Το TikTok αφαίρεσε τη μουσική από γνωστά αστέρια της μουσικής όπως η Taylor Swift, ο The Weeknd, Drake, Adele και η Olivia Rodrigo από τα βίντεο του μετά τη διαμάχη της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης με τη δισκογραφική τους εταιρεία, την Universal Music Group (UMG).
Η συμφωνία αδειοδότησης μεταξύ του TikTok και της εταιρείας έληξε την Τετάρτη και δεν κατέστη δυνατή η επίτευξη νέας συμφωνίας.
Η UMG δήλωσε ότι η TikTok ήθελε να πληρώσει ένα «ελάχιστο» από το ποσοστό που καταβάλουν άλλοι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης για την πρόσβαση στα τραγούδια των καλλιτεχνών της. Η TikTok κατηγόρησε την UMG για «ψευδή αφήγηση και ρητορική».
Όλα τα βίντεο στα οποία υπάρχει μουσική της UMG πλέον θα είναι άνευ ήχου και δεν θα μπορούν να δημιουργηθούν νέα βίντεο με αυτά τα κομμάτια.
Ορισμένοι καλλιτέχνες, όπως η Ariana Grande και η Katy Perry, έχουν εξαφανίσει το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής τους από τις επίσημες σελίδες τους, εκτός από μερικά τραγούδια που ανήκουν σε άλλες εταιρείες.
Η Billie Eilish, μια άλλη καλλιτέχνιδα της UMG, έχει κατεβάσει όλα τα τραγούδια της εκτός από ένα. Το τραγούδι της What Was I Made For? περιλαμβανόταν στην ταινία Barbie - το soundtrack της οποίας εκδόθηκε από το Warner Music Group.
Το Murder on the Dancefloor της Sophie Ellis-Bextor, το οποίο έγινε viral hit μετά την εμφάνισή του στην ταινία Saltburn, δεν είναι επίσης διαθέσιμο.
Οι ανεπίσημες, επεξεργασμένες (επιταχυνόμενες και επιβραδυνόμενες) εκτελέσεις των κομματιών εξακολουθούν να είναι διαθέσιμες προς χρήση.
Στα... μαχαίρια για τις πληρωμές από τα πνευματικά δικαιώματα και την ΤΝ
Οι μουσικές εταιρείες και οι καλλιτέχνες κερδίζουν κάποια χρήματα από τα δικαιώματα όταν τα τραγούδια τους παίζονται σε πλατφόρμες streaming και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στο TikTok, χρησιμοποιούνται ως μουσική υπόκρουση στα βίντεο που ανεβαίνουν στον ιστότοπο.
Αλλά εδώ και καιρό υπάρχει ανησυχία για το πόσο λίγο πληρώνουν οι πλατφόρμες, η οποία στην συγκεκριμένη περίπτωση εξελίχθηκε σε μια μεγάλη και πολύ δημόσια διαφωνία.
Η UMG και η TikTok βρίσκονταν σε συνομιλίες για μια νέα συμφωνία, αλλά δεν μπόρεσαν να συμφωνήσουν πριν από την προθεσμία της 31ης Ιανουαρίου.
Σε μια ανοιχτή επιστολή, που δημοσιεύθηκε στις 30 Ιανουαρίου, η Universal υποστήριξε ότι «τελικά το TikTok προσπαθεί να δημιουργήσει μια επιχείρηση βασισμένη στη μουσική, χωρίς να πληρώνει ένα δίκαιο αντίτιμο για τη μουσική».
Η Universal δήλωσε ότι ανησυχούσε επίσης για την παροχή δίκαιης αποζημίωσης στους καλλιτέχνες για τα τραγούδια που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη και ακούγονται σαν τους αληθινούς καλλιτέχνες - όπως ένα τραγούδι που ακούγεται σαν τον Drake και τον The Weeknd και έγινε viral.
«Οι δημιουργοί περιεχομένου ανταγωνίζονται ήδη στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με αραιωμένες ή ανύπαρκτες δεξαμενές δικαιωμάτων», δήλωσε ο Franklin Graves, δικηγόρος και συγγραφέας ενημερωτικού δελτίου που επικεντρώνεται στις νομικές εξελίξεις στην οικονομία των δημιουργών.
«Ρίχνοντας στο μίγμα μια πρόσθετη πληρωμή αδειοδότησης για τη μουσική που παράγεται από τεχνητή νοημοσύνη, θα είχε πιθανότατα ως συνέπεια να μειωθεί οποιοδήποτε μερίδιο διαφημιστικών εσόδων που απομένει μετά την πληρωμή του μεριδίου της TikTok και των κατόχων δικαιωμάτων», πρόσθεσε.
Η Universal είχε επίσης προβλήματα με τη διαχείριση του περιεχομένου του TikTok, λέγοντας ότι δεν κατάφερε να αντιμετωπίσει επαρκώς «το παλιρροϊκό κύμα ρητορικής μίσους, φανατισμού, εκφοβισμού και παρενόχλησης στην πλατφόρμα».
Το TikTok απάντησε ως εξής: «Είναι λυπηρό και απογοητευτικό το γεγονός ότι η Universal Music Group έβαλε τη δική της απληστία πάνω από τα συμφέροντα των καλλιτεχνών και των τραγουδοποιών της.
Παρά το ψευδές αφήγημα και τη ρητορική της Universal, η αλήθεια είναι ότι επέλεξε να απομακρυνθεί από την ισχυρή υποστήριξη μιας πλατφόρμας με πολύ περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο χρήστες που χρησιμεύει ως δωρεάν μέσο προώθησης και ανακάλυψης του ταλέντο τους», πρόσθεσε.
Η αντίπαλος της Universal, η Warner Music, έφτασε σε συμφωνία αδειοδότησης με την TikTok τον Ιούλιο του 2023.
Πηγή: BBC