Ένας τουλάχιστον άριστος έλληνας μαθητής θα υπάρχει ανάμεσα στους πολλούς που φοιτούν στο ευρωπαϊκό σχολείο της περιοχής Ixelles, ένα από τα τέσσερα που χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε στις Βρυξέλλες και το φαινόμενο επεκτείνεται και σε άλλα μέρη. Με αφορμή το γεγονός αυτό, το διεθνές δίκτυο Politico αποφάσισε να μελετήσει τους λόγους της αριστείας των ελλήνων μαθητών. Πώς οι έλληνες που αποφοιτούν από τα ξένα ιδρύματα καταφέρνουν να πάρουν πτυχίο με πολύ καλούς βαθμούς;
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η βασική αιτία είναι πως διδάσκονται από έλληνες καθηγητές οι οποίοι έχουν την τάση να βαθμολογούν με μεγαλύτερη επιείκεια απ′ ότι οι συνάδελφοί τους. «Αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα που η Ευρώπη αντιμετωπίζει σε πολιτικό επίπεδο», σχολιάζει ο Stéphane Sebah, ένας γάλλος καθηγητής σε ευρωπαϊκό σχολείο.
Τα 13 ευρωπαϊκά σχολεία που υπάρχουν συνολικά επιτρέπουν στα παιδιά πολλών δημοσίων υπαλλήλων στην Ευρώπη να σπουδάσουν στη μητρική τους γλώσσα. Οι διδάσκοντες ωστόσο λαμβάνουν μη επαρκείς οδηγίες για τον τρόπο διδασκαλίας και ως εκ τούτου τείνουν να βαθμολογούν βασισμένοι στους κανόνες που έχουν συνηθίσει στη χώρα τους.
Έλληνες μαθητές που φοίτησαν στο σχολείο του Ixelles παραδέχονται πως οι δάσκαλοί τους τους βαθμολογούσαν με μεγάλη γενναιοδωρία. Οι γάλλοι καθηγητές από την άλλη θεωρούνται πολύ αυστηροί στη βαθμολογία τους.
Ένας έλληνας εκπαιδευτικός που πέρασε πάνω από είκοσι χρόνια διδάσκοντας σε ευρωπαϊκό σχολείο σημείωσε πως οι έλληνες καθηγητές είναι πρόθυμοι να αποδείξουν ότι είναι καλοί επειδή ανησυχούν μήπως γυρίσουν πίσω στην Ελλάδα αν δεν έχουν καλά αποτελέσματα.
Πολλές φορές οι μαθητές διαμαρτύρονται πως δεν βαθμολογούνται ισάξια στα διάφορα τμήματα, ωστόσο το θέμα δεν ήταν συζητήσιμο μέχρι πρόσφατα, διευκρίνισε ανώτερος υπάλληλος που έχει διδάξει στα ευρωπαϊκά σχολεία τα τελευταία 30 χρόνια και ζήτησε να μην κατονομαστεί. Οι περισσότεροι με δυσαρέσκεια παραδέχονται πως είναι ευρέως γνωστό πως οι μαθητές στο ελληνικό τμήμα περνούν τα μαθήματα με μεγαλύτερη ευκολία, ενώ οι γάλλοι δίνουν μεγαλύτερο αγώνα για να περάσουν.
Το 2016, τρεις από τους πρώτους πέντε μαθητές με την υψηλότερη βαθμολογία, ήταν Έλληνες. Όμως αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει. Το 2017 ο πρώτος σε βαθμολογία μαθητής ήταν Ολλανδός και ο καλύτερος σε βαθμούς Έλληνας ήταν 7ος σε σειρά. Οι έλληνες μαθητές από την πλευρά τους δεν είναι απαραίτητα ικανοποιημένοι με την «γενναιόδωρη» βαθμολογία.
Το Politico αναφέρει πως ένας τρόπος προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα είναι να γίνει αναθεώρηση της κλίμακας βαθμολογίας η οποία θα περιλαμβάνει «κριτήρια αξιολόγησης» που θα δίνονται στους καθηγητές με συγκεκριμένους κανονισμούς για τη σωστή αξιολόγηση των μαθητών. Την ίδια ώρα θα πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα και ειδικά σεμινάρια για νέους καθηγητές και με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη στη βαθμολογία.