Το βάρος στα μεγάλα έργα κατασκευής ρίχνει ο ΕΛΛΑΚΤΩΡ – 5 πυλώνες δράσεων

Εχοντας επικεντρωθεί στην Ελλάδα, ο εκ των κορυφαίων ομίλων της χώρας, επέστρεψε σε θετικά αποτελέσματα.
Open Image Modal
sdv
EUROKINISSIEurokinissi

Το 2021 ήταν η χρονιά που ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ φανέρωσε τα δείγματα γραφής της νέας διοίκησης.

Κι αυτό, καθώς από τα 1,857 δισ. ευρώ κύκλο εργασιών το 2018, και τα 143 εκατ. ευρώ EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων), έφθασε το 2021, με μικρότερο κύκλο εργασιών, στα 915,5 εκατ. ευρώ (+3% από το 2020), να φανερώσει 164,9 εκατ. EBITDA, έναντι των 143 εκατ. ευρώ του 2018.

Κι αυτό είναι το ζητούμενο στις επιχειρήσεις, όχι τόσο τι όγκο πωλήσεων θα κάνουν, αλλά τι κέρδος θα αποφέρει ο τζίρος, πώς θα μοιραστεί το κέρδος στους μετόχους και το όφελος στην κοινωνία.

Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, παρουσιάζοντας τα οικονομικά στοιχεία του 2021, έδειξε ότι πατά σε στέρεες βάσεις, θέτοντας μεσοβραχυπρόθεσμους στόχους, έως το 2026, και ανάλογα τις εξελίξεις θα κινηθεί σε όλα τα μέτωπα που δραστηριοποιείται.

Αν τα αποτελέσματα δεν είχαν επιβαρυνθεί με ζημιά 26,2 εκατ. ευρώ, έπειτα από την αρνητική έκβαση της διαιτησίας για έργο στο Κατάρ, τη «χρυσή γραμμή» του μετρό, δηλαδή, η λειτουργική κερδοφορία του ομίλου θα είχε συγκρίσιμο EBITDA 191,1 εκατ. ευρώ το 2021 (34 εκατ. το 2020) και λειτουργικά κέρδη (ΕΒΙΤ) για τη χρήση 2021 ύψους 53,9 εκατ., έναντι ζημιών 76,3 εκατ. ευρώ στη χρήση 2020.

Επίσης, μειώθηκε ο καθαρός δανεισμός από τα 707 εκατ. το 2020, στα 578 εκατ. το 2021, η ρευστότητα του ομίλου ανήλθε σε 470 εκατ., έναντι 406 εκατ. το 2020, ενώ είναι πολύ βελτιωμένος ο δείκτης μόχλευσης (καθαρός δανεισμός/EBITDA).

Παράλληλα, εμφάνισε θετικές λειτουργικές ταμειακές ροές ύψους 66,7 εκατ., για τη χρήση 2021, έναντι αρνητικών ροών 23,8 εκατ. για τη χρήση 2020, οι πρώτες θετικές από το 2018.

Open Image Modal
Ευθύμιος Μπουλούτας - ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΛΛΑΚΤΩΡ
ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ κινείται με βάση πέντε πυλώνες: 

Παραχωρήσεις

Κατέχει ηγετική θέση στην Ελλάδα, με συμμετοχή σε: Αττική Οδό (65,7%), Μαρίνα Αλίμου (100%), Αυτοκινητόδρομο Μορέα (71,7%), Ολυμπία Οδό, Αυτοκινητόδρομο
Αιγαίου, Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο, Polis Park. 

Στις Παραχωρήσεις, αναμένονται εξελίξεις εντός του 2022, με το ΣΔΙΤ Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη (60% συμμετοχή και αξία 251 εκατ.) και θα υποβληθεί προσφορά για το έργο ΣΔΙΤ ΒΟΑΚ – 20% συμμετοχή.

Παράλληλα, αναμένεται να δημοπρατηθούν, εντός 24 μηνών, έργα ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων συνολικής αξίας, περίπου 3 δισ. ευρώ, ενώ θα γίνουν επενδύσεις μέσω ιδίων κεφαλαίων τουλάχιστον κατά 100 εκατ. σε ΣΔΙΤ μέχρι το 2025 και κατά 130 εκατ. ευρώ σε έργα παραχώρησης μέχρι το 2026.

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Ο όμιλος είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ενέργειας μέσω ΑΠΕ στην Ελλάδα, έχοντας 493MW, 24 αιολικά πάρκα, 1 μικρό υδροηλεκτρικό και 1 φωτοβολταϊκό. 

Στον τομέα των ΑΠΕ, οι σημαντικές εξελίξεις αφορούν: Εύβοια σε συνεργασία με την EDPR (496 MW), επέκταση πάρκων στην Ήπειρο και την Πελοπόννησο (59 MW), νέα πάρκα στη Θράκη (42 MW), ωρίμανση πάρκων στη Λακωνία (158 MW) και υβριδικό σταθμό εγγυημένης ισχύος στη Λέσβο (15 MW).

Επίσης, έχουν προχωρήσει άδειες παραγωγής φωτοβολταϊκών πάρκων στην Ήπειρο και την Κεντρική Μακεδονία (137 MW), πιστοποιητικά παραγωγής για δύο συστήματα ενεργειακής αποθήκευσης (BESS) ισχύος 360 MW, υπάρχει διαδικασία έκδοσης άδειας λειτουργίας ως Φορέας Σωρευτικής Εκπροσώπησης ΑΠΕ και συμφωνία αγοράς αιολικού πάρκου (18,4 MW – ώριμη άδεια).

Οι στόχοι του ομίλου είναι να αυξήσει την εγκατεστημένη ισχύ στα ΑΠΕ κατά 730 MW μέχρι το 2025, με στόχο έργα σε λειτουργία συνολικής ισχύος 1,2 GW.

Περιβάλλον και η διαχείριση αποβλήτων

Στην Ελλάδα διαθέτει 36 εγκαταστάσεις / έργα, 5 εγκαταστάσεις με ισχύ 42 MW ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, εκ των οποίων 35 MW εργοστάσια βιοαερίου, ενώ έχει δυναμικότητα διαχείρισης αποβλήτων περίπου 850 χιλ. τόνων.

Στις σημαντικές εξελίξεις του ομίλου εντάσσονται η ολοκλήρωση εγκατάστασης μονάδας βιοαερίου στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης, (35 MW), η ανάληψη νέων έργων αξίας 103 εκατ. ευρώ (επέκταση ΧΥΤΑ Φυλής αξίας 26,5 εκατ., εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης (ΕΜΑ) αξίας 49,1 εκατ. – διάρκεια 3 + 3 έτη), και η επέκταση σύμβασης αποτεφρωτήρα κλινικών αποβλήτων Αττικής για 7 μήνες – εν αναμονή αποτελέσματος διαγωνισμού αξίας 81εκατ.

Ο όμιλος θα επιδιώξει την ενίσχυση της δυναμικότητας διαχείρισης αποβλήτων κατά 470 χιλ. τόνους (+55%) μέχρι το 2025 καθώς και τη διατήρηση του μεριδίου αγοράς κατά ελάχιστο 25% (σε τόνους) στη διαχείριση μεικτών αποβλήτων.

Κατασκευές

Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία στην Ελλάδα, με 70 χρόνια εξειδίκευσης, εμπειρία και τεχνογνωσία.

Εχοντας ανεκτέλεστο έργο κατασκευών 2,5 δισ. ευρώ και με την ελληνική κυβέρνηση να έχει προαναγγείλει ότι θα δημοπρατήσει έργα 13 δισ. ευρώ, για τα επόμενα χρόνια, ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ παραμένει επικεντρωμένος σε αυτόν τον πυλώνα, καθώς, αυτή τη στιγμή, κατέχει το 51% του κύκλος εργασιών των 915,5 εκατ. ευρώ.

Αυτός είναι ο στόχος, η εταιρεία έως το 2026 να έχει ολοκληρώσει το ανεκτέλεστο και να έχει αναλάβει, μεγάλα, εμβληματικά, έργα κατασκευής. 

Επίσης, επιθυμεί να παραμείνει στην Αττική Οδό (σε κοινοπραξία με την ΑΒΑΞ), καταθέτοντας φάκελο στον διαγωνισμό που έχει ξεκινήσει, με χρήματα που θα προέλθουν από τα ταμειακώς διαθέσιμα.

Ο όμιλος απέκτησε νέα έργα αξίας 436 εκατ., εντός του 2021, ενώ προστέθηκαν έργα αξίας 228 εκατ. από τις αρχές του 2022, όπως η Εθνική Οδός Πάτρας – Πύργου συνολικού μήκους 74,8 χλμ. (35% συμμετοχή και αξία 236 εκατ.), η Λειτουργία και Συντήρηση Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (40% συμμετοχή και αξία 169 εκατ.) και η πρόσθετη σύμβαση αναφορικά με την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης (45 εκατ.).

Επίσης, ως προς το υπόλοιπο έργων προς εκτέλεση ύψους 2,5 δισ. ευρώ, η εταιρεία έχει αναδειχθεί ως ανάδοχος σε επιπλέον έργα αξίας 657 εκατ., μεταξύ των οποίων: η κατασκευή της οδού Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Μεθώνη (151 εκατ.) και το οδικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (ΒΟΑΚ) (127 εκατ.).

Ανάπτυξη Ακινήτων, μέσω της REDS 

Είναι ιδιοκτήτης και διαχειριστής του μεγαλύτερου πάρκου λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα (Smart Park), όπου υπάρχει πλήρης λειτουργία και καταβολή ενοικίων από τον Ιούλιο του 2021.

Στο Κτήμα Καμπά (Cambas Park) στην Κάντζα, έχει εγκριθεί το πολεοδομικό σχέδιο στην Κάντζα και έχει υποβληθεί το επιχειρηματικό σχέδιο, ενώ εξελίξεις θα έχουμε εντός του Μαϊου 2022.

Στις Γούρνες Ηρακλείου της Κρήτης, τον Δεκέμβριο του 2021 αποκτήθηκε έκταση 345 στρεμμάτων και οριστικοποιήθηκε το συμβόλαιο ύστερα από διαπραγμάτευση με το ΤΑΙΠΕΔ. Στη Μαρίνα Αλίμου ενεργοποιήθηκε η 4ετή σύμβαση κατασκευής με ημερομηνία έναρξης τον Απρίλιο του 2022. Η εταιρεία διαθέτει ακίνητα και στη Ρουμανία.

Ο όμιλος στοχεύει να ολοκληρώσει την ανάπτυξη της Μαρίνας Αλίμου έως τα μέσα 2025, καθώς και του Cambas Park αλλά και του έργου στις Γούρνες Ηρακλείου στην επόμενη 5ετία.