Η Ελλάδα είναι η δεύτερη αγορά της Thomas Cook, μετά την Ισπανία και η σημερινή της πτώχευση αναμφίβολα δημιουργεί ένα σημαντικό ζήτημα, για το οποίο ήδη γίνονται κινήσεις να περιοριστεί ο αντίκτυπός του στη χώρα μας.
Ο αρχαιότερος τουριστικός οργανισμός, που λειτουργεί από το 1841 με 22.000 υπαλλήλους, δεν εξασφάλισε τα απαιτούμενα δάνεια με αποτέλεσμα να κηρύξει πτώχευση. Αξίζει να σημειωθεί ότι το οικονομικό έτος του 2018 είχε πωλήσεις 9,6 δισ. λιρών, εξυπηρετώντας περίπου 22 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Το θέμα είναι τεράστιο, καθώς δεν είναι μόνο τα εκατομμύρια ταξιδιώτες που μεταφέρει διεθνώς και στη χώρα μας, είναι και τα ξενοδοχεία που διαχειρίζεται. Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, περίπου 3 εκατ. ταξιδιώτες διακίνησε στην Ελλάδα το 2018, ενώ το 2019 ο αριθμός αυτός θα ήταν ελαφρώς αυξημένος. Επίσης, η Thomas Cook Hotels & Resorts, που ανήκει στον όμιλο Thomas Cook, διαθέτει περίπου 200 ξενοδοχεία με περισσότερα από 40.000 δωμάτια σε 47 προορισμούς ανά τον κόσμο και ανήκει στις κορυφαίες 40 εταιρείες ξενοδοχείων. Έχει οκτώ εμπορικά σήματα για οικογένειες, ζευγάρια, και μεμονωμένους ταξιδιώτες. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα της Horwarth, διαθέτει ή και διαχειρίζεται συνολικά 68 ξενοδοχεία με 7.268 δωμάτια, σε Ρόδο, Κω, Κρήτη κ.ά. Και δεν είναι μόνο οι ταξιδιώτες που φιλοξενούνται στα ξενοδοχεία της, αλλά και αυτοί που φιλοξενούνται σε δεκάδες άλλα ξενοδοχεία.
Αυτή τη στιγμή, τα ζητήματα που υπάρχουν είναι: ο επαναπατρισμός όσων βρίσκονται ήδη σε προορισμούς και έληξαν οι διακοπές τους, κάτι που επιλαμβάνεται η βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η εξασφάλιση της παραμονής για το υπόλοιπο διάστημα των διακοπών τους και στη συνέχεια ο επαναπατρισμός τους, κάτι για το οποίο ενδεχομένως να χρειαστεί να συμβάλλουν οι Ελληνες ξενοδόχοι.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, μόνο για την Κρήτη οι απώλειες των ξενοδόχων αγγίζουν τα 80 – 100 εκατ. ευρώ και αφορούν σε πληρωμές από τις 15 Ιουλίου και μετά. Αν προσθέσουμε και τις υπόλοιπες περιοχές, η ζημιά θα πλησιάσει τα 200 εκατ. ευρώ. Το μόνο παρήγορο, είναι το γεγονός ότι από σήμερα, που κήρυξε η εταιρεία την πτώχευση, όλες οι μετέπειτα παραμονές ταξιδιωτών στα ξενοδοχεία, και όχι οι προγενέστερες, θα καλυφθούν από την ασφάλεια που ενεργοποιείται.
Η Condor συνεχίζει το πτητικό της έργο
Η Condor Flugdienst GmbH και οι θυγατρικές της, που ανήκουν στον όμιλο της Thomas Cook, σύμφωνα με τωρινή της ανακοίνωση, έχουν τα οικονομικά μέσα για να συνεχίσουν τις πτητικές λειτουργίες. Παράλληλα, η εταιρεία έχει υποβάλει αίτηση για κρατικό δάνειο, προκειμένου να καλύψει το κενό. Ωστόσο, η εταιρεία αναφέρει ότι δεν μπορεί να κάνει πληρωμές του παρελθόντος και ζητά τη βοήθεια των ταξιδιωτών προκειμένου να παραμείνει ¨ζωντανή” και να διατηρηθούν οι 4.900 θέσεις εργασίας. Πάντως, δεν διευκρινίζει αν οι πτήσεις, τακτικές ή τσάρτερ, θα πραγματοποιούνται για τον επαναπατρισμό όσων βρίσκονται ήδη σε τουριστικούς προορισμούς ή θα μεταφέρει κιόλας, αυτούς που έχουν ήδη πληρώσει ταξιδιωτικά “πακέτα”, μολονότι δεν φαίνεται απόλυτα λογικό το δεύτερο. Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Γερμανία, η Condor ζήτησε δάνειο από τη γερμανική κυβέρνηση με εγγύηση δημοσίου, πιθανότατα για να κρατήσει τις τακτικές πτήσεις.
Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού
Διευκρινήσεις για την τύχη των ταξιδιωτών της Thomas Cook, δίνει ο fedHATTA, επισημαίνοντας ότι “όπως και κάθε tour operator και τουριστικό γραφείο που λειτουργεί νόμιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υπόκειται στην Οδηγία (ΕΕ) 2015/2302 σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια και τους συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς και διαθέτει τις εγγυήσεις που απαιτούνται από αυτήν. Έτσι, οι πελάτες της είναι απόλυτα προστατευμένοι.
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη Οδηγία, οι εγγυήσεις που παρέχουν οι διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών (με τη μορφή είτε ασφαλιστηρίων συμβολαίων είτε εγγυητικών ταμείων είτε άλλων εγγυήσεων) εξασφαλίζουν: την επιστροφή του συνόλου των ποσών που έχουν καταβληθεί από ή για λογαριασμό των ταξιδιωτών, στον βαθμό που οι σχετικές υπηρεσίες δεν εκτελούνται λόγω αφερεγγυότητας των διοργανωτών, τον επαναπατρισμό των ταξιδιωτών, εφόσον η μεταφορά επιβατών περιλαμβάνεται στη σύμβαση του οργανωμένου ταξιδιού και ενδεχομένως την δυνατότητα συνέχισης του ταξιδιού, εφόσον οι σχετικές εγγυήσεις της συγκεκριμένης εταιρείας την παρέχουν. Οι ταξιδιώτες ωφελούνται από την προστασία κατά της αφερεγγυότητας του διοργανωτή ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους, τον τόπο αναχώρησης ή τον τόπο πώλησης του πακέτου, καθώς και ανεξάρτητα από το κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται η οντότητα που παρέχει την προστασία κατά της αφερεγγυότητας.
Όταν η εκτέλεση του οργανωμένου ταξιδιού (πακέτου) επηρεάζεται από την αφερεγγυότητα του διοργανωτή, η εγγύηση ενεργοποιείται χωρίς επιβάρυνση για να διασφαλιστούν οι επαναπατρισμοί και, εφόσον είναι αναγκαίο, για τη χρηματοδότηση της διαμονής πριν από τον επαναπατρισμό.”
Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος
“Χρειάζεται ψυχραιμία και να μη ξεχνάμε πως το χτίσιμο της εικόνας της χώρας είναι ένα καθημερινό διακύβευμα,” τονίζει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας, επισημαίνοντας ότι “είναι μια εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη και με πολλές πτυχές, καθώς σημειώνεται μια μεγάλη ανατροπή στο σύστημα τροφοδοσίας της χώρας με επισκέπτες,» ενώ ζητά τη στήριξη των ξενοδοχείων που πλήττονται άμεσα από την κατάρρευση της Thomas Cook, με ελαφρύνσεις στις φορολογικές υποχρεώσεις των ξενοδόχων που πλήττονται, καθώς θα έχουν να αντιμετωπίσουν ζημιά από τις πληρωμές Ιουλίου και Αυγούστου, εκ μέρους της Thomas Cook, που τώρα χάνονται.
Πέραν αυτού, οι ξενοδόχοι θα κληθούν να διαχειριστούν και τα κενά δωμάτια που θα έχουν τον Οκτώβριο, κάνοντας προσφορές σε άλλους ταξιδιωτικούς οργανισμούς και ταξιδιωτικά γραφεία, πιθανότατα με χαμηλές τιμές, ώστε να κλείσουν τη σεζόν που ολοκληρώνεται στα περισσότερα ξενοδοχεία τέλη Οκτωβρίου αρχές Νοεμβρίου. Εξάλλου, δημιουργείται θέμα και με τη νέα σεζόν 2019 – 2020, καθώς από τώρα ξεκινούν να υπογράφονται τα νέα συμβόλαια.
Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων
“Ολος ο ιδιωτικός τομέας, χρειάζεται να δείξει ψυχραιμία και κυρίως αλληλεγγύη στους χιλιάδες τουρίστες της Thomas Cook που βρίσκονται στην Ελλάδα. Η συμπεριφορά και ο χειρισμός των Ελλήνων τουριστικών επιχειρηματιών προς τους ανθρώπους αυτούς, θα αποτελέσει τον καθρέφτη της εικόνας της χώρας μας ως χώρας φιλόξενης και υπεύθυνης, διεθνώς. Ο ελληνικός τουρισμός έχει το βάθος και την ποιότητα για να ανταπεξέλθει και σε αυτή τη δυσκολία,” αναφέρει ο ΣΕΤΕ.
Καταλήγοντας, στο Υπουργείο Τουρισμού πραγματοποιούνται συνεχείς συσκέψεις για το μείζον ζήτημα, παρουσία του υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη, του υφυπουργού Μάνου Κόνσολα, του γενικού γραμματέα Τουρισμού, Κώστα Λούλη, της προέδρου ΕΟΤ Αντζελας Γκερέκου, του γενικού γραμματέα ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη, του προέδρου του ΣΕΤΕ Γιάννη Ρέτσου και του προέδρου του ΞΕΕ, Αλέξανδρου Βασιλικού.
Ο επαναπατρισμός τουριστών έχει ξεκινήσει και σύμφωνα με το Υπουργείο Τουρισμού, στο επόμενο τριήμερο θα επαναπατριστούν περίπου 22.000 τουρίστες.