Είναι το πρώτο πλοίο στον κόσμο που δεν έβαλε μπροστά τις μηχανές του για να αποπλεύσει από από λιμάνι της Κίνας με προορισμό τη Βραζιλία, αλλά τα τεράστια αιολικά του πανιά.
Το φορτηγό πλοίο Pyxis Ocean είναι ένα νέο τεχνολογικό θαύμα. Απέπλευσε εφοδιασμένο με γιγάντια ειδικά αιολικά πανιά WindWings, που έχουν το σχήμα φτερού, με την ναυτιλιακή Cargill η οποία το ναύλωσε, να ελπίζει ότι θα φέρει επανάσταση στη ναυτιλία που ευθύνεται για το 2,1% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Τα πανιά είναι «διπλωμένα» όταν το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι και ανοίγουν όταν είναι στη θάλασσα. Έχουν ύψος 123 πόδια (37,5 μέτρα) και είναι κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τις ανεμογεννήτριες, ώστε να είναι ανθεκτικά.
Το ότι το φορτηγό πλοίο πλέει αποκλειστικά με τη δύναμη του ανέμου, αντί να βασίζεται αποκλειστικά στις μηχανές του, θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές του κατά τη διάρκεια ζωής ενός φορτηγού πλοίου κατά 30%.
Ο Jan Dieleman, πρόεδρος της Cargill Ocean Transportation, είπε ότι η ναυτιλία έχει ξεκινήσει ήδη το ”ταξίδι για την απομάκρυνση από τον άνθρακα”.
«Πριν από πέντε, έξι χρόνια, αν ρωτούσατε τους ανθρώπους στη ναυτιλία σχετικά με την απαλλαγή από τον άνθρακα, θα έλεγαν ότι είναι πολύ δύσκολο και δεν θεωρούσαν ότι θα συνέβαινε σύντομα», είπε στο BBC.
«Πέντε χρόνια αργότερα, νομίζω ότι η αφήγηση έχει αλλάξει εντελώς και όλοι είναι πραγματικά πεπεισμένοι ότι πρέπει να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο αν και φαντάζει ακόμη δύσκολος».
«Γι′ αυτό έχουμε αναλάβει αυτό το ρόλο ως ένας από τους μεγαλύτερους «παίκτες», για να αναλάβουμε μέρος του κινδύνου, να δοκιμάσουμε πράγματα και να προωθήσουμε τη βιομηχανία» υπογράμμισε.
Κατασκευάστηκε από την ομάδα της Φόρμουλα 1 των θαλασσών
Το Pyxis Ocean θα χρειαστεί περίπου έξι εβδομάδες για να φτάσει στη Βραζιλία - αλλά η τεχνολογία που χρησιμοποιεί έχει τις ρίζες της σε κάτι πολύ γρήγορο.
Αναπτύχθηκε από την βρετανική εταιρεία BAR Technologies, η οποία προήλθε από την ομάδα του Sir Ben Ainslie το 2017 America’s Cup, έναν διαγωνισμό που μερικές φορές ονομάζεται «Φόρμουλα 1 των θαλασσών».
«Πρόκειται για ένα από τα πιο αργά έργα που έχουμε κάνει, αλλά χωρίς αμφιβολία με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο για τον πλανήτη», είπε στο BBC ο επικεφαλής του John Cooper - ο οποίος εργαζόταν για την ομάδα της Formula 1 McLaren.
Πιστεύει ότι αυτό το ταξίδι θα είναι ένα σημείο καμπής για τη ναυτιλιακή βιομηχανία τα επόμενα χρόνια υποστηρίζοντας ότι «μέχρι το 2025 τα μισά νεότευκτα πλοία θα παραγγελθούν με αιολική ενέργεια».
Τεράστια τα κέρδη απο την εξοικονόμηση καυσίμων
Το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα δεν είναι ο μόνος λόγος που η ναυτιλία θα στραφεί τα επόμενα χρόνια σε αυτά τα πλοία. Το κέρδος από την κατανάλωση καυσίμων είναι ένα πολύ μεγαλύτερο κίνητρο.
Υπολογίζεται ότι η νέα τεχνολογία μπορεί να εξοικονομήσει ενάμισι τόνο καυσίμων την ημέρα, αποφέροντας τεράστια κέρδη στις ναυτιλιακές εταιρείες. Τα πλοία με τέσσερα φτερά θα μπορούν να εξοικονομήσουν ακόμη και έξι τόνους καυσίμου την ημέρα και 20 τόνους CO2.
Αν και η τεχνολογία ανήκει σε βρετανική εταιρεία, τα φτερά κατασκευάζονται στην Κίνα. Ο Cooper λέει ότι η έλλειψη κυβερνητικής υποστήριξης, για τη μείωση του κόστους του εισαγόμενου χάλυβα, εμποδίζει την εταιρεία κατασκευής τους στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η αιολική ενέργεια είναι μια πολλά υποσχόμενη δύναμη για τη ναυτιλία η οποία προσπαθεί να μειώσει τους εκτιμώμενους 837 εκατομμύρια τόνους CO2 που παράγει κάθε χρόνο, έως το 2050.
«Η αιολική ενέργεια μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά», υποστηρίζει ο Δρ Simon Bullock, ερευνητής ναυτιλίας στο Tyndall Centre, στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.
Όμως η νέα τεχνολογία ενδέχεται να μην είναι κατάλληλη για όλα τα σκάφη καθώς τα πανιά εμποδίζουν την εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων.
Προς το παρόν, στα βιβλία παραγγελιών των μεγαλύτερων ναυπηγίων στον κόσμο, εξακολουθούν να κατασκευάζονται χιλιάδες συμβατικά πλοία. Το ελπιδοφόρο ωστόσο είναι, ότι από τα 110.000 πλοία που κατασκευάζονται αυτή την στιγμή, τα 100 είναι με την τεχνολογία του αέρα».
Πηγή: BBC