στη Νήσο Πόντα Ντελγάδα, στη Νήσο Λάχες και στη Λισαβόνα.
Γενικά, πολλά αεροδρόμια χωρών της Νότιας Ευρώπης που αποτελούν δημοφιλείς καλοκαιρινούς προορισμούς, παρουσιάζουν από τα υψηλότερα ποσοστά καθυστερήσεων.
Τα 50 αεροδρόμια της Ευρώπης με τις περισσότερες καθυστερήσεις πτήσεων, το καλοκαίρι του 2019.
Πρόβλημα με την πτήση; Αυτά είναι τα δικαιώματά σας
Καθυστέρηση, ακύρωση και άρνηση επιβίβασης, πιθανώς να σημαίνει για τους επιβάτες μέχρι και 600 ευρώ αποζημίωση το άτομο. Αυτό ισχύει για πτήσεις που αναχωρούν από αεροδρόμιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για πτήσεις που προσγειώνονται σε αεροδρόμιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αερομεταφορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να λάβουν αποζημίωση εάν φτάσουν στον προορισμό τους με τρεις ώρες καθυστέρηση από την ώρα της προγραμματισμένης άφιξης υπό την προϋπόθεση η αεροπορική εταιρεία ευθύνεται για την καθυστέρηση. Το ποσό της αποζημίωσης εξαρτάται από την απόσταση του ταξιδιού. Οι επιβάτες που αντιμετώπισαν κάποιο από τα παραπάνω προβλήματα μπορούν να διεκδικήσουν την αποζημίωση μέχρι και τρία χρόνια μετά την πτήση.