Τέμπη: Έρευνα 15ετίας προς όλες τις κατευθύνσεις από Ντογιάκο – Βουρλιώτη στον ΟΣΕ

«Ξεσκονίζουν» συμβάσεις, οικονομικά στοιχεία υπευθύνων και φακέλους σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
Open Image Modal
Φωτογραφία αρχείου
Eurokinissi

«Φύλλο και φτερό» είναι έτοιμες οι αρμόδιες εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές να κάνουν τα στοιχεία που αφορούν την τραγωδία στα Τέμπη. Οι έρευνες διεξάγονται πλέον προς όλες τις κατευθύνσεις και ο ορίζοντας φτάνει σε βάθος 15ετίας όπου είναι και το σημείο παραγραφής των υποθέσεων.

Στην πολυεπίπεδη έρευνα που διεξάγεται για το δυστύχημα στα Τέμπη, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν πως θα υπάρξουν και νέες διώξεις μετά την παραλαβή από τον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που ορίστηκε την περασμένη εβδομάδα ως αρμόδιος για την υπόθεση, του συνόλου της ογκωδέστατης δικογραφίας, ώστε να τη μελετήσει σε βάθος.

Την Δευτέρα, πάντως, ήρθε η έγγραφη εντολή για την αποστολή όλων των φακέλων για θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία που απέστειλε ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, στον διοικητή του ΟΣΕ

Η νέα εντολή Ντογιάκου

Με αυτήν, ζητεί ενημέρωση για τον αριθμό των θανατηφόρων σιδηροδρομικών δυστυχημάτων τα τελευταία 15 χρόνια, τον τόπο που έγιναν, τον αριθμό των θυμάτων αλλά και που κατέληξε η αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.

Στόχος του είναι να ελεγχθεί, αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι προσήκουσες ή μήπως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν ή αθωώθηκαν υπήρχαν και άλλα άτομα στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν. Εάν κάτι τέτοιο αποδειχθεί, θα ελεγχθεί το αν απαιτείται επαναξιολόγηση των σχετικών δικογραφιών.

Σημειώνεται ότι προ ημερών, ο κ. Ντογιάκος είχε προχωρήσει σε παρέμβαση για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, ζητώντας τη δικογραφία προκειμένου να τη μελετήσει, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως υπήρξαν «ίδιες συνθήκες όπως και σήμερα, με ελλείψεις σημάνσεως και προβλήματα στο δίκτυο».

Χ. Βουρλιώτης: «Ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί»

Σε βάθος 15ετίας προσδιόρισε τον έλεγχο για τις συμβάσεις του ΟΣΕ και ο προϊστάμενος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες (ξέπλυμα μαύρου χρήματος) και αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου ε.τ., Χαράλαμπος Βουρλιώτης.

Ειδικότερα, ο οικονομικός εισαγγελέας έδωσε τη Δευτέρα το «παρών» σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Πανεπιστήμιο και στο περιθώριο αυτής απαντώντας σε σχετική ερώτηση της ιστοσελίδας voria.gr ανέφερε πως οποιαδήποτε οικονομική ατασθαλία ή παρανομία που έγινε τα τελευταία 15 χρόνια στις συμβάσεις του ΟΣΕ θα εντοπιστεί ενώ ο έλεγχος θα αφορά δεκάδες πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης τόσο στον ΟΣΕ όσο και σε επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με τον Οργανισμό.

Από τις 10 Μαρτίου, τα περιουσιακά στοιχεία όλων όσων εμπλέκονται σε συμβάσεις της τελευταίας 15ετίας που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, είχαν μπει στο μικροσκόπιο του κ. Βουρλιώτη καθώς θα ερευνηθούν από την Αρχή για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος, μετά τη χιονοστιβάδα αποκαλύψεων που προκάλεσε το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Όπως έγινε γνωστό, ο επικεφαλής της Αρχής, αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου ε.τ, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, έδωσε εντολή να ξεκινήσει έλεγχος για τα υψηλόβαθμα στελέχη που είχαν θέση ευθύνης σε ΟΣΕ, ΤΡΕΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train.

Συγκεκριμένα, θα ελεγχθούν και όλοι οι συμβαλλόμενοι στις συμβάσεις καθώς και οι εργολάβοι που ανέλαβαν την εκτέλεση των έργων.

Αν από το άνοιγμα των τραπεζικών λογαριασμών διαπιστωθεί οτιδήποτε το οποίο δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματά τους, τότε θα διερευνηθεί περαιτέρω για το εάν εμπλέκονται σε δωροδοκίες και άλλα ποινικά κολάσιμα αδικήματα.

Σημειώνεται πως αν προκύψουν ενδείξεις για την τέλεση αξιόποινων πράξεων το πόρισμα θα διαβιβαστεί στον αρμόδιο εισαγγελέα.

Οι νέες διώξεις

Στην πολυεπίπεδη έρευνα που διεξάγεται για το δυστύχημα στα Τέμπη, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν πως θα υπάρξουν και νέες διώξεις μετά την παραλαβή από τον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που ορίστηκε την περασμένη εβδομάδα ως αρμόδιος για την υπόθεση, του συνόλου της ογκωδέστατης δικογραφίας, ώστε να τη μελετήσει σε βάθος.

Όπως αναφέρεται στο στόχαστρο του εφέτη ανακριτή θα βρεθούν σύντομα στελέχη και από τα υψηλότερα κλιμάκια των διοικήσεων των οργανισμών συγκοινωνιών, τα οποία θα κληθούν να καταθέσουν για συγκεκριμένες ευθύνες.

Στο πλαίσιο αυτό, θα αναζητηθούν απαντήσεις από μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΕ και μέλη της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ – ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., καθώς και της διαχειρίστριας εταιρείας των σιδηροδρόμων, της Hellenic Train. Οι ανακριτικές Αρχές θα λάβουν επίσης υπόψη και τις απαντήσεις που θα δοθούν από την πλευρά της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Τα 4 «σημεία – κλειδιά»

Οι έρευνες των ανακριτικών Αρχών θα εξετάσουν μεταξύ άλλων τις τυχόν ευθύνες των στελεχών του σιδηροδρομικού δικτύου. Όπως αναφερόταν, στο μικροσκόπιο θα μπει η τυχόν ευθύνη:

– Για το κατά πόσο είχαν πλήρη γνώση των κινδύνων και την πιθανότητα ενός πολύνεκρου δυστυχήματος λόγω του απαρχαιωμένου, εγκαταλειμμένου και κακοσυντηρημένου σιδηροδρομικού δικτύου

– Για την συναίνεσή τους σε παρατάσεις των συμβάσεων βελτίωσης, αναβάθμισης, ενίσχυσης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας – και μάλιστα με επιπλέον οικονομικές επιβαρύνσεις.

– Για πιθανή παράλειψη να λάβουν τα αναγκαία μέτρα προς αποφυγήν της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και της προστασίας των επιβατών και των εργαζομένων στον Οργανισμό.

– Για παράλειψη κάλυψης των οργανικών κενών σε προσωπικό του ΟΣΕ, αν και είχαν λάβει γνώση.