Οι Γερμανοί έχουν τη φήμη ενός λαού διάσημου για την αποτελεσματικότητά του. Ωστόσο, πίσω από κάθε ανάλογο στερεότυπο, συνήθως υπάρχει και μια ιστορία που το καταρρίπτει. Στην περίπτωση της Γερμανίας, αυτή η ιστορία είναι η κατασκευή του υπερσύγχρονου αεροδρομίου «Μπράντενμπουργκ» στο Βερολίνο: επτά ολόκληρα χρόνια έχουν περάσει από την ημέρα που είχε προγραμματιστεί να ανοίξει για το κοινό. Κι όμως, παραμένει ένα αεροδρόμιο – φάντασμα.
Οι συνεχείς καθυστερήσεις και η εμφανής κακοδιαχείριση από την πλευρά του γερμανικού κράτους έχουν αυξήσει το κόστος του στο τριπλάσιο απ΄ ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί. Και πλέον, η λειτουργία του έχει μετατραπεί σε ένα είδος αστείου μεταξύ των Βερολινέζων – κάτι σαν το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Είναι ενδεικτικό, όπως αναφέρει το BBC, ότι αρχικά το κόστος του αεροδρομίου υπολογιζόταν στα 2 δισ. ευρώ. Πριν λίγο καιρό, όμως, οι αρμόδιοι δήλωσαν ότι έχει φτάσει στα 7,3 δισ., αριθμός που ενδέχεται να αυξηθεί, καθώς κάθε μήνα που παραμένει κλειστό, δημιουργεί νέες «τρύπες» 9 - 10 εκατομμυρίων από δαπάνες συντήρησης και ασφαλείας.
Τα σχέδια ξεκίνησαν το 1989, με την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, όταν και έγινε αντιληπτό ότι η ενωμένη, πια, γερμανική πρωτεύουσα χρειαζόταν ένα πολύ μεγαλύτερο αεροδρόμιο για να εξυπηρετήσει τις αυξημένες τουριστικές της ανάγκες. Τα πρώτα έργα άρχισαν το 2006 και ο σχεδιασμός ήταν το «Μπράντεμπουργκ» να αντικαταστήσει τα αεροδρόμια «Τέγκελ» και «Σένφελντ». Το καλοκαίρι του 2010 η έναρξη λειτουργίας μετατέθηκε από τον Οκτώβριο του 2011 για τον Ιούνιο του 2012. Λιγότερο από έναν μήνα πριν τα εγκαίνια, όμως, κι ενώ ήδη είχε σχεδιαστεί η τελετή στην οποία θα έδινε το «παρών» και η Καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ, οι επιθεωρητές διαπίστωσαν προβλήματα στο σύστημα πυρασφάλειας, αναβάλλοντας και πάλι τα εγκαίνια για το 2013.
Και δεν ήταν μόνο το σύστημα πυρασφάλειας: πάνω από 90 μέτρα καλωδίων είχαν τοποθετηθεί λάθος, 4.000 πόρτες είχαν λανθασμένη αρίθμηση, οι σκάλες ήταν πολύ... κοντές. Επιπλέον, είχε γίνει πρόβλεψη για τόσο λίγα γκισέ για check-in, που οι σχεδιαστές πρότειναν κάποιες εταιρείες να «υποδέχονται» τους πελάτες τους σε... υπαίθριους χώρους, μπροστά από το τερματικό. Μια πρόταση που φυσικά οι εταιρείες δεν αποδέχθηκαν. Κι όσο οι μήνες περνούσαν, όλο και περισσότερα προβλήματα προέκυπταν, ενώ οι υπεύθυνοι του πρότζεκτ άλλαξαν τόσες φορές, όσες περίπου ήταν και οι αναβολές των εγκαινίων.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι το Βερολίνο θα πρέπει απλά να παραιτηθεί από το όλο εγχείρημα. Νωρίτερα φέτος, μάλιστα, αξιωματούχος της Lufthansa προέβλεψε ότι το αεροδρόμιο δεν πρόκειται να ανοίξει ποτέ, ενώ περίπου την ίδια εποχή, η Deutsche Welle με δημοσίευμά της ζητούσε την κατεδάφιση των εγκαταστάσεων και το χτίσιμό τους ξανά από την αρχή.
Με βάση τον τελευταίο προγραμματισμό, το «Μπράντενμπουργκ» έχει θέσει σαν στόχο να λειτουργήσει τον Οκτώβριο του 2020. Ωστόσο, για να συμβεί αυτό, θα πρέπει πρώτα να περάσει από εντατικούς ελέγχους, οι οποίοι κανένας δεν ξέρει τι νέα προβλήματα μπορεί να φέρουν στην επιφάνεια.
Το μόνο σίγουρο, όπως αναφέρουν ειδικοί, είναι ότι η ιστορία του νέου αεροδρομίου αποτελεί την μεγαλύτερη «ντροπή» για τη Γερμανία και για τη φήμη της αποτελεσματικότητας η οποία την συνοδεύει.