Τεχνητή Νοημοσύνη και θηλυκό μυαλό

Το πρώτο bootcamp Τεχνητής Νοημοσύνης για κορίτσια που διοργάνωσε η Microsoft στην Αθήνα
|
Open Image Modal
Microsoft

«Ξεκινήσαμε με το να ενθαρρύνουμε και να δίνουμε δύναμη στα κορίτσια, δείχνοντάς τους ότι ο κόσμος της Τεχνητής Νοημοσύνης δεν είναι κάτι δύσκολο», λέει στη HuffPost Greece η Λάουρα Λακουρεζεάνου, διευθύντρια στο εκπαιδευτικό τμήμα της Microsoft Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Στο τέλος Αυγούστου, η Microsoft διοργάνωσε για πρώτη φορά στην Αθήνα, τετραήμερο σεμινάριο με τίτλο «Η Αλίκη στη Χώρα της Τεχνητής Νοημοσύνης: Το πρώτο AI Bootcamp για κορίτσια» και θέμα τον τρόπο με τον οποίο η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να επηρεάσει το πώς αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο. Το bootcamp απευθυνόταν σε περίπου 160 μαθήτριες ηλικίας 15-17 ετών. «Διοργανώνουμε τα σεμινάρια σε 33 χώρες για μαθήτριες λυκείου, ελπίζουμε να τους δώσουμε μια πρώτη εικόνα, για να μπορέσουν μετά να αποφασίσουν μόνες τους κατά πόσο ο τομέας της τεχνολογίας θα τους ενδιαφέρει», εξηγεί ο κ. Πλούταρχος Ρήγας, διευθυντής στον τομέα εκπαίδευσης στη Microsoft. 

Κορίτσια και STEM

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα παγκόσμιας έρευνας που πραγματοποίησε η Microsoft και παρά το γεγονός ότι η τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς, δημιουργώντας νέες επαγγελματικές ευκαιρίες, μόνο το 42% των κοριτσιών που συμμετείχαν στην έρευνα θα επέλεγαν επαγγέλματα στην Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική και τα Μαθηματικά. Ένας μεγάλος αριθμός των συμμετεχόντων ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών σε αυτούς ή παρεμφερείς κλάδους.

Μέσω του επιτυχημένου προγράμματος που παρουσίασε με πρόσβαση στις τελευταίες τεχνολογίες, η Microsoft φιλοδοξεί να καταρρίψει το στερεότυπο που επικρατεί γύρω από τις καριέρες αυτού του κλάδου και να εμπνεύσει τη νέα γενιά να πραγματοποιήσει τα όνειρά της. 

Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί ότι δεν υπάρχουν ανάλογα ερεθίσματα από το σχολικό ή οικογενειακό περιβάλλον.

«Η έρευνα διαπίστωσε ότι ενώ τα κορίτσια ενδιαφέρονται για τα STEM σε ηλικία 11-12 ετών, όταν φτάσουν στα 15-16, χάνουν αυτό το ενδιαφέρον για δύο λόγους: α) δεν έχουν υποστήριξη από τους δασκάλους ή τους γονείς τους και β) δεν έχουν ουσιαστικά πολλά πρότυπα λόγω του ότι οι περισσότεροι γνωστοί επιστήμονες είναι άνδρες και μάλιστα σε βαθμό που το στερεότυπο ταυτίζει την τεχνολογία της πληροφορικής (ΙΤ) με τους άνδρες», λέει η κ. Λακουρεζεάνου. 

Στην Ελλάδα

Στο δίκτυο του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (OECD), η Ελλάδα βρίσκεται στη χαμηλότερη κατάταξη (26η θέση από τις 28 χώρες) όσον αφορά τις γυναίκες στις θετικές επιστήμες. «Ο βασικός λόγος δεν είναι μόνο ότι έχουμε λιγότερες γυναίκες οι οποίες επιλέγουν τις θετικές επιστήμες, αλλά το ότι μπορεί να σπουδάζουν σε κάποια σχολή θετικών επιστημών και δυστυχώς να μην ακολουθούν αυτό τον τομέα», εξηγεί ο κ. Ρήγας.

Επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία

Μια λύση ώστε να αρθεί αυτό το «πρόβλημα», είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία που θα έπρεπε να ξεκινάει σε μικρή ηλικία. «Θα πρέπει ανεξαρτήτως φύλου, να υπάρχει από την αρχή των σχολικών ετών καλή πρόσβαση στην τεχνολογία, έτσι ώστε να μπορέσουν τα παιδιά να μάθουν τη σημασία και σωστή χρήση της τεχνολογίας. Να γνωρίσουν τις νέες τεχνολογίες και όχι τις παλιές, για να ανταποκριθούν αρχικά στις ανάγκες του τομέα. Αυτό ήδη γίνεται σε άλλες χώρες στον κόσμο, σταδιακά βλέπουμε διαφοροποιήσεις και ο καθένας μπορεί να αποφασίσει τι θέλει να ακολουθήσει είτε με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ή και χωρίς αυτή», λέει ο κ.Ρήγας.

Το κατάλληλο πρότυπο 

Ποιο είναι όμως το κατάλληλο πρότυπο για ένα κορίτσι στο χώρο των STEM;  «Τα κορίτσια δεν γνωρίζουν που μπορούν να αναζητήσουν γυναίκες πρότυπα και για αυτό στις συνεδρίες, οι περισσότεροι από τους ομιλητές μας είναι γυναίκες. Μπορούν ως πρότυπο να έχουν και το μοντέλο, επιχειρηματία και φοιτήτρια με φιλανθρωπική δράση, Κάρλι Κλος», λέει η κ. Λακουρεζεάνου.

«Οι ομιλήτριες την έφεραν ως παράδειγμα σε ένα από τα σεμινάρια και αυτό πιστεύω επειδή είναι νέα και έτσι τα κορίτσια αισθάνονται ότι μπορεί κάποιος να είναι έξυπνος και νέος και αυτό είναι ακόμα “κουλ”, δεν είναι απαραίτητα ”κακό” το να είσαι ”σπασίκλας”. Οπότε η Κλος είναι απόλυτα κατάλληλη γιατί είναι παράλληλα και supermodel. Τους δείχνει ότι δεν χρειάζεται να είναι το ένα ή το άλλο, μπορεί να είναι και τα δυο μαζί. Μπορούν να είναι ταυτόχρονα και κορίτσια και έξυπνα και ″σπασίκλες”». 

Η ανταπόκριση

Ο αριθμός των αιτήσεων που έλαβαν οι διοργανωτές μέσα σε δέκα  μόλις ημέρες από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα, μόνο από τις καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ήταν εντυπωσιακός. «Είχαμε αιτήσεις από όλο τον κόσμο, όλες τις χώρες και κάποιες τις οποίες δεν μπορούσαμε να καλύψουμε. Απαντούμε σε πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις των κοριτσιών και η ανταπόκριση είναι θετική. Θα προσπαθήσουμε να επαναλάβουμε το πρόγραμμα και σε άλλες χώρες και σίγουρα θα αυξήσουμε τις δυνατότητες των εκπαιδευτικών  και θα ενημερώσουμε τους γονείς για το κατάλληλο υλικό τεχνολογίας. Θα προετοιμάσουμε τους μαθητές να διαμορφώσουν το μέλλον τους», καταλήγει ο κ. Ρήγας.

Open Image Modal
HuffPost Greece