Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έγινε 30 χρονών και το γιορτάζει

Αφιερωμένη στους Καλλιτέχνες του Χορού και ειδικότερα στα παιδιά, τους εφήβους και τους νέους, η φετινή, επετειακή διοργάνωση.
Open Image Modal
Yoann Bourgeois, Approche
Credit Pascale Cholette

Ξεκίνησε το 1995 και ταυτίστηκε ιστορικά με την άνθιση του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα, φέρνοντας στην πόλη της Καλαμάτας κορυφαίους Έλληνες και ξένους χορογράφους που παγκοσμίως έχουν γράψει την ιστορία του σύγχρονου χορού.

Εφέτος, το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας γίνεται 30 χρονών και το γιορτάζει.

Αφιερωμένη στους Καλλιτέχνες του Χορού, στους καλλιτέχνες της κίνησης που εργάζονται καθημερινά με το σώμα τους, η επετειακή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί από τις 12 έως τις 21 Ιουλίου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της χορογράφου και χορεύτριας Λίντας Καπετανέα, φιλοξενώντας συνολικά 19 παραγωγές, 10 ομάδες από την Ελλάδα και 9 από το εξωτερικό.

Το Κρατικό Μπαλέτο της Έσσης [Hessisches Staatsballett] έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα για να παρουσιάσει δύο επιτυχημένες δημιουργίες, τα έργα Midnight Raga του διάσημου Γερμανού χορογράφου Marco Goecke και I’m afraid to forget your smile των Ολλανδών αδελφών Imre & Marne van Opstal, κορυφαίων χορευτών των Nederlands Dans Theater που έχουν μετεξελιχθεί στους πιο περιζήτητους χορογράφους τους τα τελευταία χρόνια.

Ακολουθούν η πιο πρόσφατη χορευτική παραγωγή Hip Hop Until We Sleep του πιο επιδραστικού καλλιτέχνη στο σύγχρονο χορό Βotis Seva, αλλά και η πολυαναμενόμενη παρουσίαση του ανακοινωθέντος ως τελευταίου έργου του θρυλικού, πολύπλευρου καλλιτέχνη Josef Nadj με τίτλο Full Moon, που θα κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Χορού του Montpellier τον Ιούνιο του 2024, συγκεντρώνοντας επί σκηνής επτά χορευτές μαζί με τον ίδιο.

Στο φετινό Φεστιβάλ παρουσιάζονται επίσης Ο Οίκος της Ταραχής της Πατρίσιας Απέργη αλλά και το Approach 17. Opening του Yoann Bourgeois, εμπνευσμένο από τη σύνθεση Opening από το μουσικό έργο Glassworks του Philip Glass, ένα οπτικό ποίημα στο οποίο παρακολουθούμε τις εναλλαγές μεταξύ κορύφωσης και πτώσης ενός χορευτή πάνω σε μια σκάλα που δεν οδηγεί πουθενά, αναζητώντας το «φευγαλέο σημείο της αιώρησης».

Ο θεσμός δεν δημιουργήθηκε μόνο για να στηρίξει πολιτιστικά την πόλη της Καλαμάτας αλλά και για να εμπνεύσει το ευρύτερο κοινό ώστε να γεννηθούν οι επόμενες γενιές χορευτών και θεατών, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητά του. Γι’ αυτό κι εφέτος αφιερώνεται ειδικότερα σε όλα τα παιδιά, τους εφήβους και τους νέους που έρχονται ίσως για πρώτη φορά σε επαφή με τον χορό, που ήδη χορεύουν ή που ονειρεύονται μια μέρα να ανέβουν στη σκηνή.

Όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στη συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος «Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που φέτος γιορτάζει τα 30 του χρόνια, είναι η κορυφαία διοργάνωση χορού στην Ελλάδα και από τις σημαντικότερες της Ευρώπης. Το φεστιβάλ κατάφερε σε αυτά τα 30 χρόνια μέσα από το πλούσιο πρόγραμμα του να παρουσιάζει, στο ελληνικό και ξένο κοινό, ξεχωριστές και καινοτόμες παραστάσεις τόσο διεθνώς καταξιωμένων καλλιτεχνών όσο και νέων, ενώ με τις αναθέσεις σε νέους και ταλαντούχους Έλληνες καλλιτέχνες, στηρίζει και προάγει τον σύγχρονο χορό στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το ουσιαστικό ενδιαφέρον του Φεστιβάλ για το πεδίο του σύγχρονου χορού αποδεικνύει  το  πλούσιο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα το οποίο εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια του έτους και αφορά τόσο τη επαγγελματική εκπαίδευση, δίνοντας έμφαση στην έρευνα, όσο και στην ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας. Το Υπουργείο Πολιτισμού  μέσω της νέας προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τον Δήμο Καλαμάτας, θα συνεχίσει τη στήριξη του στο Φεστιβάλ, συνεισφέροντας 400.000€ ετησίως, δηλαδή 1.200.000€ για 3 χρόνια. Ευχαριστώ όλους για τη συνεργασία και εύχομαι καλή επιτυχία και στη φετινή επετειακή διοργάνωση».

Η φετινή διοργάνωση περιλαμβάνει παραστάσεις στην Κεντρική Σκηνή / Main Stage και στην Εναλλακτική Σκηνή / Black Box του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας, στον δημόσιο χώρο της Καλαμάτας και άλλων πόλεων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, όπως η Τρίπολη, η Πύλος και το Ναύπλιο, παράλληλες εκδηλώσεις, δράσεις και συνεργασίες με άλλους φορείς και πολιτιστικούς οργανισμούς.

Οι καλλιτέχνες εξωτερικού που φιλοξενούνται φέτος στο Φεστιβάλ προέρχονται από Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Σερβία, Ισπανία, Ιταλία, Σλοβακία και Μοζαμβίκη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει παραστάσεις χορού που συνδυάζουν διαφορετικά είδη, και ενσωματώνουν στην αφήγησή τους θέατρο, ζωντανή μουσική και ψηφιακά μέσα.

Aπό τις 5 Ιουλίου έως τις 21 Ιουλίου θα διεξαχθούν τα σεμινάρια και εργαστήρια του εκπαιδευτικού προγράμματος για επαγγελματίες και για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Καλαμάτας, ενώ φέτος θα δούμε ξανά το πολυαναμενόμενο Art within One που καταλήγει κάθε χρόνο σε ένα δυνατό dance battle με μονόλεπτους αυτοσχεδιασμούς στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας.

Open Image Modal
JOSEF NADJ, Full Moon
Credit Theo Schornstein

MAIN STAGE - Κεντρική Σκηνή 

Το πρόγραμμα ανοίγει στις 12.07 με την παρουσίαση δύο έργων σε μία παράσταση, το Midnight Raga του σπουδαίου Γερμανού χορογράφου Marco Goecke (Μάρκο Γκόοκ) και το I’m afraid to forget your smile των Ολλανδών αδερφών Imre & Marne van Opstal με το Κρατικό Μπαλέτο της Έσσης (Hessisches Staatsballett). Ο πολυβραβευμένος χορογράφος Marco Goecke ο οποίος έχει παρουσιάσει περισσότερα από 60 έργα τα τελευταία χρόνια, φημίζεται για τον τρόπο με τον οποίο ερευνά το φάσμα της ανθρώπινης κίνησης. Το Midnight Raga, με αφετηρία του την κλασική ινδική μουσική, και ιδιαίτερα τις συνθέσεις του Ravi Shankar και τις βαριές ενδυμασίες από μπλε μετάξι, αποτελεί ένα έργο έντονων συναισθημάτων που ανιχνεύει τη λειτουργία της ανθρώπινης ψυχής. Μετά την πρεμιέρα της στο Nederlands Dans Theater (NDT 2) το 2017, αυτή η χορογραφία, ειδικά σχεδιασμένη για τους χορευτές που την ερμηνεύουν, παίρνει νέα μορφή στο Hessisches Staatsballett.

Στο δεύτερο μέρος, το I’m afraid to forget your smile των Imre & Marne van Opstal, αποτελεί ένα έργο κατάνυξης, μια ωδή στη θνητότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης φύσης απέναντι στο θάνατο. Οι δύο χορογράφοι χρησιμοποιούν την κίνηση και τη φωνή ως μέσο συμπόρευσης αλλά και αντίθεσης για τους έξι χορευτές τους, οι οποίοι συνοδεύονται επί σκηνής από χορωδιακή μουσική για να μιλήσουν για τη στιγμή της αναχώρησης από τη ζωή. Οι Imre & Marne van Opstal, ανερχόμενα αστέρια της ευρωπαϊκής χορευτικής σκηνής, ξεκίνησαν την καλλιτεχνική τους πορεία ως ερμηνευτές διάσημων ομάδων, όπως το Nederlands Dans Theater (NDT) 1 & 2 και η Batsheva Dance Company, για να μετεξελιχθούν σε πολλά υποσχόμενους χορογράφους για το NDT το 2016. Από τότε, δημιουργούν σταθερά έργα για το NDT και άλλους κορυφαίους φορείς παγκοσμίως. Η παράσταση I’m afraid to forget your smile έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Staatstheater Darmstadt στις 17 Σεπτεμβρίου 2022. Τη μουσική της παράστασης θα ερμηνεύσει ζωντανά η διεθνώς βραβευμένη χορωδία Melifono Extended της Καλαμάτας υπό τη διεύθυνση της Αθανασίας Κυριακίδου, σε συνεργασία με το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας.

Ακολουθεί στις 17.07 το έργο The House of Trouble / Ο Οίκος της Ταραχής της πάντα ανήσυχης Πατρίτσιας Απέργη, παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξωστρέφεια». Το νέο έργο της ομάδας χορού Αερίτες, με 7 χορευτές επί σκηνής, επιθυμεί να συνομιλήσει με την έννοια της ταυτότητας μέσα από τη βία που ο καθένας μπορεί να υποστεί ή και να ασκήσει, προκειμένου να προσδιορίσει τον εαυτό, τον κόσμο και την ελευθερία του. Πρόκειται για έναν ύμνο στον άνθρωπο, στις επιλογές του, στη διαφορετικότητα και στον αυτοπροσδιορισμό. Είναι η έναρξη ενός show που φτιάχνεται προκειμένου να θαυμάσουμε το διαφορετικό, που τολμάει να βάζει στο κέντρο του προβολέα ό,τι δεν αποτελεί «μέσο όρο» και που υπάρχει για να μας θυμίζει το μεγαλείο και την ομορφιά κάθε σώματος, κάθε ύπαρξης.

Στις 20.07 και 21.07, για δεύτερη φορά μετά την πρώτη του εμφάνιση στην Καλαμάτα απ’ όπου ξεκίνησε την παγκόσμια περιοδεία του έργου BKLDOG, ο βραβευμένος με βραβείο Olivier Βρετανός χορογράφος Botis Seva και η ομάδα του Far From the Norm επιστρέφουν στο Φεστιβάλ για να παρουσιάσουν το πιο πρόσφατο έργο τους Until We Sleep.

O Βotis Seva, o πιο επιδραστικός καλλιτέχνης στο σύγχρονο χορό σήμερα, αποτελεί φαινόμενο καλλιτέχνη απεριόριστης συναισθηματικής νοημοσύνης, πρωτοποριακής, απαιτητικής και εξαντλητικής σωματικότητας αλλά και απαράμιλλης εργατικότητας που εμπνέει τις σύγχρονες γενιές χορευτών και χορογράφων. Η δουλειά του, γεμάτη άθλους, βαθιά πολιτική και ποιητική, είναι επηρεασμένη εκτός από τους κώδικες του σύγχρονου χορού, το σωματικό θέατρο, την χιπ χοπ και μαύρη κουλτούρα. Στο ατμοσφαιρικό έργο Until We Sleep, 7 χορευτές επί σκηνής περιγράφουν τον εφιάλτη μιας μοναχικής γυναίκας υπό την πίεση του ηγετικού της ρόλου να οδηγήσει μια περιπλανώμενη κοινότητα μέσα από αλλεπάλληλες δοκιμασίες.

Open Image Modal
Ο Βρετανός χορογράφος Botis Seva και η ομάδα του Far From the Norm επιστρέφουν στο Φεστιβάλ για να παρουσιάσουν το πιο πρόσφατο έργο τους Until We Sleep.
Credit Tom Visse

BLACK BOX - Εναλλακτική Σκηνή 

Στο Black Box φέτος φιλοξενούνται 5 παραγωγές, 2 Ελλήνων και 3 ξένων χορογράφων.

Το πρόγραμμα ανοίγει στις 12.07 η Αθανασία Κανελλοπούλου με το έργο TWO - MATTERS OF EXISTENCE. Το νέο χορογραφικό έργο της Κανελλοπούλου που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, είναι το δεύτερο μέρος της τριλογίας A few moments of gaze που εστιάζει στο γυναικείο βλέμμα. Μέσα από τον κόσμο του ονείρου και της φαντασίας, δύο δυνατές ερμηνεύτριες, η Μαρία Φουντούλη και η Λία Χαμηλοθώρη διαπλέκονται, ψιθυρίζοντας ακατάληπτα λόγια, σε μια βαθιά υπαρξιακή σχέση αρμονίας, συμπόρευσης, εξουσίας και επιβολής. Μια αντανάκλαση των επιθυμιών, ενορμήσεων και φόβων που βασίζονται στη μνήμη του σώματος, στα όνειρα και σε αυτό που συνιστά το γυναικείο, ανθρώπινο σώμα.

Στις 13.07 και 14.07 ακολουθεί το έργο TERRANOVA | hidden link του Ιταλού χορογράφου Diego Tortelli και της Γερμανίδας δραματουργού Miria Wurm που είναι αφιερωμένο στη μη λεκτική επικοινωνία. Ο Tortelli, με πολύ σημαντικές διακρίσεις και διεθνείς συνεργασίες στο ενεργητικό του, εμπνέεται από τα μυκήλια που επιτρέπουν στα φυτά να επικοινωνούν μεταξύ τους από μεγάλες αποστάσεις δημιουργώντας ένα αόρατο δίκτυο επικοινωνίας, με τη δύναμη να αλλάζουν το περιβάλλον μας αλλά και εμάς τους ίδιους.

Στο έργο ΧΙΛΙΑ που θα παρουσιαστεί στις 16.07, ο διεθνούς φήμης Χάρης Γκέκας του οποίου τα έργα έχουν παρουσιαστεί στα μεγαλύτερα θέατρα και φεστιβάλ της Ευρώπης, εμπνέεται από το φιλοσοφικό έργο ΧΙΛΙΑ ΠΛΑΤΩΜΑΤΑ των Gilles Deleuze και Félix Guattari. Εξερευνώντας τις έννοιες της επανάληψης και της διαφοροποίησης, το έργο ανιχνεύει την ικανότητα αποδοχής της προσωπικής μεταμόρφωσης και μιας άγνωστης ελευθερίας. Ποιες συνθήκες και ποιες θυσίες επιτρέπουν να κατακτηθούν αυτά τα πολυπόθητα ιδανικά;

Στις 18.07 και 19.07 ακολουθεί η πολυαναμενόμενη παρουσίαση του ανακοινωθέντος ως τελευταίου έργου του Josef Nadj με τίτλο Full Moon, με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου. Το έργο Full Moon, που θα κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Χορού του Montpellier τον Ιούνιο του 2024, συγκεντρώνει επτά χορευτές και μαζί τους τον Josef Nadj επί σκηνής. Το έργο, μέσα από το ρυθμό των σεληνιακών φάσεων, τον κόσμο της μαύρης αμερικανικής jazz, από τις αρχικές της μορφές των blues και των spirituals, αλλά και τη χρήση μαριονέτας, επιστρέφει στα κυρίαρχα σύμβολα του αφρικανικού πολιτισμού. Το φεγγάρι στον τίτλο είναι μία αναφορά στο σύμπαν και τον σχηματισμό του, στη διαδικασία δηλαδή που προαναγγέλλει και προετοιμάζει την εμφάνιση της ζωής. Συνδέεται με την ανανέωση και τη μεταμόρφωση. Η παρουσία της μαριονέτας, του «ανθρώπου-κούκλας» δίπλα στους ζωντανούς, είναι μία υπενθύμιση πως καμία δημιουργία δεν είναι ποτέ τέλεια και ότι επιβάλλεται να αποδεχτούμε την ατέλεια αυτή ως κανόνα του παιχνιδιού.

Στις 20.07 και 21.07 το πρόγραμμα του Black Box ολοκληρώνεται με την ομάδα της Καταλανής Lali Ayguadé η οποία παρουσιάζει το έργο Runa, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ισπανίας και του Ινστιτούτου Θερβάντες. Δύο άνθρωποι ερευνούν τα ερείπια, προσπαθώντας να φανταστούν ξανά αυτό που κάποτε υπήρξε. Το έργο αναδεικνύει την ομορφιά του εύθραυστου παρελθόντος και αναζητά αυτό το ελάχιστο που απομένει για εμάς στο παρόν.

Open Image Modal
PATRICIA APERGI - AERITES DANCE COMPANY
Πηνελόπη Γερασίμου

Κεντρική Πλατεία Καλαμάτας 


Στο πρόγραμμα της Κεντρικής Πλατείας της Καλαμάτας, στο καθιερωμένο ραντεβού στις 21:00, θα παρακολουθήσουμε συνολικά 11 υπαίθριες παραστάσεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Από τις 12 μέχρι τις 20 Ιουλίου θα δούμε με σειρά εμφάνισης:


12.07: Το έργο APPROACH 17. OPENING του Yoann Bourgeois με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου.

 

13.07: Το ντουέτο των Edivaldo Ernesto και Εύας Γεωργιτσοπούλου, PRESSURE WAVE

 

14.07: Το έργο ΔΙΑΦΑΝΗ της Μαρίας Φουντούλη και το έργο RE B OU N D της Μαρίας Μανουκιάν

 

15.07: Το έργο ECSTATIC APORIA από το 2ο έτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ) σε χορογραφία Χάρη Γκέκα

 

16.07: Το έργο FANTASTIC, ISN’T IT? της Ελευθερίας Ηλιοπούλου και το έργο THE DANCE OF CHANGE του Peter Jasko

 

17.07: Το έργο ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣ ΑΝΑΣΑΣ των Αλέγιας Παπαγεωργίου και Μαρίας Μπρέγιαννη

 

18.07: ART WITHIN ONE, το dance battle με μονόλεπτους αυτοσχεδιασμούς με την παρουσία DJ και με την υποστήριξη του Flux Laboratory Athens.

 

19.07: Το έργο I USED TO WANT TO BE A SUPERHERO του Κώστα Phoenix & Chaotic Universe.

 

20.07: Tο έργο MODULUS OF RESILIENCE της Ηρώς Κόντη και το έργο LIGHEA του Thomas Martino.

Αναλυτικά το πρόγραμμα ΕΔΩ