Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τις δομές εκπαίδευσης

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τις δομές εκπαίδευσης
Open Image Modal
Eurokinissi

Τις αλλαγές που φέρνουν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» καταγράφουν σχεδιαγράμματα που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας.

Πώς θα λειτουργούν οι νέες υποστηρικτικές δομές - Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου

Σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα σχεδιάζει και θα οργανώνει την επιμόρφωση σε εθνικό επίπεδο. Στη συνέχεια, το Κεντρικό Συμβούλιο Επιλογής θα επιλέγει ΠΔΕ & ΔΙΠΕ-ΔΙΔΕ και τα 13 Περιφερειακά Συμβούλια επιλέγουν τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, τους προϊσταμένους των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ) και των Κέντρων Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ).

Σε επίπεδο Περιφέρειας, θα δραστηριοποιείται το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ). Το ΠΕΚΕΣ θα αποτελείται από συντονιστές εκπαιδευτικού έργου όλων των ειδικοτήτων και θα έχει σκοπό την υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής, την οργάνωση της επιμόρφωσης και την παιδαγωγική καθοδήγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών. Παράλληλα, προβλέπεται η ίδρυση 24 ΠΕΚΕΣ που θα στελεχωθούν σε αριθμό ανάλογα το μέγεθος της ΠΔΕ: Στην ΠΔΕ Αττικής ιδρύονται 6, στην Κ. Μακεδονία 4 και από 2 σε κάθε μια από τις 3 νησιωτικές ΠΔΕ. Οι συντονιστές εκπαιδευτικού έργου θα λειτουργούν και θα παρεμβαίνουν ομαδικά αλλά και ατομικά καθότι θα έχουν συγκεκριμένο αριθμό σχολείων υπό την καθοδήγησή τους.

Σε επίπεδο διεύθυνσης εκπαίδευσης (νομού), θα λειτουργούν τα ΚΕΣΥ και τα ΚΕΑ. Τα ΚΕΣΥ θα είναι στην ουσία η μετεξέλιξη των ΚΕΔΔΥ και θα υποστηρίζουν τα σχολεία σε θέματα δυσκολιών μάθησης, συμπεριφοράς, κοινωνικής ένταξης, σχολικής διαρροής, ψυχοσυναισθηματικών αναγκών, ένταξης μαθητών με αναπηρία, σχολικού εκφοβισμού, καθώς επίσης και συμβουλευτικής σε ζητήματα επαγγελματικού προσανατολισμού.

Τα ΚΕΑ θα είναι η μετεξέλιξη των ΚΠΕ και πέραν της υλοποίησης προγραμμάτων στον χώρο τους, θα υποστηρίζουν τα σχολεία της διεύθυνσης για την ανάπτυξη των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων (περιβάλλον, υγεία, πολιτισμός).

Εξάλλου, σε κάθε διεύθυνση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα τοποθετηθούν με απόσπαση ένας εκπαιδευτικός Πληροφορικής για την τεχνική υποστήριξη των σχολείων και ένας εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής για την υποστήριξη των αθλητικών δραστηριοτήτων, με εξαίρεση τις μεγάλες διευθύνσεις, όπου θα αποσπαστούν δύο εκπαιδευτικοί. Επίσης, θα αποσπάται ένας εκπαιδευτικός Φυσικών Επιστημών σε κάθε ΕΚΦΕ, ΚΕΑ και ΚΕΣΥ.

Ακόμη, προβλέπεται η δημιουργία ομάδας σχολείων, με απόφαση του διευθυντή εκπαίδευσης με σκοπό τη συνεργασία για την ανταλλαγή καλών πρακτικών, μέσα από τη θεσμική πρόβλεψη των συνεδριάσεων από τους διευθυντές και υποδιευθυντές ως εκπροσώπων των σχολείων της ομάδας.

Τέλος, σύμφωνα με το υπουργείο, θα ενισχυθεί η παιδαγωγική αυτονομία. Θα αποδίδονται ενισχυμένες παιδαγωγικές αρμοδιότητες στον σύλλογο διδασκόντων και στον διευθυντή, με τη θεσμοθέτηση του προγραμματισμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, που θα αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του ΣΔ και θα ενδυναμώνεται η παρουσία του σχολικού συμβουλίου.

Στη Βουλή

Με την ακρόαση φορέων συνεχίστηκε την Τρίτη, για δεύτερη ημέρα, η συζήτηση στη διαρκή επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, του νομοσχεδίου. Ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου, επανέλαβε ότι το νομοσχέδιο έχει αρχίσει να συζητείται με τους αρμόδιους φορείς ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο και υπογράμμισε ότι σε σχέση με το αρχικό σχέδιο «παραμένει ίδια η φιλοσοφία του». Αναγνώρισε ωστόσο μία «δυσκολία των φορέων να αποδεχθούν κάτι που κατ′ αρχήν είναι θετικό» και σημείωσε ότι θα πρέπει να υπάρξει μία πρώτη συμφωνία σχετικά με το ποια πράγματα δεν πάνε καλά και που θέλουμε να αλλάξουν. Ο υπουργός εξάλλου, εμφανίστηκε δηκτικός σχετικά με τις αναφορές που έγιναν για τις αλλαγές που προωθούνται, τις οποίες χαρακτήρισε «πλήρη καταστροφολογία».

«Αν νομίζετε ότι καταργήσαμε το ΠΔ152 και ότι θα φέρουμε την αξιολόγηση από το παράθυρο νομίζω ότι είστε σε λάθος μονοπάτι», σχολίασε σχετικά με την αξιολόγηση στην Εκπαίδευση.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως, ότι την Τετάρτη, μετά το πέρας των συνεδριάσεων της Επιτροπής, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση των μελών της ηγεσίας του υπουργείου, ώστε να αποφασιστούν οι όποιες αλλαγές για το νομοσχέδιο κριθούν αναγκαίες, με βάση και τα όσα θα έχουν ειπωθεί στις συνεδριάσεις της Επιτροπής.

«Αύριο θα αποφασίσουμε τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν με βάση τα όσα ακούσαμε, γιατί όντως κάποια πράγματα είναι αδυναμίες, που λογικό είναι να υπάρχουν σε ένα τόσο σύνθετο νομοσχέδιο», είπε στην Επιτροπή ο κ. Γαβρόγλου.

Από πλευράς των φορέων, αρχικά ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος, σχολίασε ότι η Ομοσπονδία έχει δει για τον ίδιο νόμο τρία διαφορετικά προσχέδια, ενώ μάλιστα περίμενε νομοσχέδιο για το νέο Λύκειο. Ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Θανάσης Κικινής, ανέφερε για τις αξιολογήσεις, ότι «το ΠΔ 152 δεν είχε τιμωρητικό χαρακτήρα, θα μπορούσε όμως να αποτέλέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για μελλοντικές απολύσεις». Όσον αφορά το νομοσχέδιο και τις επιλογές στελεχών, σχολίασε ότι «συνεχίζεται η τακτική του ”να προαχθούν οι δικές μας επιλογές”».

Επικριτικοί σχετικά με τις διατάξεις του υπουργείου εμφανίστηκε η Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων, σύμφωνα με την οποία θα προκύψουν θέματα συντονισμού για τους νέους φορείς (ΚΕΣΥ και ΠΕΚΕΣ), καθώς επίσης θα οδηγηθεί και ο θεσμός του σχολικού συμβούλου σε απαξίωση, αφού θεώρησε το σύστημα επιλογής «άδικο και μη αξιοκρατικό».

Εκ μέρους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής, εκφράστηκε η δυσαρέσκεια για την κατάργηση των ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών), ενώ στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία είχαν αναχθεί στο επίκεντρο για την ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής.

Μάλιστα, επικριτική ήταν η στάση της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδος, σύμφωνα με την οποία, οι γονείς των μαθητών της ειδικής αγωγής δεν έχουν βιώσει την κανονικότητα. «Τελειώνει η σχολική χρονιά και η χρονιά για την ειδική αγωγή στην ουσία δεν έχει ξεκινήσει», σχολίασε η Στέλλα Βαλαβάνη, μέλος του ΔΣ.

Από πλευράς ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος), έγινε ιδιαίτερη μνεία στη διάταξη περί αξιολόγησης των διευθυντών των ιδιωτικών σχολείων, καθώς χαρακτηρίστηκε ως «ιστορικής σημασίας διάταξη», που «φέρνει μια μικρή ανάσα δημοκρατίας στο ιδιωτικό σχολείο».

Η δεύτερη ανάγνωση και η συζήτηση επί των άρθρων θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, στην τρίτη συνεδρίαση της Επιτροπής. Έτσι, το νομοσχέδιο θα πάει προς ψήφιση στην Ολομέλεια την ερχόμενη Πέμπτη.

(με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)