Όταν η Toyota εργάστηκε πάνω στην υβριδική – ηλεκτρική τεχνολογία, πριν από περίπου τρεις δεκαετίες, ελάχιστοι φαντάζονταν ότι αυτή η τεχνολογία σήμερα θα κυριεύσει την αυτοκινητοβιομηχανία, ως προπομπός των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Σε κάθε τομέα οι πρωτοπόροι είναι αυτοί που γράφουν ιστορία και συνεχίζοντας να υπηρετούν αυτή τη φιλοσοφία, παρουσιάζουν ακόμα πιο εξελιγμένες ιδέες.
Οι γενιές που άλλαξαν την αυτοκίνηση
Το Toyota Prius, όταν κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1997, ήταν ένα μοντέλο ορόσημο στην αυτοκίνηση, δείχνοντας έναν δρόμο που δεν τολμούσαν, τότε, άλλοι κατασκευαστές να ακολουθήσουν. Με σχεδίαση περισσότερο ως τετράθυρο sedan, υπηρετούσε τις ανάγκες της οικογένειας και μάλιστα με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο.
Αλλωστε, η Toyota λανσάροντας το μοντέλο χρησιμοποιώντας το σλόγκαν «Εγκαιρα για τον 21ο Αιώνα» (“Just in time for the 21st Century”), υποδήλωνε ότι κάτι ξεχωριστό βρίσκεται κάτω από το καπό του. Κι αυτός ήταν ένας ειδικά σχεδιασμένος βενζινοκινητήρας VVT-i 1.5lt και ένας συμπαγής ηλεκτροκινητήρας με υψηλή ροπή, που μαζί χάριζαν επιδόσεις εφάμιλλες των άλλων μοντέλων ιδίου κυβισμού, αλλά με διπλάσια αποδοτικότητα καυσίμου και τις μισές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Κατέχοντας τον τίτλο του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς 1998» στην Ιαπωνία, οι εξαγωγές από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου άρχισαν το 2000, με τους περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους Ευρωπαίους και Αμερικανούς να είναι οι πρώτοι πελάτες.
Το Prius δεύτερης γενιάς, το 2003, βελτίωσε την αεροδυναμική του με χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας 0.26, αλλάζοντας και σχήμα στο αμάξωμα, από τετράθυρο sedan σε σφηνοειδές πεντάθυρο hatchback, κατακτώντας τον τίτλο «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» στην Ευρώπη το 2005.
Χάρη στο νέο Toyota Hybrid System II, είχε 15% μεγαλύτερη απόδοση και 50% περισσότερη ισχύ από τον ηλεκτροκινητήρα, ενώ με τη βελτιωμένη και ελαφρύτερη μπαταρία, το Prius μπορούσε να κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια για πρώτη φορά, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές ρύπων.
Με αυτά τα χαρακτηριστικά, η φήμη του Prius απλώθηκε παντού με τη συνεισφορά του να είναι καθοριστική, ώστε η Toyota να ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο πωλήσεις υβριδικών, παγκοσμίως.
Η 3η γενιά του Prius, το 2009, ήταν το πιο προηγμένο τεχνολογικά mainstream αυτοκίνητο στον κόσμο. Μολονότι διέθετε μεγαλύτερου κυβισμού κινητήρα 1.8lt και νέο ηλεκτροκινητήρα, πέτυχε να αυξήσει την αποδοτικότητα καυσίμου κατά 10% και να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 14%, χάρη σε έναν ακόμα χαμηλότερο συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης.
Με ισχυρότερες μπαταρίες ιόντων λιθίου και Plug-in hybrid τεχνολογία, για φόρτιση από εξωτερική πηγή, το Prius του 2012, δημιούργησε νέα δεδομένα. Το υβριδικό σύστημα πρόσφερε ηλεκτρική αυτονομία 25 χλμ., με μηδενικές εκπομπές ρύπων, και αποτέλεσε σημείο αναφοράς στην αυτοκίνηση.
Το Prius 4ης γενιάς, το 2015, βασίστηκε στη νέα πλατφόρμα Toyota New Global Architecture (TNGA), για χαμηλότερο κέντρο βάρους, καλύτερη θέση οδήγησης και περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος, ενώ η διευρυμένη χρήση ατσαλιού υψηλής αντοχής, κατέστησε το αμάξωμα του Prius 60% πιο άκαμπτο από της προηγούμενης γενιάς.
Ο νέος κινητήρας προσέφερε μια άνευ προηγουμένου μέγιστη θερμική απόδοση 40%, η οποία αποτελεί την υψηλότερη τιμή που είχε επιτευχθεί ποτέ από βενζινοκινητήρα μαζικής παραγωγής. Την ίδια στιγμή, η νέα Plug-in υβριδική έκδοση εκτόξευσε την ηλεκτρική αυτονομία στα 45 χλμ. και καθήλωσε τις εκπομπές CO2 στα 18 γρ./χλμ.
Σε όλη αυτή τη διαδρομή, των 25 ετών, με προπομπό το Prius, η υβριδική τεχνολογία εξαπλώθηκε σε όλη τη γκάμα της Toyota, με αποτέλεσμα η πλειονότητα των πωλήσεων στην Ευρώπη να είναι υβριδικές εκδόσεις, ενώ οι αθροιστικές πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων Toyota σε όλο τον κόσμο έχουν ξεπεράσει τα 21 εκατομμύρια. Μόνο οι Hybrid και Plug-in Hybrid εκδόσεις του Prius έχουν πουλήσει πάνω από 5,05 εκατομμύρια μονάδες!
Σε νέο σχεδιαστικό και τεχνολογικό επίπεδο η 5η γενιά Prius
Η βαριά κληρονομιά της Toyota στη υβριδική – ηλεκτρική τεχνολογία, μεταβιβάζεται αυτούσια στην 5η γενιά του Prius που θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη στα μέσα του 2023.
Σε αποκλειστικά Plug-in hybrid έκδοση, για την Ευρώπη, βασίζεται στη δεύτερη γενιά της πλατφόρμας GA-C της Toyota New Global Architecture (TNGA), που μειώνει το βάρος και αυξάνει την ακαμψία, ενώ το χαμηλότερο κέντρο βάρους επιτυγχάνεται με τη βελτιστοποιημένη τοποθέτηση του ρεζερβουάρ καυσίμου και της μπαταρίας κάτω από το πίσω κάθισμα.
Διατηρώντας την ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία, βελτιώθηκαν τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά του μοντέλου, και με 5 εκ. χαμηλότερο ύψος, έγινε πιο coupe μετακινώντας την κορυφή της οροφής προς τα πίσω, ενώ τοποθετήθηκαν νέοι τροχοί έως 19 ίντσες.
Μολονότι μικρότερο κατά 4,6 εκ. σε μήκος, και φαρδύτερο κατά 2,2 εκ., το μεγαλύτερο μεταξόνιο κατά 5 εκ., χαρίζει καλύτερους χώρους στην καμπίνα, για πέντε επιβάτες.
Μπροστά, το σχεδιαστικό σφυροκέφαλο μοτίβο ενσωματώνει κομψά φώτα, ενώ πίσω, κυριαρχεί ένα τρισδιάστατο γραμμικό στοιχείο φωτισμού που δίνει έμφαση στην προοδευτική σχεδίαση και εστιάζει την προσοχή στο τολμηρό λογότυπο του Prius.
Στο εσωτερικό, οι μπλε λωρίδες υπογραμμίζουν τον εξηλεκτρισμό του μοντέλου, όπως και τα χρώματα στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, που χωρίζεται σε μια λεπτή μονάδα χαμηλά και σε μια «αιωρούμενη» οθόνη TFT LCD 7 ιντσών, μπροστά από τον οδηγό. Ο δε φωτισμός του πίνακα οργάνων είναι συνδεδεμένος με ειδοποιήσεις από το Toyota Safety Sense, με την κάθε μια από αυτές να έχει το δικό της χαρακτηριστικό χρώμα. Η θέση οδήγησης είναι χαμηλότερη και το τιμόνι κατακλύζεται από χειριστήρια, ώστε σχεδόν όλες τις ρυθμίσεις να τις κάνει από εκεί ο οδηγός, ώστε να μην αφαιρεί τα χέρια από το τιμόνι.
Στην 5η γενιά του Prius, το Plug-in hybrid σύστημα αποτελείται από έναν θερμικό κινητήρα 2.0lt που παράγει 148 hp (111kW) και συνδυάζεται με ένα νέο ηλεκτροκινητήρα ισχύος 160 hp (120kW) που βρίσκεται εγκατεστημένος μπροστά, με τη συνολική απόδοση να αγγίζει τους 223 hp (164kW).
Διαθέτοντας μία νέα μπαταρία ιόντων λιθίου 13.6 kWh, αυξήθηκε και η ηλεκτρική αυτονομία σε πάνω από 50%, συγκριτικά με την τρέχουσα γενιά, φθάνοντας περίπου τα 100 χλμ., μια εντυπωσιακή τιμή για Plug-in hybrid μοντέλο.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό που μπορεί να χαρίσει ακόμα μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία, είναι ότι ακόμα κι αν αδειάσει η μπαταρία, εφόσον τοποθετηθούν ηλιακές κυψέλες στην οροφή, δε χρειάζεται να ψάξεις άμεσα για φορτιστή, διότι θα φορτίσει η μπαταρία από ηλιακή ενέργεια.
Η Toyota, για μια ακόμη φορά, πρωτοπορεί με το Prius 5ης γενιάς.