(Το «This is America» του Childish Gambino (Donald Glover) διακρίθηκε στη σημαντική κατηγορία «Τραγούδι της Χρονιάς», κατά τη διάρκεια της 61ης τελετής απονομής μουσικών βραβείων Grammys χθες, Κυριακή, κερδίζοντας τους Κέντρικ Λαμάρ και Drake που είχαν τις περισσότερες υποψηφιότητες. Με αφορμή τη διάκριση αυτή αναδημοσιεύουμε το σχετικό θέμα της HuffPost για το συγκεκριμένο τραγούδι και video clip).
Στις αρχές Μαϊου του 2018 κυκλοφόρησε το single του καλλιτέχνη της ραπ Donald Glover ή όπως είναι ευρύτερα γνωστός Childish Gambino, με τον τίτλο «This is America». Έκτοτε, το κλιπ του τραγουδιού, έχει κατακλύσει τα social media, με τους περισσότερους χρήστες να το «εκθειάζουν». Τι συνέβαλε, όμως, σε αυτό;
Το κλιπ, τη σκηνοθεσία του οποίου έχει κάνει ο Hiro Murai, ισορροπεί ανάμεσα σε χορογραφικές στιγμές και εικόνες βίας, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η χρήση όπλων, σωματικής βλάβης ακόμη και αυτοκτονίας. Τόσο οι στίχοι του τραγουδιού όσο και αναπαραστάσεις που παρουσιάζονται στο κλιπ, σχολιάζουν με τον πλέον επικριτικό τρόπο τη ρατσιστική βία στις ΗΠΑ, θίγοντας μάλιστα και τον τρόπο με τον οποίο ενίοτε υποβαθμίζεται, ρομαντικοποιείται ή αγνοείται σα να μη συμβαίνει.
Ας τα δούμε, όμως, αναλυτικά:
1) Τα όπλα αξίζουν περισσότερο από τους ανθρώπους
Στη σκηνή της πρώτης δολοφονίας, ο Gambino φαίνεται να εναποθέτει το όπλο του εγκλήματος προσεκτικά σε μια πετσέτα, σε αντίθεση με το πτώμα που απλώς κάποιος το σέρνει μακριά.
2) Η τρομοκρατία ως ανησυχητικά αυξανόμενη απειλή
Μια επόμενη δολοφονία που δείχνει το κλιπ, είναι εκείνη των μελών μιας χορωδίας γκόσπελ σε εκκλησία. Η χορωδία τραγουδά για το χρήμα (πιθανώς σπόντα στο ρόλο της εκκλησίας) και ο Gambino περνά και τους εκτελεί. Πιθανή αναφορά στο μακελειό του 2015, στην Charleston Church.
3) Ναι στην κουλτούρα των μαύρων, αγνοώντας το ρατσισμό που βιώνουν
Σε όλη τη διάρκεια του κλιπ, ο Gambino χορεύει ασταμάτητα με τη συνοδεία μαύρων μαθητών, ενώ στο βάθος εκτυλίσσονται επεισόδια μεταξύ μαύρων και αστυνομίας. Μια ένδειξη για το πόσο ο κόσμος αγαπά να μαθαίνει για τη μαύρη κουλτούρα αλλά αδιαφορεί για τις διακρίσεις που υφίστανται οι μαύροι καθημερινά.
4) Αναφορές στη Βίβλο
Κάποια στιγμή, εμφανίζεται ένα άσπρο άλογο και από πίσω του ένα περιπολικό. Στο βιβλίο της Αποκάλυψης, υπάρχει το εξής εδάφιο: «Και κοίταξα, και ιδού ένα ωχρό άλογο: και το όνομα που υπήρχε πάνω του ήταν Θάνατος και η Κόλαση το ακολουθούσε». Με αυτή την εικόνα, λοιπόν, γίνεται ευθεία αναφορά τη Βίβλο, με τον αναβάτη του αλόγου να αναπαριστά το Θάνατο και το περιπολικό την Κόλαση.
5) «Ο βυθισμένος χώρος»
Στο τέλος του κλιπ, ο Gambino τρέχει να σωθεί από τους λευκούς που τον κυνηγούν. Άμεση αναφορά στη «λευκή υπεροχή» που απρόκλητα -πλέον, στην Αμερική του Τραμπ- πρεσβεύουν πολλοί, ενώ παράλληλα παραπέμπει και στο φιλμ «Get Out» του Jordan Peele, όπου γίνεται λόγος για το «βυθισμένο χώρο», στον οποίο ζουν οι άνθρωποι του περιθωρίου, γνωρίζοντας τη βία που τους περιβάλλει αλλά είναι ανίκανοι να τη σταματήσουν. Σε αυτό το φιλμ, ο Gambino είχε δώσει το τραγούδι του «Redbone».
(Με πληροφορίες από highsnobiety.com)