Θεοχάρης για φορολογικό: Δεν μπορεί το 4% να πληρώνει το 50% των φόρων ελεύθερων επαγγελματιών

«Δεν μπορεί ο ελεύθερος επαγγελματίας να παίρνει λιγότερα από τον υπάλληλό του...Πρέπει να ακούσουμε το υγιές κομμάτι" του κλάδου.
Open Image Modal
Eurokinissi
Eurokinissi

«Πρέπει να ακούσουμε την κοινωνία και το υγιές κομμάτι των ελεύθερων επαγγελματιών» τόνισε ως στόχο της κυβέρνησης εν όψει του νέου φορολογικού νομοσχεδίου που αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στη Βουλή, ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης.

Μάλιστα, μιλώντας στην ΕΡΤ και αναφερόμενος στην κατάσταση που επικρατεί με πολλές περιπτώσεις ελεύθερων επαγγελματιών σημείωσε πως «δεν μπορεί ο ελεύθερος επαγγελματίας να παίρνει λιγότερα από τον υπάλληλό του». 

Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του ο κ. Θεοχάρης αναφορικά με την κριτική που ασκείται από την αντιπολίτευση για το εν λόγω νομοσχέδιο υπογράμμισε πως «η αντιπολίτευση θέλει να μιλάμε για τη φοροδιαφυγή αλλά να μην κάνουμε τίποτα».

Ερωτηθείς σχετικά με την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων σημείωσε πως «μέσα στο 2024 το πλάνο» υπογραμμίζοντας πως το σχετικό νομοσχέδιο θα φέρει 3 δισ. στα ταμεία του κράτους.

Για την πιθανότητα βελτιωτικών παρεμβάσεων στο φορολογικό

Εμείς ήμασταν ανοικτοί από την πρώτη στιγμή, κάναμε συναντήσεις με όλους τους φορείς, οι οποίοι ζήτησαν να μας δουν και μέσα από αυτή τη διαδικασία το νομοσχέδιο βελτιώθηκε σημαντικά. Διευρύνθηκε η ταχύτητα του τεκμηρίου, προσθέσαμε το ζήτημα του ελέγχου και συγχρόνως κάναμε μια ουσιαστική αλλαγή στο θέμα του τζίρου με το μέσο όρο των ΚΑΔ, με αυτό το 5% το οποίο έχει κατατεθεί κλπ.

 

Τώρα στην διαδικασία της διαβούλευσης και της ακρόασης των φορέων τέθηκαν θέματα ουσίας και σε σχέση με τα περίπτερα και με τα ταξί αλλά δεν έχουμε πάρει τις τελικές αποφάσεις.

Αυτό που θέλουν όλοι είναι προφανώς μαξιμαλιστικό. Ζητάνε από την απόσυρση ορισμένοι μέχρι κάποιες διορθώσεις. Το δίκαιο του αιτήματος των περιπτέρων είναι ότι πράγματι αυτό το 5% και περιέργως τα περίπτερα είναι οι μόνοι που με την αλλαγή που κάναμε με τον τζίρο ενώ πριν ήταν καλυμμένοι, τώρα δεν καλύπτονται. Και το πρόβλημα είναι ότι αυτό το 5% στο μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους που είναι τα καπνικά, δεν έχουν τόσο περιθώριο κέρδους, είναι λιγότερο. Συνεπώς τους χτυπάει, ας το πούμε με μια αδικία. Θα δούμε λοιπόν πως θα εξαιρέσουμε αυτόν τον τζίρο, θα βρούμε τον μηχανισμό.

Στα ταξί το 2004 – 2005, το τεκμήριο για μια διάταξη ήταν 16.000 ευρώ, πριν από 20 χρόνια ακριβώς, δηλαδή δεν είναι παράλογα τα νούμερα και πολύ μεγάλα και νομίζω ότι ξέρουμε όλοι, ιδιαίτερα στην Αθήνα, που είναι και ο μεγαλύτερος όγκος των ταξί, ότι με τον τουρισμό η δουλειά που έχουν είναι πολύ σημαντικότερη από ότι ήταν τότε.

Συνεπώς, καταλαβαίνω όλα αυτά τα ζητήματα που τίθενται, αλλά νομίζω ότι έχουμε βάλει ένα ελάχιστο ποσό που ουσιαστικά καλύπτει τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις. Ακόμα και εκεί όμως, αν υπάρχουν αδικίες, έχουμε ουσια στο μαχητό τεκμήριο, αλλά από εκεί και πέρα πρέπει να ακούσουμε και την υπόλοιπη κοινωνία και κυρίως το υγιές κομμάτι των ελεύθερων επαγγελματιών.

 

Δεν είναι τυχαίο ότι 50:50 είναι μοιρασμένοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες στην αποδοχή τους στις διατάξεις που φέρνουμε. Πρέπει να τους ακούσουμε αυτούς, διότι δεν μπορεί το 4% να πληρώνει το 50% των φόρων των ελεύθερων επαγγελματιών. Άρα να φέρουμε κάποια ισορροπία και από εκεί και πέρα να αφήσουμε την ΑΑΔΕ να ελέγξει με μεγαλύτερη άνεση αυτούς που είναι τα «μεγάλα ψάρια».

Υπάρχουν νομοτεχνικές βελτιώσεις σε σχέση με τα χωριά.

Ο κ. Ανδρουλάκης λοιπόν αυτό που είπε είναι παντελώς λανθασμένο. Και επειδή το είπαν και αρκετοί εχθές το βράδυ μετά τον κύριο Κωνσταντινόπουλο που το ανέφερε και ο ίδιος. Κοιτάξτε, την ίδια στιγμή μας λένε ότι είναι οριζόντιο το μέτρο και έχουμε το καφέ στην Μακρακώμη και το καφέ στο Κολωνάκι να έχουν την ίδια φορολόγηση και την ίδια στιγμή μας ζητάνε να την κάνουμε πιο οριζόντια με το να αφαιρέσουμε το κριτήριο του ΚΑΔ, το κριτήριο της μίσθωσης ή οτιδήποτε άλλο. Ακριβώς επειδή βάζουμε αυτά τα κριτήρια, το κριτήριο του τζίρου, το καφέ στο Κολωνάκι έχει άλλο τεκμήριο από τον καφέ στην Μακρακώμη που ανέφερα. Άρα τέτοιου είδους κριτήρια είναι που καθιστούν αυτό το μέτρο μη οριζόντιο και πρέπει να τα διαφυλάξουμε αυτά τα κριτήρια.

Αντιμετωπίζονται διαφορετικά αυτές οι δύο περιπτώσεις γιατί τι κάνει; Κοιτάζει το μέσο όρο του τζίρου όλων των καφέ όλης της Ελλάδας, βρίσκει λοιπόν ένα μέσο όρο, έστω ένα νούμερο 20.000 ευρώ. Και κατά τεκμήριο αυτοί που είναι κάτω από το 20.000 ευρώ, που συνήθως είναι ένα 70%, 65% ή 75%, σε αυτή την περίπτωση είναι τα καφέ της επαρχίας ή της Αθήνας σε μια περιοχή που δεν έχει μεγάλη κίνηση. Αυτά που ξεπερνάνε τον τζίρο έχουν αυτή την προσαύξηση 5% και συνεπώς πληρώνουν παραπάνω.

Με τις διάφορες αλλαγές τα έσοδα στα οποία στοχεύει η κυβέρνηση είναι πιο κοντά στα 500 εκατ. Το νομοσχέδιο αυτό συνολικά φιλοδοξεί να φέρει περίπου 3 δισ. στα ταμεία του κράτους όταν ενεργοποιηθεί, γιατί έχουμε και το MyDATA που ενεργοποιείται και το κλείδωμα των δηλώσεων ΦΠΑ και εισοδήματος σε σχέση με το MyDATA και την ηλεκτρονική τιμολόγηση. Έχουμε μια σειρά από δράσεις οι οποίες είναι όλες σε πλήρη ανάπτυξη. Άρα ναι μεν από τους ελεύθερους επαγγελματίες είναι αυτό το κομμάτι το μισό δις, αλλά 3 δις είναι συνολικά αυτό που περιμένουμε ετησίως.

Αυτό το νομοσχέδιο θα μας βοηθήσει να κλείσουμε τη διαφορά που έχουμε στο κενό του ΦΠΑ με το οποίο έχουμε μια μεγάλη πρόοδο. Το 2017 ήμασταν στο 30%, το 2021 στο 17,8% και οι υπολογισμοί για το 2022 μιλάνε μεταξύ 10% και 15%. Άρα έχουμε κάνει μια μεγάλη πρόοδο πάνω από το μισό δρόμο, όμως έχουμε ακόμα τον πιο σκληρό και πιο δύσκολο πυρήνα να φτάσουμε σε αυτό το μέσο όρο, τον ευρωπαϊκό που λέμε το 2026, το 9%.

Πηγή: EΡΤ