Το έπος του '40: Σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Ένα οπτικοποιημένο "Άξιον Εστί"
|
Open Image Modal
Νικητήρια ιαχή μετά την κατάληψη υψώματος.
Πολεμικό Μουσείο

Τέτοια μέρα πριν από 79 χρόνια, 28η Οκτωβρίου του 1940, η Ελλάδα έπαιρνε το βάπτισμα του πυρός στην πιο αιματοβαμμένη πολεμική περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας. Η φασιστική Ιταλία απαιτεί να αναλάβει τον έλεγχο στρατηγικών σημείων της χώρας- στα βουνά της Ηπείρου αρχίζει ο ελληνοϊταλικός πόλεμος. Το Έπος του ’40.

Τους ανθρώπους που τον έζησαν, στην πρώτη γραμμή ή στα μετόπισθεν, τους άντρες που πολέμησαν και δεν άφησαν τα κόκκαλά τους στο χιόνι, νέες τότε γυναίκες, νηστικά, σκελετωμένα παιδιά- αυτούς τους ανθρώπους τους έχουμε ζήσει κι εμείς. Και κάποιοι ζούνε ακόμα.

Οι ιστορίες και τα βιώματά τους, ακόμα κι αν πολλοί απέφευγαν να μιλούν εκτενώς, υπάρχουν σαν πρωτογενείς ιστορικές μαρτυρίες στο μνημονικό και των περισσότερων νεότερων Ελλήνων. Αν κάποια ιταλική ή γερμανική σφαίρα δεν είχε περάσει ξυστά από τον πρόγονό μας, δε θα είχαμε ποτέ υπάρξει- δεν είναι ο πόλεμος του ’40, ο αντιφασιστικός και αντιναζιστικός αγώνας της Ελλάδας ένα ηρωικό γεγονός σήμερα ανεπαίσθητο. Οι γενιές του τότε και του τώρα είναι πολύ κοντινές για να μην συνδέονται συναισθηματικά.

Στο Πολεμικό Μουσείο της Αθήνας αυτή η συλλογική μνήμη του λαού είναι απτή. Οι φωτογραφίες της περιόδου ’40- ’41 οπτικοποιούν ιστορίες που έχουμε ακούσει με συναρπαστικό τρόπο, όπως μόνο η ορατή μνήμη και το φωτογραφικό στιγμιότυπο μπορούν. Μια εικόνα, χίλιες λέξεις.

Στους τοίχους αρκετές εμβληματικές στιγμές της περιόδου- οι περισσότερες έχουν συμπεριληφθεί σε αφιερώματα και ντοκιμαντέρ της περιόδου ’40- ’41 και της Κατοχής που ακολούθησε. Στο υπόγειο, όμως, του Μουσείου, σε ογκώδεις φακέλους και ηλεκτρονικούς υπολογιστές φυλάσσονται χιλιάδες ακόμα εικόνες, αδημοσίευτες οι περισσότερες.

Διηγούνται όχι μόνο ηρωικές, εφ′ όπλου λόγχη επιθέσεις, αλλά και την καθημερινότητα στο μέτωπο και τα μετόπισθεν. Το ξεψείρισμα, τα γράμματα στη μάνα και στη γυναίκα, οι πετσοκομμένοι τραυματίες, οι αιχμάλωτοι, οι νεκροί με τα ανοιχτά μάτια. Δεν αντηχούν μόνο ”Αέρα!” αλλά και ”Όι, όι μάνα μου...”. Επιλέξαμε 70 από αυτές.

Το σύνολο του φωτογραφικού υλικού από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείο συνθέτει ένα οπτικοποιημένο «Αξιον Εστί»- στις εικόνες που παρουσιάζουμε σήμερα προσπαθήσαμε να εικονογραφήσουμε έναν στίχο του έστω. Λίγες γραμμές- αράδες από την «Πορεία προς το Μέτωπο».

″Ξημερώνοντας τ′ Αγιαννιού, με την αύριο των Φώτων, λάβαμε τη διαταγή να κινήσουμε πάλι μπροστά, για τα μέρη που δεν έχει καθημερινές και σκόλες. Έπρεπε, λέει, να πιάσουμε τις γραμμές που κρατούσανε ως τότε οι Αρτινοί, από Χιμάρα ως Τεπελένι. Λόγω που εκείνοι πολεμούσανε απ′ την πρώτη μέρα, συνέχεια, κι είχαν μείνει σκεδόν οι μισοί και δεν αντέχανε άλλο. Δώδεκα μέρες κιόλας είχαμε μεις πιο πίσω. στα χωριά. Κι απάνω που συνήθιζε τ′ αυτί μας πάλι στα γλυκά τριξίματα της γης, και δειλά συλλαβίζαμε το γαύγισμα του σκύλου ή τον αχό της μακρινής καμπάνας, να που ήταν ανάγκη, λέει, να γυρίσουμε στο μόνο αχολόι που ξέραμε: στο αργό και στο βαρύ των κανονιών, στο ξερό και στο γρήγορο των πολυβόλων. Νύχτα πάνω στη νύχτα βαδίζαμε ασταμάτητα, ένας πίσω απ′ τον άλλο, ίδια τυφλοί”. (Οδυσσέας Ελύτης, Ποίηση, Ίκαρος, Αθήνα 2002)

 

Open Image Modal
Μεταφορά στρατιωτών μας στο μέτωπο
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Φωτογραφία στρατιώτη
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Συνεργείο από Ηπειρώτισες για την αποχιόνιση δρόμου.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Ιταλικό άρμα, λάφυρο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Συγκέντρωση Αδελφών Νοσοκόμων.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Λάφυρα από το μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Διαβιβαστές στο μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Σε ανάπαυλα της μάχης.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Διαβιβαστές εν δράσει.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αξιωματικοί του Ε.Σ. σε αποστολή αναγνώρισης.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αξιωματικός σε παρατηρητήριο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αξιωματικοί στην πρώτη γραμμή.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Έλληνες στρατιώτες ψυχαγωγουμένοι σε ανάπαυλα μάχης.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Μεταφορά τραυματία.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Σταθμός Διοικήσεως. Χαμόγελο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Λόχος πεζικού, σκαπανείς.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Ιταλοί τραυματίες, αιχμάλωτοι.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αεροδρόμιο Ελευσίνας.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Πυροβολαρχία στην πρώτη γραμμή του αλβανικού μετώπου.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Κατεστραμμένο ιταλικό άρμα, δίπλα ο στρατηγός Κοσμάς με επιτελείς του.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Πορεία στο χιόνι και τη λάσπη του μετώπου.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Άσκηση ολμιστών με ιταλικούς όλμους- λάφυρα.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Έξω απ' το αμπρί, μετά τον βομβαρδισμό των χαρακωμάτων.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Φαντάροι γύρω απ' τη φωτιά.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Πρώτη Γραμμή.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Μέσα στο χιόνι, πρώτη γραμμή.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αντιαεροπορικά, παγωμένα βλέμματα στον ουρανό.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Μεταφορά στρατιωτών στο μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Χαρακώματα.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αλλαγή τραύματος, ορεινό χειρουργείο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Τραυματίας του μετώπου.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Χαμόγελα στο χιονισμένο χαράκωμα.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Στρατιώτες επιβιβάζονται σε μεταγωγικά για το μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Μεταφορά τραυματία.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αθήνα, 1940. Νέα από το μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Μεταφορά τραυματία από χωρικούς.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αξιωματικοί στο μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Στα αλβανικά βουνά.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Προκήρυξη φρουράρχου Κορυτσάς.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αεροσκάφος Spitfire.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Τμήμα πεζικού επιτιθέμενο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Γράμματα από το μέτωπο. Υπηρεσία λογοκρισίας.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Επίθεση λόχου. Δρασκελισμοί.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Ατομική καθαριότητα. Ξεψείρισμα.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Γιατροί στο μέτωπο. Οι άσπρες ποδιές κατάστικτες αίμα.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Τραυματίας με αδελφή νοσοκόμα.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Ιταλός τραυματίας.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Γράμμα στους δικούς του.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Συσσίτιο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αντιτορπιλικό "Ύδρα". Φυλακή Γέφυρας εν πλω. Υποπλοίαρχος Διογένης Θεοδώρου, ανθυποπλοίαρχος Χρήστος Σολιώτης.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Νεκρός Ιταλός στρατιώτης.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Ανάπαυλα. Τραγούδι.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Τη νύχτα της 6ης προς 7η Απριλίου 1941 γερμανικά βομβαρδιστικά επιτέθηκαν στον Πειραιά. Το πλοίο Clau- Fraser φορτωμένο εκρηκτικές ύλες έπιασε φωτιά και ανατινάχτηκε επιφέροντας τεράστιες καταστροφές στο λιμάνι.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Πολεμικό Μουσείο
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Έτοιμοι για εξόρμηση.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Πορεία στο χιόνι.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Πανηγυρισμοί. Αθήνα, 28 Οκτωβρίου 1940.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Δημοσιογράφοι αναχωρούν για το μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Αεροσκάφος δίωξης PZL επιθεωρείται και ανεφοδιάζεται σε πυρομαχικά.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
"Αέρα" στα χιόνια.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Ιπτάμενοι και τεχνικοί της 24ης Μοίρας Διώξεως.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Μπουγάδα στο μέτωπο.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Γράμμα απ' την πατρίδα.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Σε χαράκωμα στο μέτωπο της Χειμάρας, λίγο μετά το πέρας εξάωρης μάχης.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Πρώτη γραμμή. Τμήμα πεζικού με πυρ και κίνηση πλησιάζουν τη γραμμή εφοδου για το τελικό άλμα. (αρχείο Παπαρρόδου, ταγματάρχη Πυροβολικού)
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Τάγμα χιονοδρόμων.
Πολεμικό Μουσείο
Open Image Modal
Έλληνες οπλίτες. Ανάπαυλα στην πρώτη γραμμή.
Πολεμικό Μουσείο