Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Honda και Nissan θα προσπαθήσουν να συγχωνευτούν και να δημιουργήσουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο σε πωλήσεις, καθώς η βιομηχανία υφίσταται δραματικές αλλαγές στη μετάβασή της μακριά από τα ορυκτά καύσιμα.
Οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν ότι υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης τη Δευτέρα και γνωστοποίησαν το μικρότερο μέλος της συμμαχίας, η Mitsubishi Motors, συμφώνησε επίσης να συμμετάσχει στις συνομιλίες για την ενοποίηση των επιχειρήσεων. Η Honda θα ηγηθεί αρχικά της νέας διοίκησης, με τις εταιρείες να διατηρούν τις αρχές και τα brands τους.
Ανακατανομή της βιομηχανίας
Η άνοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών προβληματίζει έντονα τη βιομηχανία, σε μια εποχή που οι κατασκευαστές παλεύουν να μεταβούν από τα οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα στα ηλεκτρικά. Τα σχετικά φθηνά EV από τις κινεζικές BYD, Great Wall και Nio καταλαμβάνουν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς έναντι των αμερικανικών και ιαπωνικών εταιρειών αυτοκινήτων.
Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μείνει πίσω από τους μεγάλους ανταγωνιστές τους στα EV και τώρα προσπαθούν να μειώσουν το κόστος και να αναπληρώσουν το χαμένο έδαφος.
Η Nissan, η Honda και η Mitsubishi ανακοίνωσαν τον Αύγουστο ότι θα μοιραστούν εξαρτήματα για ηλεκτρικά οχήματα, όπως μπαταρίες και ερευνητικό λογισμικό για αυτόνομη οδήγηση, για να προσαρμοστούν καλύτερα στις δραματικές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία με επίκεντρο την ηλεκτροκίνηση. Μια προκαταρκτική συμφωνία μεταξύ της Honda, της δεύτερης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας, και της Nissan, της τρίτης μεγαλύτερης, ανακοινώθηκε τον Μάρτιο.
Η επικείμενη συγχώνευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν κολοσσό αξίας περίπου 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με βάση την κεφαλαιοποίηση και των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών. Η ένωση δυνάμεων θα βοηθήσει τις μικρότερες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταγωνιστούν την ηγέτιδα στην αγορά της Ιαπωνίας, Toyota, και τη γερμανική Volkswagen. Η ίδια η Toyota έχει συνεργασίες τεχνολογίας με την ιαπωνική Mazda και τη Subaru.
Η Nissan διαθέτει μεγάλα SUV, όπως το Armada και το Infiniti QX80 που δεν διαθέτει η Honda, με μεγάλες ικανότητες ρυμούλκησης και καλές επιδόσεις εκτός δρόμου. Η Nissan έχει επίσης πολυετή εμπειρία στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και υβριδικών κινητήρων, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη Honda να αναπτύξει τα δικά της EV και την επόμενη γενιά υβριδικών.
Γιατί τώρα
Η Nissan δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι περικόπτει 9.000 θέσεις εργασίας, ή περίπου το 6% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της και μειώνει την παγκόσμια παραγωγική ικανότητα κατά 20%, αφού κατέγραψε τριμηνιαία απώλεια 9,3 δισεκατομμυρίων γιεν (61 εκατομμύρια δολάρια).
Νωρίτερα αυτό το μήνα προχώρησε σε ανασχηματισμό της διοίκησης και ο διευθύνων σύμβουλός της, Makoto Uchida, υπέστη μείωση μισθού 50%, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα οικονομικά δεινά της εταιρείας, λέγοντας ότι η Nissan πρέπει να γίνει πιο αποτελεσματική και να ανταποκρίνεται καλύτερα στα γούστα της αγοράς, το αυξανόμενο κόστος και τις άλλες παγκόσμιες αλλαγές.
Η Fitch Ratings υποβάθμισε πρόσφατα την πιστωτική προοπτική της Nissan σε «αρνητική», επικαλούμενη επιδείνωση της κερδοφορίας. Ωστόσο, σημείωσε ότι διαθέτει ισχυρή οικονομική δομή και σταθερά ταμειακά αποθέματα που ανήλθαν σε 1,44 τρισεκατομμύρια γιεν (9,4 δισεκατομμύρια δολάρια).
Η τιμή της μετοχής της Nissan έχει πέσει σε σημείο που να θεωρείται κάτι σαν ευκαιρία. Η εταιρεία αγωνίζεται για χρόνια μετά από ένα σκάνδαλο που ξεκίνησε με τη σύλληψη του πρώην προέδρου της, Carlos Ghosn, στα τέλη του 2018 με κατηγορίες για απάτη και κατάχρηση περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, ισχυρισμούς που ο ίδιος αρνείται. Τελικά αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και διέφυγε στον Λίβανο.
Η Honda ανέφερε ότι τα κέρδη της μειώθηκαν σχεδόν κατά 20% το πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους Απριλίου 2023-Μαρτίου 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, καθώς οι πωλήσεις υποχώρησαν στην Κίνα.
Με κόντρα ανέμους
Η Toyota κατασκεύασε 11,5 εκατομμύρια οχήματα το 2023, ενώ η Honda κυκλοφόρησε 4 εκατομμύρια και η Nissan παρήγαγε μόλις 3,4 εκατομμύρια. Η Mitsubishi Motors έκανε κάτι περισσότερο από 1 εκατομμύριο πωλήσεις. Ακόμη και μετά τη συγχώνευση, η Toyota θα παραμείνει η κορυφαία ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.
Ολες οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες φοβούνται ένα νέο ενδεχόμενο σοκ εάν ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, κάνει πράξη τις απειλές για αύξηση ή επιβολή δασμών στις εισαγωγές ξένων προϊόντων, ακόμη και από συμμάχους όπως η Ιαπωνία και γειτονικές χώρες όπως ο Καναδάς και το Μεξικό.
Εν τω μεταξύ, οι αναλυτές λένε ότι υπάρχει μια «μετατόπιση προς πιο προσιτές τιμές» σε ολόκληρο τον κλάδο, καθώς πολλοί άνθρωποι δεν έχουν την πολυτέλεια να πληρώσουν σχεδόν 50.000 ευρώ για ένα νέο όχημα. Αυτό αναγκάζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο χαμηλότερων τιμών, κάτι που θα φέρει περαιτέρω κέρδη στον κλάδο.