Τα ηλεκτρικά ποδήλατα εξαπλώνονται στην Ευρώπη - Σε ποιες χώρες επιδοτούνται

Τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις των e-bike ξεπερνούν αυτές των παραδοσιακών ποδηλάτων.
|
Open Image Modal
Φώτο Αρχείου: 24 Αυγούστου 2021, Αμβούργο Γερμανία. Ένα e-cargo ποδήλατο κυκλοφορεί στο κέντρο της πόλης με το σλόγκαν "Hamburg fährt vor" (Το Αμβούργο προχωρά μπροστα).
picture alliance via Getty Images

Μπορεί στην Ελλάδα το ποδήλατο να αγαπήθηκε ιδιαίτερα στην περίοδο της καραντίνας του κορονοϊού, στην υπόλοιπη Ευρώπη έχει καθιερωθεί εδώ και δεκαετίες ως αξιόπιστο, γρήγορο και κυρίως χωρίς ρύπους, μέσο μεταφοράς.

Χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων διασχίζουν εδώ και χρόνια τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, κάνοντας το ποδήλατο ένα ασφαλές μέσο μετακίνησης για όλη την οικογένεια.

Τα τελευταία χρόνια, μαζί με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μεγάλη άνθηση παρουσιάζει και η αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων (e-bikes) ενώ σε χώρες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Γερμανία και η Ολλανδία έχουν σχεδόν αντικαταστήσει τις πωλήσεις των παραδοσιακών ποδηλάτων.

Στη Γαλλία και την Ελβετία έχουν καταφέρει πρόσφατα να μπουν δυναμικά στην αγορά, με τους Ευρωπαίους πολιτικούς να στηρίζουν αυτή την επιλογή μετακίνησης καθώς τους φέρνει πιο κοντά στο στόχο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων έως το 2035.

Η Ιταλία, το Βέλγιο, η Αυστρία και η Φινλανδία αλλά και πόλεις όπως το Παρίσι και το Λονδίνο, παρέχουν οικονομικές διευκολύνσεις σε όσους επιλέγουν να αγοράσουν ηλεκτρονικά ποδήλατα, με την Ευρώπη να μετατρέπεται στην ήπειρο των ποδηλάτων αφήνοντας κατά πολύ πίσω της τις ΗΠΑ, που η αγορά τους αντιπροσωπεύει μόλις το 15% των συνολικών πωλήσεων ποδηλάτων από ενήλικες.

Open Image Modal
Ηλεκτρικά ποδήλατα που νοικιάζονται στο κέντρο του Παρισιού, 3 Οκτωβρίου 2021.
Thomas Demarczyk via Getty Images

Ο Γάλλο Αμερικανός Φιλίπ Κρίστ, που ηγείται της έρευνας μικροκινητικότητας στο Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών στο Παρίσι, τον κλάδο μεταφορών του ΟΟΣΑ, μιλώντας στο Bloomberg αποσαφηνίζει τα οφέλη αλλά και τα προβλήματα πίσω από την έκρηξη της αγοράς ηλεκτρονικών ποδηλάτων στην Ευρώπη, που έχει ήδη ξεπεράσει αυτή των παραδοσιακών ποδηλάτων.

Όπως αναφέρει, το πρόσθετο πλεονέκτημα ενός e-bike είναι ότι οι μετακινήσεις γίνονται ευκολότερα και πιο γρήγορα, κερδίζοντας σημαντικό χρόνο, όπως  στις καθημερινές μετακινήσεις των παιδιών από και προς το σχολείο ή τα ψώνια.

Γίνονται με λιγότερη κούραση και πιο γρήγορα, διευκολύνοντας κυρίως ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας, οι οποίοι μπορούν να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το αγαπημένο τους ποδήλατο, ενώ οι νεότεροι αρχίζουν πλέον να το χρησιμοποιούν και για μεγαλύτερες αποστάσεις βγάζοντας ακόμη και εντελώς  από τη ζωή τους το αυτοκίνητο.

Η Γαλλία, η οποία έχει ακόμη ελαφρώς χαμηλότερο επίπεδο υιοθέτησης ηλεκτρονικών ποδηλάτων, προσφέρει εκπτώσεις για την αγορά τους στην προσπάθεια της να πείσει τους πολίτες να αρχίσουν να τα αγοράζουν.

Σε κάποιες περιοχές τη χώρας μάλιστα, όπως το Ile-de-France, υπάρχουν προγράμματα μακροχρόνιας μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων, με μια συμβολική τιμή 40 € το μήνα, που περιλαμβάνει ασφάλιση και συντήρηση. Όταν η περίοδος μίσθωσης λήξει, το ηλεκτρονικό ποδήλατο πρέπει να επιστραφεί.

Στην Ολλανδία και τη Γερμανία, δύο χώρες με παράδοση στο ποδήλατο, υπάρχουν ήδη εταιρείες όπως οι Swapfiets, Coyote και Dance που μισθώνουν e-bike με πληρωμένες τις επισκευές και την ασφάλισή του.

Εταιρικά ηλεκτρικά ποδήλατα

Στο Βέλγιο, τη χώρα της ΕΕ με το υψηλότερο ποσοστό εταιρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, η κυβέρνηση διαπίστωσε ότι με αυτό τον τρόπο αυξήθηκαν σημαντικά τα αυτοκίνητα και η ρύπανση της ατμόσφαιρας.

Τα τελευταία χρόνια, η χώρα κάνει μια στροφή από το μοντέλο των εταιρικών αυτοκινήτων, προσφέροντας στις επιχειρήσεις κάτι που ονομάζεται «προϋπολογισμός κινητικότητας» και περιλαμβάνει φοροελαφρύνσεις σε όσες  αντικαταστήσουν τα εταιρικά οχήματα με ηλεκτρονικά ποδήλατα ή με μια συνδρομή για ηλεκτρονικό ποδήλατο.

Αυτό οδήγησε όλο και περισσότερους Βέλγους να αγοράσουν ηλεκτρονικά ποδήλατα ενώ ακόμη και επιχειρήσεις στράφηκαν στα ποδήλατα e-cargo, που είναι μεγαλύτερα και χρησιμοποιούνται για εμπορικές υπηρεσίες.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Φιλίπ Κρίστ, η στροφή στα ηλεκτρικά ποδήλατα δεν έχει μειώσει αποδεδειγμένα τις εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές καθώς τα προτιμούν κυρίως άνθρωποι που χρησιμοποιούσαν έτσι κι αλλιώς ποδήλατο.

Το μεγάλο στοίχημα είναι να πειστούν οι οδηγοί των αυτοκινήτων ότι θα μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν τουλάχιστον για μικρότερες μετακινήσεις.

Πόσο ασφαλή είναι

Όσο για την ασφάλεια τους, ο Φιλίπ Κρίστ υποστηρίζει ότι όσο τα ποδήλατα κινούνται στους ποδηλατοδρόμους κι όχι στους δρόμους με τα αυτοκίνητα η ασφάλεια τους είναι ικανοποιητική καθώς έχουν ανώτατο όριο στα 25 χιλιόμετρα την ώρα στην Ευρώπη.

Το μεγάλο ζήτημα είναι τα ποδήλατα ταχύτητας, που μοιάζουν με τα παραδοσιακά ποδήλατα, αλλά μπορούν να φτάσουν μέχρι τα 45 χλμ/ώρα. Όταν αυτά τα ποδήλατα κινούνται στους ποδηλατοδρόμους ο κίνδυνος ατυχήματος είναι μεγαλύτερος.

Φυσικά στην Ελλάδα όλα αυτά ακούγονται δύσκολα καθώς το αυτοκίνητο και η μηχανή είναι οι πιο διαδεδομένοι τρόποι μετακίνησης.

Με τον κόσμο όμως να αλλάζει (σ.σ αργά και με εμπόδια αλλά αλλάζει) ίσως στα επόμενα χρόνια να μας απασχολήσουν κι εμάς ζητήματα που απασχολούν ήδη τους Ευρωπαίους όπως: η ταχύτητα των ποδηλάτων στους ποδηλατοδρόμους ή ακόμη κι αν είναι αρκετά ευρύχωροι για να κινηθούν ικανοποιητικά τα  e-cargo.