Το πορτρέτο του Χρόνη Μπότσογλου στον φακό του Φρέντυ Βιανέλλη

Tο ντοκιμαντέρ ιχνηλατεί τη μορφή του δημιουργού με διαχρονικά ερωτήματα, όπως η έννοια του βιωμένου χώρου, ο ρόλος της μνήμης...
Open Image Modal
.
.

Σε δύο ειδικές προβολές, αρχικά στο Γαλλικό Ινστιτούτο (9/2) και κατόπιν στον Δαναό (13/2), θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Αθήνα, το βραβευμένο ντοκιμαντέρ για τον σημαντικό Δάσκαλο της ελληνικής ζωγραφικής.

Ο ζωγράφος Χρόνης Μπότσογλου σχεδιάζει με το μολύβι του, τις πρώτες γραμμές μίας προσωπογραφίας σε  λευκό χαρτί. Ο σκηνοθέτης Φρέντυ Βιανέλλης  τον παρακολουθεί, καταγράφει  τη δημιουργία και, πιάνοντας το νήμα του σχεδίου, ανατρέχει στην εικαστική περιπέτεια της ζωής του καλλιτέχνη. 

Μετά την ειδική βράβευση της ταινίας στο 15ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, προβάλλεται για πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό, το κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Χρόνη Μπότσογλου με τίτλο «Ήμουν κι εγώ εκεί και με φίλεψαν ένα πιάτο με φακή…».

Οι σημαντικές στιγμές της ζωής του ζωγράφου, οι εικαστικές του αναζητήσεις και τα έργα-σταθμοί της εξέλιξής του, φωτίζονται μέσα από τη παρουσίαση άγνωστου αρχειακού υλικού και μοναδικών συνεντεύξεων. Η σύντροφος της ζωής του και  πολύ-ζωγραφισμένο του μοντέλο, Ελένη, σκιαγραφεί τις αποφασιστικές επιλογές της κοινής τους πορείας, ενώ κατά τη διάρκεια συζήτησης με τον ζωγράφο Μάκη Θεοφυλακτόπουλο, η ίδια η ουσία της τέχνης, γίνεται αντικείμενο έρευνας και στοχασμού.

Συνοδοιπόροι σε αυτή την σπάνια καταγραφή είναι οι ομότεχνοί του, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Γιώργος Χουλιαράς, Τριαντάφυλλος Πατρασκίδης και ο συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος.

Μια σπάνια μαρτυρία ζωής με πρωταγωνιστή έναν από τους σπουδαιότερους εν ζωή εικαστικούς δασκάλους. 

Γεννημένος το 1941 στη Θεσσαλονίκη, ο Χρόνης Μπότσογλου μετά το Γυμνάσιο, είχε λαμπρές σπουδές αρχικά στην ΑΣΚΤ (1960–1965) κοντά στον Γιάννη Μόραλη και στη συνεχεία στην École Supérieure des Beaux Arts του Παρισιού (1970-1971). Το 1989 εξελέγη Καθηγητής ζωγραφικής στην ΑΣΚΤ, στην οποία διετέλεσε και Πρύτανης (2001–2006). Μια μορφή ιδιαιτέρως αγαπητή στις νεότερες γενιές των καλλιτεχνών μας.

Έχει λάβει μέρος σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων, πολλές από τις οποίες στάθηκαν εκθέσεις αναφοράς στην εγχώρια εικαστική σκηνή. Ο Φ. Βιανέλλης τον καταγράφει κατά τη διάρκεια 40 χρόνων έως την τελευταία του έκθεση στην γκαλερί «Σκουφά» (2018), όπου on camera μιλάνε για τον άνθρωπο και δημιουργό ομότεχνοι του και οι σημαντικοί εκπρόσωποι της καλλιτεχνικής κοινότητας, Χάρης Καμπουρίδης και Χρήστος Λάζος. 

Μεγάλο μέρος της κινηματογράφησης γίνεται στο «άδυτο» του ζωγράφου, δηλαδή στο εργαστήριό του. Εκεί, είναι η μήτρα της δημιουργίας, ο χώρος όπου ο καλλιτέχνης δίνει μορφή στις αγωνίες και τα όνειρά του. Το ντοκιμαντέρ δεν απευθύνεται αποκλειστικά στην εικαστική κοινότητα, αλλά φιλοδοξεί να παρουσιάσει έναν ολοκληρωμένο δημιουργό με την έννοια του μάστορα και του στοχαστή.

Ο ζωγράφος όταν μιλά για την περιπέτεια της τέχνης, ξέρει να σαγηνεύει και να κερδίζει τον θεατή. Όχι επειδή απευθύνεται στον «ειδικό», τον υποψιασμένο περί τέχνης, αλλά σε όποιον συγκινείται από ένα έργο με δύναμη και αλήθεια.  

Open Image Modal
.
.

Το πλούσιο και πολυδιάστατο εικαστικό έργο του Χρόνη Μπότσογλου στη ζωγραφική, την γλυπτική και την χαρακτική, χαρακτηρίζεται από τη συνεχή αναζήτηση πάνω στην ανθρώπινη μορφή και ιδιαίτερα το γυμνό σώμα.

Για περισσότερο από πέντε δεκαετίες η καλλιτεχνική του δραστηριότητα επικεντρώθηκε σε μια βιωματική, υπαρξιακή ζωγραφική, μέσω της παρατήρησης και της συγκινησιακής προσέγγισης του εαυτού του και των οικείων του προσώπων, της μητέρας και της γυναίκας του.

Με άξονα το ανθρώπινο σώμα που διατρέχει το σύνολο σχεδόν της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, το ντοκιμαντέρ ιχνηλατεί τη μορφή του δημιουργού με διαχρονικά ερωτήματα, όπως η έννοια του βιωμένου χώρου, ο ρόλος της μνήμης, αλλά και τη σχέση του έργου του με το παρελθόν και την ιστορία της τέχνης. 

Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 20.00, Γαλλικό Ινστιτούτο, Σίνα 31 Αθήνα τηλ. 210 339 8600 

Μετά την προβολή στο Γαλλικό Ινστιτοούτο θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη Φρέντυ Βιανέλλη, τον συγγραφέα και κριτικό τέχνης Χρήστο Λάζο, τον ιστορικό τέχνης Γιώργο Μυλωνά και τη σύζυγο του δημιουργού, Ελένη Μπότσογλου.

Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 16.00, Κινηματογράφος Δαναός, Κηφισίας 109,  210 692 2655

Σενάριο – σκηνοθεσία: Φρέντυ Βιανέλλης   Μοντάζ Μοντάζ Παναγιώτης Γκίνης. Φωτογραφία Δημήτρης Παπαδόπουλος, Αργύρης Θέος, Πάρης Παπαζαχαρής και Φίλιππος Κουτσαφτής. Ήχος Δημήτρης Παπαδόπουλος, Γιώργος Κερμπελής. Μουσική Ντόρα Μπακοπούλου. Επιστημονικός σύμβουλος: Γιώργος Μυλωνάς 

Παραγωγή Ειρήνη Βιανέλλη, συμπαραγωγός Topcut-Moadiano AE, χορηγός Σωτήρης Φέλιος  / «Ίδρυμα η άλλη Αρκαδία». Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.