Το ούζο ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο μέσα από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές

Το ούζο ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο μέσα από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές

Μια θέση στα τραπέζια όλου του πλανήτη φιλοδοξεί να κατακτήσει το ελληνικό ούζο και στην προσπάθεια να γίνει ευρύτερα γνωστό επιστρατεύονται από μουσεία έως και ιδιωτικές συλλογές. Ποτοποιίες της χώρας και λάτρεις του συγκεκριμένου ποτού συνεργάζονται στενά με στόχο την εξάπλωση του στην υφήλιο.

Σε αυτό το πλαίσιο, λειτουργεί στο γραφικό Πλωμάρι της Λέσβου το Μουσείο Ούζου της οικογένειας Βαρβαγιάννη. Οι τουρίστες, Έλληνες και ξένοι, κατά τη διάρκεια των διακοπών τους κάνουν μία στάση στον χώρο προκειμένου να δουν από κοντά τα πρώτα εργαλεία που χρησίμευαν για την εμφιάλωση του ούζου και το πρώτο καζάνι που κατασκευάστηκε το 1858 στην Κωνσταντινούπολη.

Open Image Modal
-
Open Image Modal
-

″Είναι το πρώτο μουσείο, ωστόσο είναι αξιοσημείωτο πως και άλλες ποτοποιίες κάνουν ανάλογη προσπάθεια. Για εμάς ήταν ευτυχής συγκυρία ότι κρατήσαμε όλα τα παλιά καζάνια και τους παλιούς αποστακτήρες από τη Σμύρνη, τη Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη. Υπάρχουν πολλά ιστορικά στοιχεία και το Μουσείο είναι πόλος έλξης, καθώς έρχονται πολλοί επισκέπτες για να γνωρίσουν την παράδοση”, δηλώνει στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο ποτοποιός, Στάθης Βαρβαγιάννης.

Ο χώρος του Μουσείου διαθέτει κέντρο υποδοχής επισκεπτών, ενώ διεξάγονται γευσιγνωσίες ούζου και οπτικοακουστικές περιηγήσεις στα ελληνικά και τα αγγλικά, ενώ μετά από συνεννόηση μπορούν να γίνουν ειδικές ξεναγήσεις στα σουηδικά, δανικά και γερμανικά.

Open Image Modal
-
Open Image Modal
-

″Οι Έλληνες πίνουν ούζο, καθώς είναι ένα προϊόν καθαρό, συνδεδεμένο με τις παραδόσεις του τόπου και της διασκέδασης”, προσθέτει ο κ.Βαρβαγιάννης συνεχιστής της ποτοποιίας με παράδοση 150 χρόνων. Υπογραμμίζει, δε, πως εκτός από τη χώρα μας, το συγκεκριμένο ποτό έχει μεγάλη ”πέραση” στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ πολύ καλές αγορές για εξαγωγές είναι οι ΗΠΑ, η Νότιος Αφρική, η Αυστραλία, το Ισραήλ και η Τουρκία.

″Αρέσει και στους ξένους γιατί είναι ένα ποτό της παρέας, καθαρό, δεμένο με την Ελλάδα, τους μεζέδες, το τραγούδι και τη μουσική. Υπάρχει άνοδος στις πωλήσεις του ούζου και στις εξαγωγές από τον Απρίλιο έως και τον Σεπτέμβριο”, συμπληρώνει.

Ο κ. Βαρβαγιάννης δεν ξεχνά και τα προβλήματα του κλάδου υποστηρίζοντας πως το βασικότερο είναι ”ο υψηλός φόρος κατανάλωσης που το 2010 έκανε ένα άλμα 123% και μέσα σε δύο χρόνια πήγε πολύ ψηλά. Έχουμε ειδικό φόρο κατανάλωσης λίγο μικρότερο από τις σκανδιναβικές χώρες, ενώ γειτονικές μας χώρες όπως η Βουλγαρία έχουν ελάχιστο φόρο”.

Συλλέκτης ετικετών ούζου στη Σύρο

Περισσότερες από 630 ετικέτες ούζου από 200 ποτοποιίες, μικρές και μεγάλες, σε Ελλάδα και Κύπρο έχει στην προσωπική του συλλογή ο Συριανός συλλέκτης, Χάρης Βεκρής και σε μια προσπάθεια να αναδειχτεί το παραδοσιακό ελληνικό ποτό και η ιστορία του προχώρησε και στη δημιουργία μιας ιστοσελίδας, την www.tsou.gr. Η ιστοσελίδα, που θα μπορούσε να διαβαστεί και ως ”τσού.γκρισε”, δίνει τη δυνατότητα σε ενδιαφερόμενους με ένα ”κλικ” μέσω διαδικτύου να μπορέσουν να βρουν και να παραγγείλουν από τις παρασκευάστριες εταιρίες το ούζο της αρεσκείας του.

Καθώς επιθυμία του κ. Βεκρή δεν είναι να μείνει στη συλλογή ή να αραδιάζει τα καραφάκια σε ράφια αλλά να υπάρχει ένας διαδικτυακός τόπος συνάντησης των φίλων του ούζου, υπήρξε συνεργασία με τον ποτοποιό Στάθη Βαρβαγιάννη αλλά και με άλλες ποτοποιίες σε Ελλάδα και Κύπρο.

Open Image Modal
-

″Στόχος της ιστοσελίδας είναι η δημιουργία ενός διαδικτυακού τόπου συνάντησης των φίλων του ούζου σε ολόκληρο τον πλανήτη. Διαθέτοντας μια τεράστια συλλογή παρουσιάζεται με ιδιαίτερα καλαίσθητο και λειτουργικό τρόπο το σύνολο των ποτοποιιών. Μέσα από την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του εθνικού μας ποτού, της ιστορίας του, αλλά και της προβολής των εξελίξεων του κλάδου της ποτοποιίας, φιλοδοξούμε να συμβάλλουμε στη δημιουργία μιας σύγχρονης και αντάξιας του ούζου, εικόνας”, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βεκρής.

Το διάστημα που βρίσκεται στον ”αέρα” η σελίδα είναι αρκετοί οι Έλληνες και οι ξένοι που στέλνουν μηνύματα ζητώντας πληροφορίες για το ούζο της αρεσκείας τους. Όπως για παράδειγμα ένας Ολλανδός και ένας Βέλγος που αναχώρησαν για τις πατρίδες τους μετά τις καλοκαιρινές τους διακοπές, όμως δεν μπορούσαν να ξεχάσουν τη γεύση του ούζου που δοκίμασαν στην Ελλάδα. Έτσι, επικοινώνησαν θέλοντας να μάθουν πως μπορούν να προμηθευτούν το αγαπημένο ούζο στις χώρες τους.

Από τα μέιλ που έλαβε ο κ. Βεκρής και ξεχωρίζουν είναι επίσης ενός ιδιοκτήτη αλυσίδας έξι εστιατορίων ελληνικής κουζίνας στη Νέα Υόρκη, που ζητούσε πληροφορίες για ποτοποιίες με τις οποίες μπορεί να συνεργαστεί για την παραγωγή δικής του ετικέτας.

Open Image Modal
-

Χαρακτηριστικό είναι πως στο πλαίσιο προώθησης του ούζου σε ολόκληρο τον κόσμο το δορυφορικό κανάλι Deutsche Welle πραγματοποίησε ειδικό αφιέρωμα στο εθνικό μας ποτό, το οποίο προβλήθηκε σε τέσσερις γλώσσες (αγγλικά, γερμανικά, ισπανικά και αραβικά) σε ολόκληρο τον πλανήτη.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)