Οι απεργίες και οι ελλείψεις προσωπικού αναγκάζουν τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν χιλιάδες πτήσεις, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται τεράστιες ουρές στα μεγάλα αεροδρόμια, διαψεύδοντας τις ελπίδες για ένα (ευχάριστα) ”καταιγιστικό” καλοκαίρι μετά τα λοκντάουν για τον COVID-19.
Ξεσηκωμένοι εργαζόμενοι
Μετά τις σαρωτικές περικοπές θέσεων εργασίας και τις μειώσεις μισθών, όταν ο COVID-19 μας ανάγκασε να σταματήσουμε τα ταξίδια, το προσωπικό σε όλο τον κλάδο, από πιλότους μέχρι χειριστές αποσκευών, ζητά μεγάλες αυξήσεις αμοιβών και καλύτερες συνθήκες εργασίας.
Η Norwegian Air συμφώνησε τον Ιούνιο να αυξήσει τους μισθούς των πιλότων κατά 3,7%, μεταξύ άλλων παροχών, δείχνοντας ένα δρόμο για το τι μπορεί να προσφέρουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να αποφύγουν τις εργασιακές διαμάχες.
Παρίσι, Αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ: Οι εργαζόμενοι στο σημαντικότερο διεθνές αεροδρόμιο της Γαλλίας δήλωσαν στις 8 Ιουλίου ότι σκόπευαν να αποσύρουν μια προκήρυξη απεργίας, όπως έκαναν και οι πυροσβέστες στο ίδιο αεροδρόμιο, ανέφερε συνδικαλιστική πηγή στο Reuters.
Το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου ζήτησε συγγνώμη (Δευτέρα 11 Ιουλίου) για τις απαράδεκτες υπηρεσίες που παρείχε στο ταξιδιωτικό κοινό τις τελευταίες εβδομάδες και ενδέχεται να ζητήσει από τις αεροπορικές εταιρείες περισσότερες περικοπές πτήσεων. Στο μεταξύ, το προσωπικό του check-in της British Airways στο αεροδρόμιο ανέστειλε την απεργία, αφού η αεροπορική εταιρεία συμφώνησε να βελτιώσει τις αμοιβές.
Στην γερμανική Lufthansa, ένα συνδικάτο που εκπροσωπεί το προσωπικό εδάφους απαιτεί τουλάχιστον 350 ευρώ ως αύξηση στον μηνιαίο μισθό για 12 μήνες, ώστε να μετριάσει τις επιπτώσεις του ραγδαίου πληθωρισμού.
Η Σκανδιναβική αεροπορική εταιρεία SAS ακύρωσε σχεδόν το 70% των πτήσεων της στις 8 Ιουλίου, καθώς μία απεργία των πιλότων καθήλωσε χιλιάδες τουρίστες στο εξωτερικό.
Οι μισθολογικές συνομιλίες μεταξύ της SAS και των πιλότων της κατέρρευσαν στις αρχές Ιουλίου, προκαλώντας αποχώρηση περίπου 1.000 πιλότων και η εταιρεία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στις Ηνωμένες Πολιτείες μια μέρα αργότερα, λέγοντας ότι η απεργία είχε βαθύνει την οικονομική της κρίση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της SAS δήλωσε στις 8 Ιουλίου ότι μία συμφωνία στην βάση των απαιτήσεων των συνδικάτων θα τρομάξει τους πιθανούς νέους επενδυτές.
Το πλήρωμα καμπίνας της Ryanair με έδρα την Ισπανία σχεδιάζει να απεργήσει για 12 ακόμη ημέρες μέσα στον Ιούλιο, ανέφεραν τα συνδικάτα. Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας χαμηλού κόστους δήλωσε ότι αναμένει «ελάχιστες» ακυρώσεις στα δρομολόγια.
Το πλήρωμα καμπίνας θα απεργήσει στις 12-15 Ιουλίου, 18-21 και 25-28 Ιουλίου στα 10 ισπανικά αεροδρόμια όπου δραστηριοποιείται η Ryanair. Το συνδικάτο επιβεβαίωσε ότι οι Βέλγοι πιλότοι της Ryanair θα συμμετάσχουν στην απεργία που σχεδιάζουν οι Γάλλοι ομόλογοί τους στις 23-24 Ιουλίου.
Το πλήρωμα καμπίνας της easyJet με έδρα την Ισπανία σχεδιάζει να προχωρήσει σε απεργία για εννέα ημέρες τον Ιούλιο, απαιτώντας αύξηση 40% στον βασικό τους μισθό, ο οποίος είναι πολύ χαμηλότερος από ό,τι σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία, ανέφερε το τοπικό συνδικάτο USO.
″Ψαλιδισμένα” καλοκαιρινά προγράμματα πτήσεων
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν περικόψει χιλιάδες πτήσεις από τα καλοκαιρινά τους δρομολόγια για να τα βγάλουν πέρα με τα προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των British Airways, Lufthansa και easyJet.
Η οικονομική αεροπορική εταιρεία Wizz Air δήλωσε στις 11 Ιουλίου ότι αναμένει να περικόψει τις πτήσεις κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού λόγω ελλείψεων εργατικού δυναμικού και απεργιών στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Η KLM, ο ολλανδικός βραχίονας της “Air France - KLM”, εντάχθηκε στο πρόγραμμα μειωμένων θερινών δρομολογίων στις 8 Ιουλίου, όταν ανακοίνωσε ότι θα καταργήσει έως και 20 καθημερινές πτήσεις προς ευρωπαϊκούς προορισμούς μέχρι τον Αύγουστο, λόγω ελλείψεων προσωπικού στην αεροπορική εταιρεία και στο αεροδρόμιο Schiphol.
Ο βρετανός υπουργός Μεταφορών δήλωσε στις 30 Ιουνίου, ότι εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφύγουν την επανάληψη πρόσφατων χαοτικών σκηνών στα αεροδρόμια, καλώντας να εκτελούν «ρεαλιστικά» καλοκαιρινά δρομολόγια.
Προσλήψεις και κίνητρα
Τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να προσλάβουν περισσότερους εργαζομένους, από πιλότους μέχρι προσωπικό ασφαλείας και συνοριακού ελέγχου, καθώς και χειριστές αποσκευών, αφού πολλοί έφυγαν κατά τη διάρκεια της κρίσης του COVID-19.
Στελέχη του κλάδου λένε ότι είναι δύσκολο να προσληφθούν για μία συχνά απαιτητική σωματικά, αλλά σχετικά υπο-αμειβόμενη εργασία, σε αεροδρόμια που συχνά βρίσκονται εκτός πόλης. Η εκπαίδευση νέων εργαζομένων και η απόκτηση άδειας ασφαλείας για να εργαστούν στα αεροδρόμια χρειάζονται μήνες για να εκδοθούν.
Το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ συμφώνησε να πληρώσει 15.000 καθαριστές, χειριστές αποσκευών και προσωπικό ασφαλείας, δίνοντας 5,25 ευρώ (5,50 $) επιπλέον ανά ώρα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της Ευρώπης και χρειάζεται να προσλάβει 500 άτομα ως προσωπικό ασφαλείας. Τώρα, υπάρχουν 58.000 εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο και γύρω από αυτό - δηλαδή 10.000 λιγότεροι από ό,τι πριν από την πανδημία.
Τα αεροδρόμια Charles de Gaulle και Orly στο Παρίσι πρέπει να καλύψουν 4.000 θέσεις εργασίας κυρίως στον τομέα της ασφάλειας, της συντήρησης και του ταξιδιωτικού λιανικού εμπορίου, σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων Groupe ADP και την CDG Alliance.
Περισσότεροι από 20.000 άνθρωποι απολύθηκαν στο Charles de Gaulle κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με το συνδικάτο CGT.
Η εταιρεία ασφαλείας αεροδρομίου ICTS, η οποία δραστηριοποιείται στο Charles de Gaulle, προσφέρει εφάπαξ μπόνους 180 ευρώ σε όσους μεταθέτουν τις διακοπές τους μετά τις 15 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με εκπρόσωπο του συνδικάτου CGT.
Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, ο πιο πολυσύχναστος κόμβος της Γερμανίας, έχει επαναπροσλάβει σχεδόν 1.000 υπαλλήλους επίγειων υπηρεσιών μετά την περικοπή περίπου 4.000 θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει ακυρώσεις πτήσεων λόγω έλλειψης εργαζομένων τους επόμενους δύο ή τρεις μήνες, δήλωσε η διαχειρίστρια εταιρεία Fraport.
Η Γερμανία σχεδιάζει να επισπεύσει τις άδειες εργασίας και τις βίζες για αρκετές χιλιάδες ξένους εργαζόμενους στα αεροδρόμια, κυρίως από την Τουρκία, για να συμβάλει στην άμβλυνση του ταξιδιωτικού χάους.
Σύμφωνα με την ένωση αεροδρομίων ADV, περίπου μία στις πέντε θέσεις εργασίας στον τομέα της ασφάλειας, του check-in και του χειρισμού αεροσκαφών δεν έχει καλυφθεί στα γερμανικά αεροδρόμια.
Η πορτογαλική κυβέρνηση σχεδιάζει να υπερδιπλασιάσει το προσωπικό του συνοριακού ελέγχου στα έξι αεροδρόμια της χώρας έως τις 4 Ιουλίου.
Στην Ισπανία, η αστυνομία θα προσλάβει 500 υπαλλήλους, ανεβάζοντας το σύνολο σε 1.700 που θα είναι εγκατεστημένοι στα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της χώρας, συμπεριλαμβανομένων της Μαδρίτης και της Βαρκελώνης.