Τελικά τα «θαύματα» σπανίως συμβαίνουν χωρίς συνδρομή και μόνο όταν ο φακός κάνει γκρο πλαν στα πρόσωπα και στα γεγονότα έχουμε σαφή - μεγαλύτερη- εικόνα. Η έκθεση με τίτλο «Leon Monet. Brother of the artist and collector», η οποία εγκαινιάστηκε στο Musee du Luxembourg, στο Παρίσι, στρέφει τον φακό για πρώτη φορά, στον άγνωστο μέχρι τώρα ρόλο του Λεόν Μονέ. Αδελφό του Γάλλου ζωγράφου, Κλοντ Μονέ.
Χημικός με ειδίκευση στις βαφές και χρωστικές υφασμάτων, βιομήχανος και τέσσερα χρόνια μεγαλύτερός του, ο Λεόν διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο όχι μόνο στην εμπορική επιτυχία του Μονέ, αλλά και στη δημιουργία της διάσημης χρωματικής παλέτας του «πατέρα του ιμπεσιονισμού», από την οποία γεννήθηκαν αριστουργήματα, όπως η γνωστότερη σειρά έργων του, «Water Lilies» (Νούφαρα).
«Δεν ήταν ποτέ γνωστό στο παρελθόν, αλλά στην πραγματικότητα, χωρίς τον Λεόν δεν θα υπήρχε ο Μονέ, ο καλλιτέχνης που γνωρίζουμε όλοι σήμερα», δήλωσε η Geraldine Lefebvre, επιμελήτρια της έκθεσης.
«Ο πλούσιος μεγάλος αδερφός του τον στήριξε στην πρώτη περίοδο της ζωής και της καριέρας του, όταν κυριολεκτικά δεν είχε να φάει, ούτε είχε αγοραστές για τα έργα του. Και γεγονός ακόμη πιο σημαντικό, η ζωηρή παλέτα για την οποία φημιζόταν ο Μονέ προήλθε από τα χρώματα βαφής συνθετικών υφασμάτων που δημιούργησε ο Λεόν» στην πόλη της Ρουέν, η οποία πρωταγωνιστεί σε μερικούς από τους πιο γνωστούς πίνακες του Κλοντ.
Η έκθεση αποτελεί καρπό πολυετούς έρευνας της ιστορικού τέχνης Geraldine Lefebvre, η οποία επισκέφτηκε τα δισέγγονα του Μονέ, μελέτησε οικογενειακά άλμπουμ και έφερε στο φως ένα εξαιρετικό πορτρέτο του Λεόν που είχε ζωγραφίσει ο Κλοντ, το οποίο ο μεγάλος αδελφός είχε αφήσει σε μια ξεχασμένη ιδιωτική συλλογή. Ο πίνακας του 1874, που εκτίθεται για πρώτη φορά, απεικονίζει τον Λεόν με μαύρο κοστούμι, αυστηρή έκφραση και κόκκινα- σχεδόν αναψοκοκκινισμένα μάγουλα και δίνει τέλος στις φήμες που ήθελαν τα δύο αδέλφια να είναι αποξενωμένα.
«Οι ιστορικοί πάντα πίστευαν ότι τα δύο αδέρφια δεν είχαν καμία σχέση μεταξύ τους, επειδή δεν έχουν διασωθεί φωτογραφίες του Κλοντ με τον Λεόν μαζί, ούτε μεταξύ τους αλληλογραφία. Στην πραγματικότητα, ήταν απίστευτα δεμένοι σε όλη τους τη ζωή», λέει η Lefebvre.
Τα αδέρφια είχαν μια διαμάχη στις αρχές του 1900 και αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί δεν υπάρχουν απτά ίχνη της σχέσης. «Ίσως τα ξεφορτώθηκε ο Λεόν, ίσως ο Κλοντ. Ίσως ήταν ζήλια. Δεν θα μάθουμε ποτέ. Παραμένει μυστήριο».
Πλέον είναι γνωστό ότι ο Λεόν συντηρούσε τον μικρότερο αδερφό του, τον σύστηνε σε άλλους καλλιτέχνες, του έδινε χρήματα και τον ενίσχυε αγοράζοντάς πίνακες του μέσω δημοπρασιών σε υψηλές τιμές για να τονώσει τη φήμη του.
H καθηγήτρια Frances Fowle, ανώτερη επιμελήτρια γαλλικής τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας, προσθέτει από την πλευρά της ότι ένα από τα προβλήματα ήταν ότι «επειδή είχαν το ίδιο επώνυμο, έμοιαζε σαν ο (Κλοντ) Μονέ να αγόραζε ο ίδιος τους πίνακες του. Αλλά ήταν ο Λεόν [...] Η έκθεση είναι σημαντική καθώς ρίχνει φως στον Λεόν Μονέ, ο οποίος μέχρι τώρα ήταν μια αόρατη φιγούρα».
Η επιρροή του Λεόν ήταν ευρύτερη, πέραν του αδερφού του: Ηταν από τους πρώτους χορηγούς του κινήματος των ιμπρεσιονιστών στα τέλη του 19ου αιώνα και υποστήριξε οικονομικά ζωγράφους όπως μεταξύ άλλων, ο Καμίλ Πισαρό, ο Ογκίστ Ρενουάρ και ο Άλφρεντ Σίσλεϊ, αρκετοί από τους οποίους έδιναν το «παρών» στα τραπέζια του Λεόν στη Ρουέν, όπου το κρασί έρεε άφθονο. Ο Κλοντ ακολούθησε τον αδελφό του στη Ρουέν, όπου ζωγράφισε έργα του με τον καθεδρικό ναό της πόλης.
Η έκθεση που εγκαινιάστηκε στις 15 Μαρτίου θα διαρκέσει έως τις 16 Ιουλίου.
Με πληροφορίες από Associated Press