Θύματα κορονοϊού και τα μεγάλα έργα της χώρας

Αεροδρόμια, τρένο, αυτοκινητόδρομοι, παραμένουν στάσιμα ή κινούνται με αργούς ρυθμούς.
Open Image Modal
.
Eurokinissi

Όλοι περίμεναν ότι το 2020 θα είναι μια χρονιάς ανάπτυξης – μεγάλη κατά πολλούς. Σημαντικά έργα, όπως η ολοκλήρωση των υπόλοιπων από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece, η ολοκλήρωση του κέντρου διαλογής της DHL στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, η παράδοση στην κυκλοφορία -επιτέλους- του τμήματος του προαστιακού σιδηροδρόμου Κιάτο – Αίγιο (Ροδοδάφνη), η ολοκλήρωσης της επέκτασης του νέου Terminal στο αεροδρόμιο της Αθήνας, η σημαντική πρόοδος κατασκευής του νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος - Ε65, η έναρξη εργασιών στην τεράστια επένδυση στο Ελληνικό, η έναρξη κατασκευής του νέου αεροδρομίου της Κρήτης στο Καστέλι, αλλά και η επανεκκίνηση των έργων στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, έχουν περιέλθει μερικώς ή ολοκληρωτικά, σε αδράνεια, λόγω της κατάστασης με τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία του κορονοϊού.

Περιφερειακά αεροδρόμια

Το 2020 στόχος είναι να παραδοθούν και τα εναπομείναντα αεροδρόμια που κατασκευάζει η Fraport Greece. Από τα 14 απομένει να ολοκληρωθούν τα αεροδρόμια: Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Μυκόνου, Κω και Σαντορίνης, και θα γίνει τεράστια προσπάθεια να είναι on-time, έως το τέλος της χρονιάς. Βέβαια, οι εργασίες συνεχίζονται, όμως σε Μύκονο, Κω και Σαντορίνη, τα εργοτάξια έχουν σταματήσει λόγω των μέτρων απαγόρευσης σε οικοδομικές εργασίες και αναγκαστικά θα χρειαστεί δυνατό σπριντ για να προλάβουν τον χρόνο.

DHL

Η Θεσσαλονίκη δεν επηρεάζεται από απαγορεύσεις εργασιών, ωστόσο και εκεί οι ρυθμοί έχουν μειωθεί, με αποτέλεσμα η ολοκλήρωση του μεγάλου κέντρου διαλογής στο αεροδρόμιο, που έχει υπολογιστεί να είναι έτοιμο μέχρι το τέλος της χρονιάς (παράδοση μαζί με την πλήρη λειτουργία του αεροδρομίου Μακεδονία), να καθυστερεί. Η εταιρεία αναφέρει ότι θα είναι έτοιμο τον Δεκέμβριο, όμως κι εκεί θα χρειαστεί επίσπευση εργασιών.

Προαστιακός Κιάτο – Αίγιο

Από πέρυσι τον Αύγουστο ήταν να λειτουργήσει το τμήμα του προαστιακού που περιμένουν χιλιάδες κόσμου. Συνεχείς καθυστερήσεις με τη σηματοδότηση και τις τελικές δοκιμές, έφεραν το έργο πίσω κι είναι όλα έτοιμα! Αυτό που απομένει, είναι η άρση των απαγορευτικών μέτρων, καθώς η Πυροσβεστική απαγορεύει τη γενική δοκιμή, επειδή θα συγκεντρώσει αρκετό κόσμο. Η ΕΡΓΟΣΕ, πάντως, είναι έτοιμη να παραδώσει στον ΟΣΕ και αμέσως στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη γραμμή για λειτουργία, μόλις 5 ημέρες μετά την τελική δοκιμή.

Αεροδρόμιο Αθήνας

Η επέκταση του Terminal της Αθήνας, δημιουργεί νέα δεδομένα, καθώς θα εξυπηρετήσει τις αυξημένες ταξιδιωτικές ανάγκες. Ωστόσο, κι εδώ τα περιοριστικά μέτρα ανέστειλαν τις εργασίες, με αποτέλεσμα το έργο να ολοκληρώνεται μεν εντός της χρονιάς, ωστόσο έμεινε πίσω χρονικά. Πάντως, επί του παρόντος, με την κάθετη πτώση στην ταξιδιωτική κίνηση, το αεροδρόμιο είναι άδειο, οπότε δεν επηρεάζεται η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου.

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος – Ε65

Οι εργασίες συνεχίζονται στο Νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (32,5 χλμ.), που θα συνδέει τον ΑΘΕ (Αθηνών – Θεσσαλονίκης στο 203ο χλμ.), κοντά στη Λαμία, με την Ξυνιάδα, εκεί που ξεκινά το Μεσαίο Τμήμα. Πάντως, το έργο προβλέπεται να παραδοθεί στα τέλη του 2021, μολονότι στα εργοτάξια έχουν πέσει οι ρυθμοί. Η συνολική πρόοδος του έργου, ξεπερνά το 40%.

Ελληνικό

Μπουλντόζες ακόμη δεν έχουμε δει στο Ελληνικό, που αποτελεί και στοίχημα της Ελληνικής Κυβέρνησης και ήταν «σημαία» των εκλογών του 2019, για τη Νέα Δημοκρατία. Το Υπουργείο Πολιτισμού ενήργησε γρήγορα, με τις δύο αποφάσεις του ΚΑΣ και του Συμβουλίου των Νεοτέρων Μνημείων, ωστόσο απομένει η τελική απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, επί της έφεσης που έχει καταθέσει η Hard Rock International, κατά των τριών πρώτων αποφάσεων της Επιτροπής Παιγνίων, που την θέτει εκτός διαγωνισμού και δίνει το έργο του CasinoResort στην κοινοπραξία Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πιθανότητα εντός του Απριλίου, αρχές Μαΐου να έχουμε την τελεσίδικη απόφαση.

Νέο αεροδρόμιο Κρήτης – Καστέλι

Ο θεμέλιος λίθος μπήκε προ λίγων μηνών, στις αρχές του έτους. Τα έργα πρόκειται να ξεκινήσουν σύντομα, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την 5ετία. Οι μετέπειτα μήνες θα είναι καθοριστικοί για την πορεία του έργου.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Η Ελληνική Κυβέρνηση πιέζει εδώ και αρκετό καιρό την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να δώσει το «πράσινο φως» για την πρόκριση του σχεδίου της κυβέρνησης να δοθεί το έργο στην Ολυμπία Οδό, στην οποία ανήκε κατά την αρχική σύμβαση και εξαιρέθηκε το 2013 με την αναθεώρηση των συμβάσεων. Λογικά, μόλις επιστρέψουμε σε μια σχετική κανονικότητα, η ΕΕ θα δώσει το ΟΚ, ώστε να προχωρήσουν οι τελικές μελέτες και να ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες.