Τι είναι οι Thought Leaders και γιατί τους χρειαζόμαστε

Γνωριμία με την Ηγεσία Σκέψης.
Open Image Modal
Supatman via Getty Images
.

Ειδήμονας. Εξπέρ. Αυθεντία. Σπεσιαλίστας. Γνώστης. Ειδικός. Γκουρού. Αυτές είναι οι λέξεις που, λίγο πολύ, περιστρέφονται γύρω από την έννοια του Thought Leader, ενός όρου που εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Ποιος είναι όμως ακριβώς ο Ηγέτης Σκέψης, τι κάνει και πόσο σημαντικός είναι; Αυτά αναλύει το άρθρο μου που ακολουθεί. 

Η προέλευση του όρου 

Το 1995, ο Joel Kurtzman, πρώην αρχισυντάκτης του Harvard Business Review και αρθρογράφος των New York Times, ίδρυσε το περιοδικό Strategy+Business, το οποίο ακόμη και σήμερα διαμορφώνει τις τάσεις στο αμερικανικό επιχειρείν. Μέσα από τις στήλες του περιοδικού, ο Kurtzman ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο “Thought Leader” για να περιγράψει ανθρώπους που αναγνωρίζονταν για τις καινοτόμες και πρωτοποριακές ιδέες τους, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της επιχειρηματικής στρατηγικής και διαχείρισης. 

Από τότε, ο όρος “Thought Leader” έχει εξελιχθεί και χρησιμοποιείται ευρέως σε όλους τους κλάδους για να υποδηλώσει άτομα (ή και οργανισμούς) που επηρεάζουν άλλους μέσω της καινοτόμου σκέψης τους και τεχνογνωσίας. 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός Thought Leader; 

Το πρώτο χαρακτηριστικό είναι η σπανιότητά τους. Οι πραγματικοί Thought Leaders είναι τόσο σπάνιοι, όσο το χιόνι στη Σαχάρα, πραγματικά ένας στα πολλά εκατομμύρια ανθρώπων. Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς, καθώς η δύναμη να αλλάζεις τα πράγματα με μία ομιλία ή ένα άρθρο είναι προνόμιο για απειροελάχιστους. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά σε όλους τους Thought Leaders, τα αναφέρω παρακάτω. 

Εξειδίκευση και βαθιά γνώση 

Καθέτως, οριζοντίως, διαγωνίως, από μέσα, από έξω, οι Thought Leaders έχουν την πιο εκτεταμένη γνώση και κατανόηση του τομέα στον οποίο δραστηριοποιούνται. Οι Ηγέτες Σκέψης υπερβαίνουν κατά πολύ την κατανόηση σε επίπεδο επιφάνειας και φτάνουν εύκολα στον βαθύ πυρήνα των θεμάτων. Αν εμείς οι κοινοί θνητοί μπορούμε να δούμε ένα μόριο, αυτοί βλέπουν τα κβάντα. 

Όραμα για το μέλλον 

Οι πραγματικοί Thought Leaders θα μπορούσαν να είναι χρονοταξιδιώτες από το μέλλον. Δεν εστιάζουν μόνο σε αυτό που συμβαίνει τώρα, αλλά σκέφτονται μπροστά, προβλέπουν τις τάσεις και αναζητούν συνεχώς τρόπους καινοτομίας. Η ικανότητά τους να προβλέπουν και να προετοιμάζονται για μελλοντικές αλλαγές τους κάνει να ξεχωρίζουν από εκείνους που απλά αντιδρούν στις τρέχουσες τάσεις. 

Παραδείγματα: Ο Steve Jobs ήταν γνωστός για την πρόβλεψη των αναγκών των καταναλωτών, πριν καν οι άνθρωποι συνειδητοποιήσουν ότι τις είχαν. Σήμερα, ο Elon Musk είναι ένα παράδειγμα, που συνεχώς πιέζει τα όρια με τη SpaceX και την Tesla, σκεπτόμενος όχι μόνο το παρόν αλλά το μέλλον της ανθρωπότητας στο διάστημα και τη βιώσιμη ενέργεια. 

Αμφισβήτηση του Status Quo 

Οι αληθινοί Ηγέτες Σκέψης δεν φοβούνται να αμφισβητήσουν τη συμβατική σοφία. Για αυτούς, τίποτα δεν είναι θέσφατο και “γραμμένο στην πέτρα”. Αμφισβητούν τους καθιερωμένους κανόνες και είναι πρόθυμοι να αναλάβουν κινδύνους, προτείνοντας τολμηρές, καινοτόμες λύσεις. Αυτό ακριβώς το θάρρος να αμφισβητήσουν το status quo τους οδηγεί συχνά στο να αποκαλύπτουν νέες ευκαιρίες ή να προκαλούν σημαντικές αλλαγές στον τομέα τους. 

Ισχυρές Επικοινωνιακές Δεξιότητες 

Δεν μπορείς να είσαι Thought Leader μέσα από μια σπηλιά. Η βαθιά γνώση ή το όραμα για το μέλλον, πρέπει να βρίσκουν τον τρόπο να φτάνουν στις μάζες. Και αυτό είναι κάτι στο οποίο ξεχωρίζουν οι Ηγέτες Σκέψης. Είναι εξαιρετικοί στο να απλοποιούν πολύπλοκες έννοιες, ενώ μπορούν να προσαρμόσουν το στυλ επικοινωνίας τους ανάλογα με το κοινό τους. 

Χάρη στις ισχυρές επικοινωνιακές δεξιότητές τους, μπορούν να επηρεάζουν και να εμπνέουν μεγάλες ομάδες ανθρώπων, ακόμα και με ένα tweet. 

Αυθεντικότητα και Ακεραιότητα 

Οι Ηγέτες Σκέψης κερδίζουν την εμπιστοσύνη του κοινού τους και τον σεβασμό των αντιπάλων τους (γιατί φυσικά έχουν και αντίπαλους) μέσα από την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα των πράξεων και της επικοινωνίας τους. Παραμένουν πιστοί στις αξίες και τις πεποιθήσεις τους και προτάσσουν πάντα τη διαφάνεια. Η αυθεντικότητα επιπλέον διασφαλίζει ότι οι ακόλουθοί τους τους εμπιστεύονται και παραμένουν πιστοί, ακόμα κι αν οι Thought Leaders παρουσιάζουν αντισυμβατικές ή αμφιλεγόμενες ιδέες. 

Συνέπεια 

Δεν μπορείς να είσαι Thought Leader κάνοντας μία ομιλία δέκα λεπτών κάθε δεκαετία. Η συνέπεια, τόσο στη δημιουργία περιεχομένου όσο και στην αποστολή μηνυμάτων, είναι κρίσιμη για την ηγεσία της σκέψης. Οι Ηγέτες Σκέψης χρειάζεται να προσφέρουν τακτικά πολύτιμες γνώσεις, είτε μέσω άρθρων, blogs και podcasts είτε μέσα από δημόσιες ομιλίες. 

Ενσυναίσθηση και σύνδεση με το κοινό τους 

Οι Ηγέτες Σκέψης κατανοούν βαθιά το κοινό τους. Δεν μιλούν σε ανθρώπους, μιλούν μαζί με τους ανθρώπους. Είναι συμπονετικοί, ακούνε τις ανάγκες, τις προκλήσεις και τις φιλοδοξίες του κοινού και προσφέρουν λύσεις που πραγματικά έχουν απήχηση. 

Κλασικό παράδειγμα; Η Oprah Winfrey είναι πασίγνωστη για την ικανότητά της να συνδέεται βαθιά με το κοινό της, κάτι που αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο της επιτυχίας της ως Ηγέτης Σκέψης στα μέσα ενημέρωσης. 

Επιρροή και Έμπνευση 

Ένα βασικό χαρακτηριστικό των Ηγετών Σκέψης είναι η ικανότητά τους να επηρεάζουν τους άλλους. Μέσω των ιδεών, των γνώσεων και των πράξεών τους, οι Thought Leaders παρακινούν τους ανθρώπους να σκέφτονται ή να ενεργούν διαφορετικά. Αυτή η ικανότητα τους διακρίνει από τους απλούς ειδικούς. Δεν ενημερώνουν, μεταμορφώνουν! 

Για παράδειγμα, ο Richard Branson, μέσα από τα επιχειρηματικά του εγχειρήματα και το στιλ της ηγεσίας του, επηρέασε μια ολόκληρη γενιά ηγετών επιχειρήσεων ώστε να δώσουν προτεραιότητα στην καινοτομία και την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. 

Προσαρμοστικότητα 

Οι βιομηχανίες εξελίσσονται και το ίδιο κάνουν οι Ηγέτες Σκέψης. Ένας από τους λόγους για τους οποίους παραμένουν πάντα επίκαιροι με την πάροδο του χρόνου, είναι η ικανότητά τους να προσαρμόζονται σε νέες πληροφορίες, μεταβαλλόμενες τάσεις και εξελισσόμενες αγορές. Είναι ευέλικτοι και ανοιχτοί στη μάθηση, ενημερώνοντας συχνά τις στρατηγικές τους. 

Παραδείγματα προσαρμοστικότητας: Ο Bill Gates από οραματιστής της τεχνολογίας στη Microsoft έγινε Ηγέτης Σκέψης στην παγκόσμια υγεία και φιλανθρωπία. Ο Jeff Bezos ξεκίνησε από το ηλεκτρονικό εμπόριο και εξελίχθηκε σε Ηγέτη Σκέψης στο cloud computing και την τεχνητή νοημοσύνη. 

Μακροπρόθεσμος αντίκτυπος 

Τέλος, οι Thought Leaders στοχεύουν στο να έχουν μόνιμο αντίκτυπο. Η συμβολή τους δεν αφορά μόνο βραχυπρόθεσμα κέρδη ή τάσεις, αλλά την μακροπρόθεσμη αλλαγή και πρόοδο στον τομέα τους. Αυτή η διαρκής τους επιρροή θα διαμορφώσει τις μελλοντικές γενιές επαγγελματιών και επιχειρηματιών.

 ***

Θέμης Σαρανταένας

σύμβουλος μάρκετινγκ