Για οκτώ χρόνια, η Κάτι Μόρτον, ειδική σε θέματα ψυχικής υγείας, συνήθιζε να ανεβάζει βίντεο στο Youtube και να συζητά για ευαίσθητα θέματα που κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα, από το άγχος μέχρι τις διατροφικές διαταραχές. Ωστόσο, μετά από καιρό ήρθε ο κορεσμός.
Η Κόρτον έφτασε στο σημείο να δημοσιεύει πέντε βίντεο την εβδομάδα, ενώ παράλληλα δούλευε και ως ψυχαναλύτρια. Όταν αυτά τα δύο σταμάτησαν να βρίσκονται σε ισορροπία και άρχισε να εξαντλείται, εγκατέλειψε το γραφέιο της και ασχολήθηκε αποκλειστικά με το youtube. Η ζωή της επέστρεψε σε κανονικούς ρυθμούς μόνο για λίγο, καθώς η εξάντληση επέστρεψε ξανά. Άρχισε να ξεσπά σε κλάματα και να είναι υπερευαίσθητη με τα πάντα, συνειδητοποιώντας ότι όλα είναι αποτελέσματα της κούρασης που προερχόταν από το youtube.
«Έγραφα το πρώτο μου βιβλίο και εξακολοθούσα να ανεβάζω δύο βίντεο την εβδομάδα στο κανάλι μου», εξηγεί στο CNN Business. «Η ψυχαναλύτριά μου ήταν σε φάση ”χρειάζεσαι διακοπές, χρειάζεσαι πραγματικά διακοπές”».
Πράγματι, τον Ιανουάριο του 2018, αποφάσισε να κάνει διάλειμμα από το youtube για έναν ολόκληρο μήνα. Μετακόμισε στο σπίτι της μητέρας της και αναλώθηκε στον καναπέ, βλέποντας ταινίες.
Τα τελευταία χρόνια, οι δημιουργοί της δημοφιλούς πλατφόρμας μιλούν όλο και περισσότερο ανοιχτά για το αίσθημα του «καψίματος» που νιώθουν, το οποίο προέρχεται από την πίεση των οπαδών τους για όλο και περισσότερα βίντεο. Για παράδειγμα, ο PewDiePie, ένα αμφιλεγόμενο αλλά απίστευτα δημοφιλές αστέρι του YouTube με περισσότερους από 100 εκατομμύρια συνδρομητές, δήλωσε το Σαββατοκύριακο ότι θα κάνει ένα διάλειμμα από την πλατφόρμα. «Είμαι κουρασμένος», είπε σε ένα βίντεο. «Αισθάνομαι πολύ κουρασμένος».
Παρομοίως, τον περασμένο μήνα, ο δημιουργός του YouTube, Alex Wassabi, είπε στους 11,5 εκατομμύρια συνδρομητές του ότι θα πάρει μια εβδομάδα άδεια. «Τον τελευταίο καιρό δεν ήμουν χαρούμενος, ήμουν λυπημένος, μπερδεμένος, συγχυσμένος, είπε σε ένα βίντεο. «Αλλά πάνω απ ’όλα, καμμένος. Τώρα μεταφορτώνει δύο βίντεο την εβδομάδα αντί για τρία όπως έκανε παλαιότερα.
Ακόμη και η Σούζαν Βοτσίσκι, η διευθύνων σύμβουλος της Google που έχει το YouTube, αισθάνθηκε την ανάγκη να ζητήσει από τα αστέρια του YouTube για να φροντίζουν τον εαυτό τους και να επενδύουν χρόνο για ξεκούραση. Για μερικούς, όμως, αυτό είναι πραγματικά δύσκολο.
Η σκοτεινή σχέση των influencers με τα χρήματα
Σχεδόν 15 χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε το πρώτο βίντεο στο YouTube, η πλατφόρμα έχει αναδειχθεί σε μια δύναμη όπου οι άνθρωποι όλων των ηλικιών από 8χρονα παιδιά μέχρι υπερήλικες μπορούν να γίνουν επιχειρηματίες και να βγάλουν εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με μια εκτίμηση του περιοδικού Forbes, οι 10 μεγαλύτεροι δημιουργοί του YouTube κέρδισαν συνολικά 180,5 εκατομμύρια δολάρια το 2018.
Αλλά υπάρχει μια σκοτεινή πλευρά: Αυτοί οι δημιουργοί αντιμετωπίζουν μια συνεχή πίεση για να βγάζουν μια ατελείωτη ροή περιεχομένου, με σκοπό να ικανοποιούν τους οπαδούς τους και - ίσως - τους αλγορίθμους της πλατφόρμας. Πρόκειται για ένα ζήτημα που εκτείνεται σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ο Κρίστιαν Κόλις, ο οποίος έχει πάνω από 2 εκατομμύρια συνδρομητές στο YouTube , δήλωσε, ότι όταν ήταν έφηβος, ξυπνούσε από τις 5 το πρωί και εργαζόταν μέχρι τη μία για να ικανοποιήσει τους φαν του σε όλα τα κοινωνικά μέσα συμπεριλαμβανομένων των YouTube, Instagram, Vine, Snapchat και τα άλλα.
«Το μόνο που έκανα είναι να βιντεοσκοπώ και να μοντάρω. Κάηκα», δηλώνει ο πλέον 23χρονος Κρίστιαν. «Έβγαζα περισσότερα από όσα μπορώ να ξοδέψω αλλά είχα πέσει σε κατάθλιψη. Έπρεπε να παρατήσω τα πάντα και να κάνω διάλειμμα για δύο χρόνια».
Φυσικά, το πρόβλημα της εξουθένωσης μπορεί να θεωρηθεί ως σημάδι της εποχής, ιδιαίτερα για την ευρύτερη βιομηχανία τεχνολογίας. Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται τώρα την πίεση να δουλεύουν και να παράγουν όσο το δυνατόν περισσότερο και να έχουν τα ανάλογα αποτελέσματα, τόσο σε φήμα όσο και σε χρήμα.
Από την άλλη, όμως, υπάρχει και ο ανταγωνισμός. Υπάρχουν τόσα θέματα που μπορούν να καλύψουν καθημερινά, ενώ από την άλλη, αν κάνουν διάλειμμα για κάποιο χρονικό διάστημα, οι οπαδοί τους μπορεί πολύ απλά να τους παρατήσουν και να μετατραπούν σε διάττοντες αστέρες.
Διάλειμμα ή όχι;
Η διευθύνων σύμβουλος του Youtube εξέτασε τα δεδομένα των τελευταίων έξι ετών ακι διαπίστωσε ότι οι δημιουργοί προσέλυαν περισσότερο κόσμο όταν επέστρεφαν από διάλειμμα παρά όταν δεν έπαιρναν καθόλου και εργάζονταν για χρόνια σερί.
Παρόλα αυτά, ο Ντρέικ Μακγουόρτερ δεν επιβεβαιώνει αυτή τη θεωρία, καθώς μετά από ενός μήνα διάλειμμα που έκανε το 2016 δεν κατάφερε να επαναφέρει το «διψασμένο» κοινό που τον ακολουθούσε. Τα νούμερά του άρχισαν να πέφτουν.
«Το Youtube είναι σαν διάδρομος», εξηγεί. «Αν σταματήσεις, πέθανες».
Το YouTube διευκρίνισε ότι είναι αδικαιολόγητος ο φόβος των δημιουργών ότι ο αλγόριθμός τους τιμωρεί επειδή δεν ανεβάζουν τόσο συχνά περιεχόμενο.
Οι περισσότεροι επισημαίνουν πάντως πως πράγματι το διάλειμμα δεν κλονίζει τα νούμερά τους.
Οι YouΤubers χρησιμοποιούν πλατφόρμα για τα προβλήματά τους
Μερικοί YouTubers θεωρούν ότι μπορούν να βρουν λύση στο πρόβλημά τους... στο ίδιο το YouTube. Οι δημιουργοί χρησιμοποιούν την ομάδα υποστήριξης της εταιρείας και μοιράζονται τα προβλήματά τους, εκφράζοντας τα συναισθήματα που βιώνουν καθημερινά.
Η δημιουργός του YouTube Ελ Μίλις κατάφερε να αγγίξει τους δημιουργούς, όταν έγινε viral το θέμα με την υπερβολική εξάντληση των youtubers. Νωρίτερα φέτος, εμφανίστηκε στο κανάλι δύο youtubers για να συζητήσουν το θέμα με δυο υπαλλήλους της εταιρείας.
Παρόλα αυτά, αν δεν βρεθεί ουσιαστική λύση σε αυτό το πρόβλημα που - τουλάχιστον στις ΗΠΑ γιγαντώνεται - τα κρούσματα θα αυξάνονται και οι youtubers θα τα παρατάνε. Και το πραγματικό πρόβλημα μετά θα το έχει το ίδιο το youtube.