Το πάθος του Κάρολου Ντίκενς για το παραφυσικό και τα φαντάσματα εμπνέει έκθεση στο Λονδίνο

Ο διασημότερος Άγγλος μυθιστοριογράφος αναζητούσε ένα σπίτι με πνεύματα, επιθυμώντας να περάσει τη νύχτα μαζί τους.
Open Image Modal
Pictures from History via Getty Images

Για τους περισσότερους ένα «στοιχειωμένο» σπίτι είναι σημείο προς αποφυγή. Κι όμως, το 1859, ο Κάρολος Ντίκενς, ένας από τους πιο διάσημους Άγγλους μυθιστοριογράφους, κατά πολλούς ο σημαντικότερος συγγραφέας της βικτωριανής εποχής, αναζητούσε με ζήλο ένα μέρος όπου θα μπορούσε να βρεθεί πρόσωπο με πρόσωπο με ένα φάντασμα.

Το ενδιαφέρον του Ντίκενς για το παραφυσικό, ασκούσε πάντα γοητεία στο κοινό του, το οποίο ο ίδιος εκτιμούσε και φρόντιζε να ικανοποιεί μέσα από τις ιστορίες του. Το ασυγκράτητο πάθος του για το απόκοσμο είναι άλλωστε το θέμα έκθεσης, που πρόκειται να εγκαινιαστεί στην κατοικία του στο Λονδίνου, εκεί όπου ο συγγραφέας και η οικογένειά του κατοίκησαν στα τέλη της δεκαετίας του 1830, δηλαδή στο νυν Μουσείο Καρόλου Ντίκενς.

Open Image Modal
Carl Court via Getty Images

Μεταξύ των εκθεμάτων περιλαμβάνεται και μια επιστολή, του Καρόλου Ντίκενς προς τον πνευματιστή και συνάδελφο του συγγραφέα, Γούιλιαμ Χόουιτ. Στην επιστολή, που βλέπει για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας, ο Ντίκενς απευθύνεται στον Χόουιτ, ζητώντας να του προτείνει «οποιοδήποτε στοιχειωμένο σπίτι στη Βρετανία, στο οποίο να μην δύναται να ζήσει άνθρωπος χωρίς να παρενοχληθεί από πνεύματα», με σκοπό να το επισκεφτεί ο ίδιος, παρέα με το φίλο του, Τζον Χόλινγκσεντ.

Η μια αποτυχημένη πρόταση διαδεχόταν την άλλη, καθώς τα «σπίτια του τρόμου» δεν κατάφεραν να δημιουργήσουν στον συγγραφέα την παραμικρή αίσθηση. Ωστόσο, το ενδιαφέρον του Ντίκενς για το υπερβατικό παρέμενε ισχυρό, μέχρι το τέλος της ζωής του.

Open Image Modal
CARL COURT via Getty Images

Η αφοσίωσή του απεικονίζεται και στο έργο του, στο οποίο συγκαταλέγονται είκοσι βιβλία και ιστορίες με φαντάσματα, με πρώτο το διάσημο, κλασικό μυθιστόρημα «A Christmas Carol» («Χριστουγεννιάτικη Ιστορία»). 

Όπως εύστοχα επισημαίνει η Έμιλι Ντάνμπαρ, επιμελήτρια της επικείμενης έκθεσης «αν και ενδιαφερόταν για τα φαντάσματα, δεν θα έλεγα ότι πίστευε πραγματικά στην ύπαρξή τους. Του άρεσε όμως η ιδέα ότι οι άνθρωποι φοβούνται τις ιστορίες φαντασμάτων [...] Ο Ντίκενς ήταν ”επιχειρηματίας”. Ήξερε ακριβώς τι έκανε. Του άρεσε να είναι κοντά στο κοινό του. Ήταν σε επαφή με τη ποπ κουλτούρα της εποχής και έπαιξε με αυτήν».

Η έκθεση, που εγκαινιάζεται στις 5 Οκτωβρίου, θα επιχειρήσει μέσα από αντικείμενα, αφίσες, επιστολές και βιβλία, να καταγράψει την αδυναμία του Ντίκενς στη δύναμη του υπερφυσικού, καθώς και την ανάγκη του να την επικοινωνήσει στον κόσμο.


Με πληροφορίες από The Guardian