Το περιβαλλοντικό τέλος δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο στην Ελλάδα. Ισχύει από διετίας και αφορά μόνον τα παλαιότερα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά, όπως σωστά επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.
Ωστόσο, εκείνο που άλλαξε, επειδή αλλάζουν και οι προδιαγραφές ρύπων στην Ευρώπη, είναι η κλίμακα.
Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, πριν το 2020, η φορολογία στα μεταχειρισμένα οχήματα εισαγωγής ήταν σχεδόν ενιαία, ανεξαρτήτου ηλικίας. Το 2020 αντικαταστάθηκε από την κατάργηση του φόρου στα νεότερα (Euro 6, δηλαδή ως 6 ετών), δηλαδή τα πιο καθαρά αυτοκίνητα και από την εφαρμογή επιβαρύνσεων στα παλαιότερα, πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα (Euro 5A και πριν).
Αποτέλεσμα ήταν η αύξηση των μεταχειρισμένων, στο σύνολο των εισαγωγών οχημάτων, από 38,4% το 2019 σε 39,6% το 2021 και η μείωση της μέσης ηλικίας τους από 10,6 σε 6,6 έτη, γεγονός ιδιαίτερα θετικό για την ανανέωση του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Η χθεσινή νομοθετική αλλαγή, ουσιαστικά επιβαρύνει τα Euro 5b, διότι αυτή η κατηγορία είναι παλαιότερη κατά 4 κλάσεις από την ισχύουσα σήμερα (Euro 6d). Όπως δηλαδή ίσχυσε το 2020, με την εφαρμογή τέλους στη Euro 5a, ως προς την τότε ισχύουσα Euro 6c.
Ωστόσο, για όσα οχήματα Euro 5b ήδη έχουν υποβληθεί δηλώσεις άφιξης του οχήματος ή δηλωτικά εισαγωγής, δεν θα υπάρχει περιβαλλοντικό τέλος.
Πάντως, ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, ανέφερε ότι η νέα νομοθετική ρύθμιση έγινε αιφνιδιαστικά και θα κληθούν να πληρώσουν τέλος 1.000 ευρώ χιλιάδες αυτοκίνητα Euro 5b που ήδη έχουν αγοραστεί από τους εμπόρους στο εξωτερικό και πρόκειται να έρθουν το επόμενο διάστημα στην Ελλάδα. Το τέλος θα το πληρώσουν διότι δεν προλαβαίνουν να δηλωθούν στα Ελληνικά Τελωνεία.
Ο ΣΕΕΑΕ έχει ήδη ενημερώσει την Κομισιόν για τη νέα εξέλιξη που προκάλεσε η εν λόγω τροπολογία, ενώ τονίζει ότι θα έπρεπε να επιδοτείται η αγορά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που επίσης δε ρυπαίνουν, όπως τα καινούρια στην Ελλάδα.