Τι μας λένε οι ισολογισμοί των ξενοδοχειακών αλυσίδων για το μεσοπρόθεσμο μέλλον του κλάδου

Τρία συμπεράσματα που μπορεί να αντλήσει κανείς για την επόμενη ημέρα του Τουρισμού διαβάζοντας τα αποτελέσματα εννεαμήνου των ξενοδοχειακών ομίλων
|
Open Image Modal
zoff-photo via Getty Images

Οι τελευταίες εβδομάδες του Οκτωβρίου σηματοδότησαν την έναρξη των δημοσιεύσεων αποτελεσμάτων του πιο ιδιαίτερου ίσως εννεαμήνου στην ιστορία των εισηγμένων ξενοδοχειακών ομίλων. Την αρχή έκανε η Accor, η Wyndham και το Group InterContinental για να λάβουν τη σκυτάλη στις αρχές Νοεμβρίου οι Hilton, Hyatt και Marriott International.

Κάθε λέξη στις ανακοινώσεις, τις παρουσιάσεις ή στα calls των αναλυτών ήταν προσεκτικά μετρημένη, με την αισιοδοξία να είναι πάντοτε παρούσα, ανεξάρτητα από τις ιατρικές εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας καθώς η πρώτη ελπιδοφόρα ανακοίνωση των Pfizer & BioNTech δημοσιεύτηκε λίγες ημέρες αργότερα, στις 9 Νοεμβρίου, οδηγώντας αρκετούς χρηματιστηριακούς τίτλους σε έναν ανοδικό κύκλο.

Διαβάζοντας κανείς με προσοχή τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων θα μπορούσε ανεξάρτητα από την ανάλυση των επιμέρους οικονομικών αποτελεσμάτων, να σταχυολογήσει τα ακόλουθα συμπεράσματα για την ευρύτερη πορεία του κλάδου.

  1. Η επενδυτική δραστηριότητα στον κλάδο ουδέποτε σταμάτησε. Ακόμη και μέσα στη δυσκολότερη ίσως περίοδο για τον παγκόσμιο τουρισμό, οι διεθνείς αλυσίδες συνέχισαν να γράφουν στο roster τους νέες ξενοδοχειακές μονάδες. Η Hilton άνοιξε 17.100 νέα δωμάτια μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2020, ενώ την ίδια περίοδο πρόσθεσε και άλλα 17.400 δωμάτια στο pipeline των projects που έχει σε εξέλιξη, το οποίο στις 30 Σεπτεμβρίου αριθμούσε συνολικά 408.000 δωμάτια. Αντίστοιχα, η Marriott άνοιξε 19,000 δωμάτια, ενώ το συνολικό της pipeline νέων έργων αριθμούσε στο τέλος του εννεαμήνου 2.900 ξενοδοχεία, συνολικής δυναμικότητας 496.000 δωματίων. Ταυτόχρονα, η Accor άνοιξε στο τρίτο τρίμηνο του έτους 57 νέα ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 7.800 δωματίων, ενώ στο συνολικό της pipeline στο τέλος Σεπτεμβρίου είχε 1.192 νέα projects συνολικής δυναμικότητας 208.000 δωματίων. Τέλος, η Wyndham άνοιξε κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου 76 νέα ξενοδοχεία με το συνολικό pipeline νέων projects να ανέρχεται σε 1.400 ξενοδοχεία 185.000 δωματίων.

  2. Οι ισολογισμοί των ξενοδοχειακών ομίλων είναι σε θέση να αντέξουν τους «κραδασμούς» που προκάλεσε η πανδημία. Διαβάζοντας κανείς προσεκτικά τα στοιχεία διαθεσίμων στους ισολογισμούς αλλά και παρακολουθώντας με ρεαλισμό τις δηλώσεις που ακολούθησαν στα conference calls με αναλυτές μπορεί να διαπιστώσει ότι από πλευράς ρευστότητας οι διεθνείς ξενοδοχειακοί όμιλοι έχουν θωρακισθεί επαρκώς. Πιο συγκεκριμένα, στο τέλος Σεπτεμβρίου, η Accor είχε στη «φαρέτρα» της, με βάση τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, πάνω από 4 δισ. ευρώ, η InterContinental 2,9 δισ. δολάρια, η Hyatt περίπου 1,8 δισ. δολάρια η Marriott 5,1 δισ. δολάρια, η Wyndham 1,2 δισ. δολάρια και η Hilton περίπου 3,5 δισ. δολάρια. Τα ανωτέρω μεγέθη από μόνα τους δεν αποτελούν στοιχείο ενδεικτικό για τις επόμενες κινήσεις των εν λόγω ομίλων. Δίνουν όμως αδιαμφισβήτητα μια αίσθηση των «βαθμών ελευθερίας» που έχουν οι Διοικήσεις τους στον στρατηγικό σχεδιασμό της επόμενης ημέρας.

  3. Η αγορά της Ασίας δείχνει τον δρόμο της ανάκαμψης. Μπορεί να ακούγεται κοινότοπο μέσα στο ευρύτερο ενδιαφέρον που έχει όλος ο πλανήτης για την επιστροφή στην κανονικότητα της γεωγραφικής περιοχής που χτυπήθηκε πρώτη από την πανδημία, ωστόσο οι αριθμοί όντως επιβεβαιώνουν τη συγκεκριμένη τάση. Σε επίπεδο μεγεθών αυτό αποτυπώνεται στις περισσότερες αλυσίδες τόσο στην πληρότητα των ξενοδοχείων όσο και στη μεταβολή του RevPar (Έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο) η οποία διαμορφώνεται σαφώς πιο ανταγωνιστικά σε σχέση με τις υπόλοιπες γεωγραφικές αγορές. Ενδεικτική είναι η δήλωση του κυρίου Arne Sorenson, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Marriott International, ο οποίος σχολιάζοντας τα αποτελέσματα εννεάμηνου ανέφερε ότι «Η ευρύτερη περιοχή της Κίνας συνεχίζει να οδηγεί την ανάκαμψη και επιδεικνύει την ανθεκτικότητα της ζήτησης για ταξίδια, με τα επίπεδα πληρότητας στο τρίτο τρίμηνο να διαμορφώνονται σε 61% και το RevPar να εμφανίζει μείωση 26% βελτιωμένο κατά 35 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τη μείωση του 2ου τριμήνου». Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η δήλωση του κυρίου Sébastien Bazin, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Accor, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «Μόνο στην Κίνα καταγράφονται ισχυρές αποδόσεις και αναμένεται να ανακάμψει σύντομα στα προ κρίσης επίπεδα».

Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή του κειμένου η πλειοψηφία των οικονομικών καταστάσεων των μεγάλων διεθνών ξενοδοχειακών ομίλων δημοσιεύτηκε πριν από το μπαράζ θετικών ανακοινώσεων αναφορικά με τις εξελίξεις στο μέτωπο των εμβολίων κατά του νέου ιού. Στις ημέρες που ακολούθησαν, η αισιοδοξία των περισσότερων ιδιωτικών και δημόσιων φορέων που δραστηριοποιούνται στο παγκόσμιο οικοσύστημα του Τουρισμού ήταν και παραμένει δικαιολογημένα αυξημένη. Ωστόσο, αυτό που είναι εμφανές από τις περισσότερες αντιδράσεις είναι ότι ο δρόμος της ανάκαμψης της δραστηριότητας στα προ κρίσης επίπεδα παραμένει δύσκολος και όχι απαραίτητα σύντομος.