Σε μια εποχή όπου η πληθώρα αξεσουάρ και οι μαξιμαλιστικές εμφανίσεις χαρακτηρίζουν τα street styles των κοριτσιών που παρακολουθούν τις επιδείξεις μόδας στο Μιλάνο και στο Παρίσι, ένα σιωπηλό κίνημα ταρακουνάει αργά, αλλά δυνατά τη βιομηχανία της ένδυσης. Ο λόγος για το normcore την τάση που βασίζεται στην ιδέα της ενδυματολογικής απλότητας. Το normcore προέρχεται από τις λέξεις normal και hardcore, δηλαδή σε ελεύθερη μετάφραση ο απίστευτα φυσιολογικός. Ο όρος επινοήθηκε το 2013 από το ερευνητικό γκρουπ K-Hole, το οποίο δεν είναι άλλο από μια ομάδα ανάλυσης που αξιολογεί τις καταστάσεις στη μόδα και προβλέπει πως θα εξελιχθούν.
Η πρόβλεψη της K-Hole για την τάση του normcore στηρίχτηκε στην ανάγκη των νέων κυρίως ατόμων για ελευθερία κινήσεων και απαλλαγή κάθε υπερβολικής εικόνας.
Με τη ραγδαία αύξηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα τρεντς στη μόδα τρέχουν πολύ πιο γρήγορα από παλαιότερα και μαζί με αυτά και οι προτεινόμενες εικόνες για το ιδανικό στυλ, τα κατάλληλα αξεσουάρ και τα επώνυμα ρούχα. Οι υπερβολές στις αγορές οδηγούν σε ένα βαθύτερο κοινωνιολογικό συναίσθημα και το normcore έρχεται σαν τάση για να αντισταθεί και παράλληλα να δώσει απάντηση σε όλο αυτόν τον μαξιμαλισμό της μόδας.
Οι οπαδοί του normcore περνούν το μήνυμα ότι με το να ντύνεται κάποιος απλά δε σημαίνει ότι είναι βαρετός, αλλά εστιάζει στην αυθεντικότητα της προσωπικότητάς του. Το σκεπτικό είναι να αντισταθούν στον παροξυσμό των πολυτελών brands που συχνά διχάζουν και δημιουργούν ανασφάλειες σε εκείνους που δεν μπορούν να τα αποκτήσουν ή προσπαθούν να τα αποκτήσουν με οποιοδήποτε τίμημα.
Χαρακτηριστικά στοιχεία του normcore
Οι γραμμές στα ρούχα είναι ίσιες και απλές, τα χρώματα είναι γήινα και ουδέτερα και τα λογότυπα δεν είναι εμφανή. Το ζητούμενο είναι η άνεση γι’ αυτό και τα βασικά ρούχα όπως φαρδιά παντελόνια, κλασικά τζιν, απλά t - shirt χωρίς στάμπες, μονόχρωμες ζακέτες, ζιβάγκο, φούτερ και σνίκερς είναι τα αγαπημένα κομμάτια αυτής της τάσης.
Εκπρόσωποι του normcore στυλ -χωρίς να το γνωρίζουν, ήταν ο Στίβεν Τζομπς, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Apple, αλλά και ο επιχειρηματίας και γνωστός δημιουργός του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ο οποίος ανεξάρτητα με τα έσοδα του συνεχίζει να διατηρεί μια απλοϊκή εικόνα.
Είναι κάτι νέο;
Μπορεί ο όρος να επινοήθηκε πριν μερικά χρόνια και να εφαρμόζεται σαν τάση εντονότερα φέτος, αλλά η αισθητική μέσα από την απλότητα και την επιλογή γήινων χρωμάτων αποτελούν τους βασικούς κανόνες μιας διαχρονικής κλασικής γκαρνταρόμπας.
Πριν δυο -τρία χρόνια εφευρέθηκε η τάση της ήσυχης πολυτέλειας που έχει παρόμοιες αρχές με το normcore με τη διαφορά ότι στην ήσυχη πολυτέλεια τα κομμάτια που την απαρτίζουν είναι συνήθως μεγάλων επώνυμων οίκων ή -αν δεν είναι- δείχνουν ακριβά.
Αν γυρίσουμε χρόνια πίσω θα διαπιστώσουμε ότι το normcore υπήρχε τη δεκαετία των ’90s. Ας θυμηθούμε το στυλ της Μεγκ Ράιαν ή της Καλίστα Φλόκχαρτ, οι οποίες ακόμα και σήμερα παραμένουν πιστές στις απέριττες ενδυματολογικές τους προτιμήσεις.
Ο μινιμαλισμός έχει ομορφιά όμως υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να σκοτώσει τη δημιουργικότητα στη μόδα. Υπάρχουν μέρες που το συγκεκριμένο στυλ μπορεί να μας εξυπηρετεί, αλλά αν ταυτιστούμε απόλυτα με αυτό μήπως κινδυνεύουμε να ομαδοποιηθούμε σε μια κοινωνία κλώνων και να χάσουμε την ενδυματολογική μας ταυτότητα;