Τέμπη: Δεν εφαρμόστηκε ο κανονισμός. Οι 4 «λέξεις - κλειδιά» που δεν χρησιμοποιήθηκαν

Νέες αποκαλύψεις για τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία.
|
Open Image Modal
ALEXANDROS AVRAMIDIS via Reuters

Οι διάλογοι πριν και μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη αποκαλύπτουν πολλά στοιχεία για τις παραλείψεις που έγιναν από την πλευρά του σταθμάρχη τη μοιραία νύχτα.

Σήμερα, ο πρώην διευθυντής ασφαλείας κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Χρήστος Ρετσινάς σχολίασε τους ηχογραφημένους διαλόγους το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη, που είδαν το φως της δημοσιότητας, λέγοντας πως δεν χρησιμοποιήθηκαν 4 λέξεις.

«Όταν κάνεις κυκλοφορία, είτε είσαι σταθμάρχης, είτε είσαι μηχανοδηγός, υπάρχουν λέξεις κλειδιά “κανονικά και άνοδος” “αντίθετα και κάθοδος”. Κανένας δεν τις είπε. Άρα δεν εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας», αναφέρει το ErtNews.

Όσο για το κλίμα χαλαρότητας που διαφαίνεται σε αυτούς τους διαλόγους υπογράμμισε πως «αυτό είναι ευθύνη των εταιρειών. Ποτέ δεν υπήρχε πρωτόκολλο επικοινωνίας αλλά και να υπήρχε δεν θα το ακολουθούσαν».

«Το θέμα είναι να αυστηροποιηθούν οι εσωτερικοί κανονισμοί λειτουργίας των εταιρειών» σημείωσε «όταν έχουμε τέτοιες συμπεριφορές να πηγαίνουν απευθείας στο πειθαρχικό και να απολύονται»

Σχολιάζοντας το ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας προσπαθούσε να επικοινωνήσει με το κινητό του τηλέφωνο με πιθανούς μηχανοδηγούς της εμπορικής, επισήμανε έλλειμα στη λειτουργία της εταιρείας καθώς όπως είπε «θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα στους μηχανοδηγούς της Hellenic Train να μπορούν να επικοινωνήσουν με τηλεφωνικό κέντρο δικό τους 24 ώρες το 24ωρο».

Όπως είπε χαρακτηριστικά «η ουσία είναι ότι αυτά τα πολυδιαφημισμένα τρένα που ήρθαν, δεν είναι συμβατά με το σύστημα»

Για τον έναν από τους δύο άλλους σταθμάρχες που φέρεται να έφυγε νωρίτερα και να μην παρέμεινε έως τις 23:00, στον σταθμό στη Λάρισας σημείωσε πως «δεν ήταν έμπειρος. Ήταν ένας από τους συμβασιούχους που είναι με μπλοκάκι και δεν πληρώνονται υπερωρίες. Κανονικά σχόλαγε στις 22:00»

Για τον δεύτερο όμως τον μόνιμο και έμπειρο σταθμάρχη σχολίασε πως «Όφειλε να καθίσει μέχρι τις 23:00. Εγώ θα καθόμουν μία ώρα παραπάνω για να διώξω τα τρένα»

Ο Χ. Ρετσινάς, για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη επανέλαβε πως «δεν ήξερε να κάνει αυτόματη χάραξη δρομολογίου» και πως «είναι παραμύθια οι δικαιολογίες του για το κλειδί».

 

 

 

 

Τέμπη: Απενεργοποιημένα φωτοσήματα και προειδοποιητικά τηλεγραφήματα μήνες πριν το δυστύχημα

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη ανέδειξε όλες τις αστοχίες και τις ελλείψεις στον τρόπο λειτουργίας των σιδηροδρόμων. Οι μαρτυρίες των πρωταγωνιστών, των ανθρώπων του ΟΣΕ, αλλά και οι πληροφορίες από τα έγγραφα που δημοσιοποιούνται, δείχνουν την ανησυχία που εξέφραζαν για τα συστήματα που δεν λειτουργούσαν.

Στο φως της δημοσιότητας φέρνει η ΕΡΤ νέες πληροφορίες για τη σηματοδότηση στις γραμμές των τρένων που ανησυχούσαν τους μηχανοδηγούς και την αναφορά που είχαν κάνει μήνες νωρίτερα.

Από τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τις πληροφορίες της ΕΡΤ, οι μηχανοδηγοί έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για αυτά τα κενά ασφαλείας που υπήρχαν και μάλιστα συγκεκριμένος σταθμάρχης, είχε συντάξει δύο τηλεγραφήματα, ένα τον Οκτώβριο και ένα τον Νοέμβριο, στα οποία έκανε τις συγκεκριμένες αναφορές και ζητούσε να δοθεί λύση στα προβλήματα τα οποία υπήρχαν.

Συγκεκριμένα, το πρώτο τηλεγράφημα ήταν στις 31 Οκτωβρίου του 2022 και σε αυτό είχε συνταχθεί το εξής κείμενο:

«Σας γνωρίζουμε ότι όλα τα φωτοσήματα (είσοδος έξοδος) στους νέους πόρους είναι τελείως σβηστά, με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών».

Και συνέχιζε στο συγκεκριμένο τηλεγράφημα με αριθμό 26: «Με δεδομένο ότι όλοι οι συρμοί διέρχονται από τις τροχιές του σταθμού των Νέων Πόρων, παρακαλούμε τον άμεσο φωτισμό τους (ερυθρό φως) για την έγκαιρη προειδοποίηση στους μηχανοδηγούς ότι προσεγγίζουν στην περιοχή του σταθμού».

Ακολούθησε ίδιο τηλεγράφημα στις 16 Νοεμβρίου με αριθμό 90 στο οποίο ο σταθμάρχης που το είχε συντάξει έλεγε ακριβώς τα ίδια πράγματα και ενημέρωνε και πάλι τους υπευθύνους για τη μη λειτουργία των φωτοσημάτων.

Τα νέα στοιχεία έρχονται με τον πιο τραγικό τρόπο να επιβεβαιώσουν τα κενά στην ασφάλεια της σιδηροδρομικής γραμμής και τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι μηχανοδηγοί, που όπως αποκαλύπτεται, είχαν γνωστοποιηθεί μήνες πριν από το τραγικό δυστύχημα.

Εν τω μεταξύ σε πλήρη εξέλιξη παραμένει η διερεύνηση των συνθηκών και των παραγόντων που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών. Θέμα ημερών είναι η άσκηση ποινικών διώξεων και σε νέα πρόσωπα, ενώ μέσα στις επόμενες μέρες θα κληθούν σε απολογία, ο προϊστάμενος επιθεώρησης, και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας, εναντίον των οποίων έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις. Τα στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα καθημερινά φωτίζουν και ταυτόχρονα περιπλέκουν τη διερμηνεία των συνθηκών που άλλαξαν σε μια στιγμή τις ζωές δεκάδων οικογενειών που σήμερα θρηνούν τις αδόκητες και κυρίως άδικες απώλειες των δικών τους.

Παρακάτω ακολουθεί βίντεο ντοκουμέντο πριν την τραγωδία

Η μαρτυρία του σταθμάρχη

Ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας ενώπιον της ανακρίτριας φέρεται να έχει υποστηρίξει πως ενημέρωσε τον μηχανοδηγό του Intercity 62 με το υπ’ αριθμόν 45 τηλεγράφημα, έδωσε εντολή από τη γραμμή καθόδου το Intercity να συνεχίσει μέσω διαγωνίου στη γραμμή ανόδου και ότι ο μηχανοδηγός του Intercity 62 δεν ανταπάντησε με τηλεγράφημα (για να επαναλάβει την εντολή) όπως προβλέπει ο κανονισμός. 
 
Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων, στις 28 Φεβρουαρίου που έγινε το δυστύχημα, εκτελούσε την απογευματινή βάρδια 14.00-23.00. Περιέγραψε τον 59χρονο προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας ως άπειρο, καθώς μόλις τέσσερις ημέρες πριν είχε ολοκληρώσει τη μαθητεία του.

Υποστήριξε ότι ενημέρωσε στις 22.40 τον προφυλακισμένο σταθμάρχη μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος, ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα για το σταθμό Λάρισας, ότι επικοινώνησε με τον αρχαιότερο σταθμάρχη Λάρισας στο κινητό του και τον ρώτησε πού βρίσκεται παίρνοντας την απάντηση ότι είχε φύγει, ενώ στην ερώτηση γιατί έφυγε, πήρε την απάντηση «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;». 

Η μαρτυρία του σταθμάρχη υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου

Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου υποστήριξε πως, εάν ο προφυλακισμένος συνάδελφός του παρακολουθούσε με προσοχή τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, καθώς είχε περιθώριο πέντε λεπτών να αντιληφθεί την πορεία του τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό.
 
Υποστήριξε πως:

 

  • Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα, δηλαδή 5 χλμ. βόρεια και 5 χλμ. νότια από το γραφείο του σταθμάρχη.
  • Όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό, το αποτύπωμα του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χλμ., καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες.
  • Η απόσταση της διακλάδωσης για το αντίθετο ρεύμα από τον σταθμό Λαρίσης είναι γύρω στα 4,5 χλμ. Για να διανυθεί χρειάζεται περίπου 5 λεπτά. 
  • Εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου σε αυτά τα 5 λεπτά θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα.

Η μαρτυρία του επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας

Για τον τρόπο που ενημερώθηκε για τη σύγκρουση από το τμήμα κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (το οποίο εδρεύει στην Αθήνα, στα κεντρικά της εταιρείας) κατέθεσε και ο επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας, ο οποίος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου βρισκόταν στο σπίτι του με άδεια.

«Πήγα στο σημείο που έγινε η σύγκρουση με σκοπό να ενημερώσω και τους ανώτερούς μου. Υπήρχαν ενδείξεις πως έγινε σφοδρή σύγκρουση. Οι μηχανές των δύο τρένων είχαν παραμορφωθεί», ανέφερε.

Για την ταχύτερη διενέργεια της έρευνας αλλά και λόγω της κρισιμότητας και των πολλών παραμέτρων ορίστηκαν δύο εφέτες ανακριτές. Παράλληλα, η τρίτη ανακρίτρια Λάρισας συνεχίζει το έργο της και αναμένεται και άλλα πρόσωπα να περάσουν το κατώφλι του δικαστικού μεγάρου Λάρισας. 

Άμεσα θα κληθούν σε απολογία ο προϊστάμενος επιθεώρησης και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας του σταθμού Λάρισας εναντίον των οποίων έχουν ασκηθεί νέες διώξεις για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα των θάνατο πολλών ανθρώπων, καθώς και για δύο πλημμεληματικού χαρακτήρα κατηγορίες, ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή. 

 

Έψαχναν για σουβλάκια μέσω ασυρμάτου οι σταθμάρχες

Οι νέοι ηχογραφημένοι διάλογοι μεταξύ του σταθμάρχη Λάρισας και συναδέλφων του, τη μοιραία ημέρα, καταδεικνύουν το χάος και τη σύγχυση στο σταθμό.

Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι – εκ των οποίων και οι κατηγορούμενοι για το πολύνεκρο δυστύχημα –  το ομολογούν. Μόνο τυχαία δεν είναι η λέξη «αχταρμάς» που επέλεξε έμπειρος σταθμάρχης να χρησιμοποιήσει το απόγευμα της 28ης Φεβρουαρίου σε μητέρα επιβάτη αμαξοστοιχίας για να περιγράψει το χάος που επικρατούσε στον σταθμό της Λάρισας.

Μητέρα Επιβάτη: Τι ώρα φεύγει το τρένο;

Σταθμάρχης (Κ.Π.): Eίναι όλα λίγο αχταρμάς, κυρία μου. Τώρα είναι όλα, κυρία μου, ένα πίσω απ΄τ’ άλλο, όλα καθυστερημένα…

Έξι λεπτά μετά το δυστύχημα και όπως αποκαλύπτεται από τις συνομιλίες, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης προσπαθεί μάταια να επικοινωνήσει με τον μηχανοδηγό του Intercity 62 και ζητά από τη σταθμάρχη στους Nέους Πόρους να καλέσει την εμπορευματική αμαξοστοιχία. Δεν φαίνεται να έχει καταλάβει τι έχει συμβεί. 

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Ελένη, για φώναξε λίγο το 63503

Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Το 63503; Το 63503 ακούσει τους Νέους Πόρους; 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα.

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Πω, πω κάτι έχει γίνει τώρα και δεν μ’ αρέσει αυτό.

Στα ηχογραφημένα αρχεία συνομιλιών ακούγεται ο πιο έμπειρος σταθμάρχης επανειλημμένως να εφιστά την προσοχή των συναδέλφων του στην τοποθέτηση των συρμών στις σωστές τροχιές λέγοντας σε συνάδελφό του: «Μη βιάζεσαι. Θα μας γράψουν οι εφημερίδες».

Όμως το λάθος, έγινε. Εφτά λεπτά μετά τη σύγκρουση η πυροσβεστική υπηρεσία καλεί το Σταθμαρχείο Λάρισας.

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Ναι.

Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Αμάν!

Πυροσβεστική: Nαι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;

Πυροσβεστική: Ναι.

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Καλώς.

Πέντε λεπτά μετά την Πυροσβεστική, στις 23.33 με τον σταθμάρχη επικοινωνεί και αστυνομικός. 

Αστυνομικός: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Δεν ξέρω, ό,τι και να σας πω, δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω και ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο, δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν…

Αστυνομικός: Δεν ξέρετε τι είναι;

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Γιατί τους φωνάζουμε και στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για δούμε τι γίνεται.

Αστυνομικός: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;

Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.

Αστυνομικός: Καλώς. Μόλις έχετε εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο.

Ωστόσο παρά το μπάχαλο που επικρατούσε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας την περασμένη Τρίτη οι σταθμάρχες - όπως έχει καταγραφεί στις συνομιλίες - έψαχναν για σουβλάκια, έκαναν άκομψα αστεία και προχωρούσαν σε διαλόγους παρωδία