Η ιστοσελίδα The Art Newspaper αποκαλύπτει τα πλάνα του Ρώσου δισεκατομμυριούχου, Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ για το νησί του Σκορπιού στο Ιόνιο Πέλαγος.
Ο Ρώσος ολιγάρχης και συλλέκτης έργων τέχνης σύμφωνα με το άρθρο της Art Newspaper τους τελευταίους μήνες απασχόλησε περίπου 400 εργάτες στο ιδιόκτητο νησί του που κάποτε άνηκε στην οικογένεια Ωνάση.
Η οικογένεια Ριμπολόβλεφ έχει εδώ και τρία χρόνια γνωστοποιήσει πως σκοπεύει να σκοπεύει να κατασκευάσει στο νησί πολυτελή καταλύματα και βίλες. Την ίδια ώρα ο 56χρόνος μεγιστάνας εμπλέκεται σε μια από τις μεγαλύτερες δικαστικές διαμάχες στον χώρο της τέχνης τα τελευταία επτά χρόνια.
«Οι εργαζόμενοι φτάνουν στον Σκορπιό με βάρκα από την κοντινή Λευκάδα, τα τηλέφωνά τους κατάσχονται και δεν μπορούν να φωτογραφίσουν τίποτα. Το νησί παρακολουθείται όλο το εικοσιτετράωρο από κάμερες ασφαλείας και ελεύθερους σκοπευτές που αποτρέπουν πιθανούς καταπατητές. Ένα μόνο κρουαζιερόπλοιο επιτρέπεται να ελλιμενιστεί σε μια μικρή δημόσια παραλία, αλλά μόνο όταν η οικογένεια Ριμπολόφλεφ δεν βρίσκεται εκεί», αναφέρει το άρθρο και στην συνέχεια αναλύει τα πλάνα του Ρώσου μεγιστάνα για τη δημιουργία ενός πολυτελούς θέρετρου στο νησί και τι θα περιλαμβάνεται.
″Η εταιρεία του Ριμπολόφλεφ Mykinai SA θα κατασκευάσει ένα μικρό παραλιακό ξενοδοχείο 12 δωματίων και εννέα ακίνητα σε όλο το νησί. Υπάρχουν επίσης σχέδια για χώρο προσγείωσης ελικοπτέρου, μαρίνα για σούπερ γιοτ, γήπεδο ποδοσφαίρου (ο Ριμπολόβλεφ είναι ιδιοκτήτης της Μονακό), στάβλοι και ιπποδρόμιο για 30 άλογα, γήπεδα τένις, εστιατόρια και εγκαταστάσεις σπα. Μόλις ανοίξει το θέρετρο το 2024, οι 50 επισκέπτες που θα επιτρέπονται ανά εβδομάδα θα πληρώνουν 1 εκατομμύριο δολάρια την κάθε επίσκεψη”.
Ωστόσο, όπως τονίζεται στο άρθρο ”η πραγματικότητα παραπέμπει περισσότερο σε ταινίες Τζέιμς Μποντ παρά σε Four Seasons. Προσβάσιμο μόνο με βάρκα ή ελικόπτερο, το απομακρυσμένο νησί είναι σχεδόν ένα μεσαιωνικό στην κλίμακα του όχυρο”.
Το 2013 Αθηνά Ρουσσέλ-Ωνάση, τελευταίο εγγόνι του Αριστοτέλη Ωνάση, εκμίσθωσε το νησί στην κόρη του Ρώσου μεγιστάνα Ντμίτρι Ριμπολόβλεβ για 99 χρόνια έναντι 150 εκατ. δολαρίων μολονότι υπήρξε την ίδια εποχή φημολογούμενο ενδιαφέρον και από τους Ρομάν Αμπράμοβιτς, Τζόρτζιο Αρμάνι και Μπιλ Γκέιτς. «Χωρίς γνωστούς απογόνους εν ζωή, κανένα μέλος της οικογένειας Ωνάση δεν θα ανακτήσει το νησί από την οικογένεια Ριμπολόβλεφ όταν λήξει η μίσθωση».
«Η έγκριση από τους κρατικούς φορείς για το κατασκευαστικό έργο -που σχεδιάστηκε από τη νορβηγική εταιρεία Snøhetta- χρειάστηκε πολλά χρόνια ενώ δόθηκε έμφαση στη δημιουργία θέσεων εργασίας και τη διατήρηση του περιβάλλοντος».
Το άρθρο σημειώνει πως το νησί στοχεύει να είναι πλήρως αύταρκες. Διαθέτει γεννήτρια ρεύματος, εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού και πρώτων βοηθειών, μια φάρμα που παράγει φρούτα, λαχανικά, κρασί και ελαιόλαδο.
Νησί τέχνης ή ένα γιγάντιο Δωμάτιο Πανικού;
Σύμφωνα με τη ξεναγό της Αλεξάντρα Μπρέγκμαν που έγραψε το άρθρο, ένα βασικό σημείο της πώλησης ήταν η υπόσχεση ότι «τα ξενοδοχεία και οι βίλες θα χτιστούν όσο το δυνατόν περισσότερο υπόγεια και θα σκεπάζονται με δέντρα, για να μην χαλάσουν την πράσινη ομορφιά του Σκορπιού».
Η Art Newspaper θέτει ωστόσο τους εξής προβληματισμούς: «Αλλά μεταξύ του καθαρισμού γης και της απομάκρυνσης δέντρων για κατασκευή, της εμβάθυνσης και της βυθοκόρησης που καθαρίζει τον βυθό για σκάφη και μια τεχνητή λίμνη, υπάρχει η υπόνοια ότι ίσως το περιβάλλον δεν αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα. Μήπως άραγε αυτή είναι η ασφάλεια; και μήπως έχει προτεραιότητα έναντι της αισθητικής; Αν τα κτίρια είναι υπόγεια, κανείς δεν θα ξέρει πού θα βρίσκονται. Πιθανοί εισβολείς δεν θα μπορούν να μελετήσουν εναέριες απόψεις. Μοιάζει πως ο ολόκληρος σχεδιασμός αφορά ένα γιγάντιο δωμάτιο πανικού».
Η Art Newspapper επισημαίνει στην συνέχεια: «Ορισμένες αναφορές υποστήριζαν ότι ο Σκορπιός επρόκειτο να γίνει ένα ”νησί τέχνης”. Οι εκπρόσωποι του Ριμπολόβλεφ το διέψευσαν ωστόσο, λέγοντας ότι λάθος επικοινωνία κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Η εφημερίδα Καθημερινή έκανε λόγο πως η ροζ βίλα Ωνάση θα μετατραπεί σε μουσείο. Ωστόσο, το 2019 έγινε γνωστό ότι μέρος της συλλογής τέχνης του Ριμπολόβλεφ αποθηκεύτηκε κάτω από το έδαφος στον Neocleous Tower στην Κύπρο, ενώ 12 από την ομάδα του Ριμπολόβλεφ βρίσκονται στο Madura Holding, επίσης στην Κύπρο. Το αν τα έργα τέχνης θα μεταφερθούν από τις υπόγειες εγκαταστάσεις στις νέες στον Σκορπιό μένει να φανεί».
Τέλος, στον επιλόγο του άρθρου αναφέρονται τα εξής: «Παρά τη ρωσική του υπηκοότητα, δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις στον Ριμπολόβλεφ, πράγμα που σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα να οικοδομεί με σχετική άνεση, αλλά ο γρήγορος ρυθμός της κατασκευής των έργων εξακολουθεί να υπογραμμίζει πόσο επισφαλή είναι τα πράγματα για εκείνον. Τα σούπερ γιοτ του δεν επιτρέπεται να εισέλθουν στο ελληνικό έδαφος λόγω της ρωσικής του υπηκοότητας. Λέγεται ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή, ο εκπρόσωπος του Ριμπολόβλεφ, Σεργκέι Τσερνίτσιν, είπε στην ιστοσελίδα “Lefkada Press” ότι όταν επισκέπτεται το νησί, ο Ριμπολόβλεφ προτιμά να κοιμάται στο γιοτ του».
Πηγή: The Art Newspaper