Τα καθήκοντα, οι εξουσίες, τα προσόντα, η εκλογή και άλλα θέματα του Προέδρου της Δημοκρατίας της Τουρκίας προσδιορίζονται στα άρθρα 8, 101, 103, 104, 105 και 106 του Συντάγματος.
Νομικοί προβληματισμοί και πιθανολογήσεις:
1. Η υποψηφιότητα του Τούρκου Προέδρου για τις επόμενες εκλογές, θα είναι για 2η θητεία, ή 3η θητεία, οπότε δεν μπορεί να είναι υποψήφιος;
Οι περισσότεροι καταλήγουν πως η θητεία του ως Προέδρου με το παλαιό Σύνταγμα Προεδρευομένης Δημοκρατίας, δεν λογίζεται αναδρομικά ως θητεία με το ισχύον Σύνταγμα Προεδρικής Δημοκρατίας και ως τούτου η νυν υποψηφιότητά του, θα είναι 2η , και επομένως Συνταγματικά νόμιμη.
2. Μπορεί να είναι ο Δήμαρχος του Μητροπολιτικού Δήμου Κωνσταντινούπολης, υποψήφιος και αντίπαλος του Τούρκου Προέδρου;
Ας δούμε τα νομικά δεδομένα της Τουρκίας:
α) Για να οριστεί ως υποψήφιος Πρόεδρος ο Δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, θα πρέπει, είτε να γίνει Πρόεδρος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος CHP, μέσω συνεδριακής διαδικασίας, είτε να τον ορίσει το κόμμα του, ή έστω κάποιο άλλο κόμμα που όμως έλαβε τουλάχιστον πέντε τοις εκατό (5%) των συνολικών έγκυρων ψήφων, είτε μόνο του, είτε μαζί με άλλα σε συνασπισμό κομμάτων, στις τελευταίες γενικές εκλογές και σε κάθε περίπτωση να έχει λάβει τουλάχιστον εκατό χιλιάδες ψήφους.
β) Ερωτάται λοιπόν: Έχουμε ενδείξεις πως ο αρχηγός του CHP, θα κάνει συνέδριο ή / και θα υπαναχωρήσει υπέρ του Δημάρχου Κωνσταντινούπολης, ούτως ώστε να πάρει αυτός το χρίσμα του υποψηφίου; Δεν έχουμε ούτε καν αποχρώσες τέτοιες ενδείξεις. Τουναντίον ο αρχηγός του CHP αποφεύγει οποιαδήποτε ηγετική προώθηση του Δημάρχου.
γ) Έχουμε κάποιες ενδείξεις ότι κόμμα ή κόμματα που έλαβαν το 5% ή τουλάχιστον 100.000 ψήφους, στις προηγούμενες εκλογές θα προτείνουν τον Δήμαρχο Κωνσταντινούπολης ως υποψήφιο Πρόεδρο; Όχι. Έστω όμως πως θα συμβεί αυτό. Τι μας κάνει να πιστεύουμε πως ο αρχηγός του CHP δεν θα δει την κίνηση αυτή, ως αποσχιστική και εχθρική στο πρόσωπό του, από τον Δήμαρχο και τελικά θα τον πολεμήσει , αντί να τον βοηθήσει;
δ) Ο Δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, έχει ήδη μια εκκρεμοδικία που του στερεί, σε πρώτο βαθμό το δικαίωμα του ”εκλέγεσθαι”, όχι ακόμα οριστικά και αμετάκλητα.
Η πρωτοβάθμια δικαστική απόφαση, θα κριθεί εκ νέου στο Εφετείο και πιθανόν αναιρετικά στο Ανώτατο Δικαστήριο, σε βάθος χρόνου, περίπου δύο ετών από σήμερα.
Ερωτάται λοιπόν:
Έστω ότι ο Δήμαρχος Κωνσταντινούπολης, προτείνεται για υποψήφιος Πρόεδρος και κατά τη διάρκεια των εκλογών, ή των επαναληπτικών, ή αφού εκλεγεί, κατά τη διάρκεια της θητείας του, εκδίδεται σε Ανώτατο βαθμό οριστική, τελεσίδικη και αμετάκλητη απόφαση στερήσεως του δικαιώματος ”εκλέγεσθαι” με αναδρομική ισχύ. Τι θα γίνει τότε; Πολιτική αστάθεια στην Τουρκία. Θα εκπέσει του αξιώματος, θα προκηρυχθούν έκτακτες εκλογές και ουδείς γνωρίζει το μέλλον, εν μέσω παγκόσμιας γεωπολιτικής κρίσης, οικονομικών και κοινωνικών θεμάτων στη Γείτονα.
Θέλει ο μέσος Τούρκος Πολίτης κάτι τέτοιο; Όχι.
Υπάρχει αυτή τη στιγμή - το πολύ 6 μήνες πριν τις εκλογές - αντίπαλον δέος κατά του Τούρκου Προέδρου; Όχι.
Προλαβαίνει να ”οικοδομηθεί”; Εξαιρετικά δύσκολο.
Νιώθει ο μέσος Τούρκος Πολίτης/ ψηφοφόρος ανασφάλεια για το πολιτικό μέλλον της χώρας του; Σαφώς Ναι.
Ποιός έχει σήμερα παράσταση νίκης στην Τουρκία; Μόνον ο Τούρκος Πρόεδρος, που έστω και ως catch all Leader, με νομότυπες, σκληρές ενίοτε για τον πολίτη συμπεριφορές, διοικεί τη χώρα, χωρίς ιδιαίτερες διεθνείς ζημίες, τουναντίον τoν ανέχονται όλοι, Δύση και Ανατολή.
Έστω ως αναγκαίο κακό, ο Τούρκος Πρόεδρος είναι δύσκολο να χάσει τις εκλογές, όποτε και εάν γίνουν αυτές, διότι έχει στα χέρια του ”και το καρπούζι και το μαχαίρι”, μη δείχνοντας διατεθειμένος να χάσει.
Προσωπικά, αν πρέπει να διαλέξω μεταξύ ηγέτη ή υποψηφίου του CHP και του Τούρκου Προέδρου, δηλαδή. μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης, προτιμώ το νυν Πρόεδρο που γνωρίζω ως συμπεριφορά και επ′ ουδενί με ξαφνιάζει ως τάχα απρόβλεπτος, όπως εγχώριοι αναλυτές αρέσκονται αδόκιμα να τον αποκαλούν.