Βενεζουέλα: Γιατί η χώρα με τα μεγαλύτερα αποθέματα καυσίμων έχει έλλειψη βενζίνης

Ανθρωποι κοιμούνται τρια μερόνυχτα στα αυτοκίνητά τους, περιμενοντας για ένα μπιτόνι.
Open Image Modal
ASSOCIATED PRESS

Για πολλούς στη Βενεζουέλα το πετρέλαιο είναι ένα αγαθό δεδομένο, σε μια χώρα που έχει την ευλογία να διαθλετει τα μεγαλύτερα αποθέματα αργού στον κόσμο.

Παρά τον υπερπληθυσμό, η κυβέρνηση της Βενεζουέλας δεν έχει αυξήσει ποτέ την τιμή της βενζίνης. Σήμερα, εν μέσω μιας καταστροφικής οικονομικής κρίσης, το γέμισμα ενός ρεζερβουάρ εξακολουθεί να είναι ουσιαστικά δωρεάν - αλλά μόνο αν μπορεί κανείς να αντέξει την πολυήμερη αναμονή.

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, πολίτες από διάφορες περιοχές στη Βενεζουέλα κάνουν λόγο για σοβαρή έλλειψη στα καύσιμα. Οι πολίτες αναγκάζονται να περιμένουν για μέρες στα πρατήρια και αρχίζουν να φοβούνται ότι απλά δεν υπάρχει αρκετό πετρέλαιο για όλους.

Open Image Modal
ASSOCIATED PRESS

Το Καράκας εξακολουθεί να τροφοδοτείται με μια σταθερή προμήθεια, την οποία οι επικριτές του προέδρου Μαδούρο περιγράφουν ως εύνοια παρακινούμενη από πολιτικά παιχνίδια. Η διατήρηση της επάρκειας στην πρωτεύουσα βοηθάει στην πρόληψη περαιτέρω αντικυβερνητικών διαμαρτυριών, μετά από μήνες βίαιων αναταραχών.

Αλλά στη δυτική πόλη του Σαν Κριστομπαλ Ντελ Τακίρα, η Λορένα Αμάγια, 42 ετών, πέρασε τρια μερόνυχτα με την αδελφή της, περιμένοντας στην ουρά για να γεμίσουν ένα μπιτόνι. Οι δύο αδελφές σταθμεύουν τα οχήματά του το ένα μπροστά από το άλλο και τοποθετούν ένα στρώμα στο πρώτο για να κοιμηθούν το βράδυ.

«Σήμερα, είναι γενέθλια του γιου μου και κοιτάξτε πού είμαι», είπε στην CNN. Αφήνει μόνο για λίγο την ουρά, για να επισκεφτεί το 10χρονο γιο της το πρωί, ενώ η αδελφή της κρατάει τη θέση τους.

Η αδελφή της Ιμάρα, 40 ετών, περιγράφει το καύσιμο ως «την ακριβότερη βενζίνη που αγοράσαμε ποτέ», λόγω των τριών ημερών που χάνουν από τη δουλειά τους και τη ζωή τους.

 

Open Image Modal
ASSOCIATED PRESS

 

Πώς συνέβη αυτό

Το 1989, μεγάλες ταραχές έπληξαν το Καράκας, όταν η κυβέρνηση του τότε προέδρου Κάρλος Αντρές Πέρεζ ανακοίνωσε το τέλος της επιδότησης για βενζίνη, που είχε διατηρήσει τις τιμές πολύ κάτω από το επίπεδο της αγοράς. Από τότε, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου έχει γίνει ταμπού για τους πολιτικούς της Βενεζουέλας.

Τριάντα χρόνια αργότερα, και μετά από πέντε χρόνια βαθιάς οικονομικής κρίσης υπό τον Μαδούρο, το πετρέλαιο είναι ακόμα φθηνό αλλά η παραγωγή έχει μειωθεί σε επίπεδα χαμηλότερα από τη δεκαετία του 1940.

Τον Απρίλιο του 2019, η Βενεζουέλα παρήγαγε μόνο 830.000 βαρέλια ημερησίως, από 1,2 εκατομμύρια στις αρχές του έτους, σύμφωνα με νέα στοιχεία της Υπηρεσίας Πληροφοριών Ενέργειας των Ηνωμένων Πολιτειών.

Open Image Modal
ASSOCIATED PRESS

 

Η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία PDVSA αγωνίζεται να διατηρήσει την παραγωγή της ζωντανή. Τα περισσότερα από τα μηχανήματά της είναι απαρχαιωμένα και οι εγκαταστάσεις παραγωγής της δεν επαρκούν. Από τον Μάρτιο, τα συνεχόμενα μπλακ αουτ στην ηλεκτροδότηση  έχουν επιδεινώσει την κατάσταση.

Η PDVSA δεν δημοσιεύει τα στοιχεία παραγωγής, οπότε είναι αδύνατο να γνωρίζει κάποιος με ακρίβεια την ποσότητα πετρελαίου που παράγει στην πραγματικότητα η χώρα.

Ωστόσο, οι αποστολές από βασικούς διεθνείς συμμάχους, όπως η Ρωσία, έχουν αυξηθεί φέτος, γεγονός που υποδηλώνει ότι η πετρελαϊκή εταιρεία συμπληρώνει την εξασθενημένη παραγωγή της με προμήθεια από το εξωτερικό.

Η κυβέρνηση του Μαδούρο υποστηρίζει ότι η κρίση στην παραγωγή οφείλεται για στη διαφθορά από πρώην διευθυντές και στις όλο και πιο οδυνηρές κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Από τότε που οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στην PDVSA τον Ιανουάριο του 2019, η εταιρεία δεν έχει καταφέρει να απευθυνθεί στη διεθνή αγορά πετρελαίου, από την οποία αγοράζει τα συστατικά που χρειάζονται για να αναμορφώσουν το παχύρευστο αργό πετρέλαιο σε βενζίνη.

Ο Συνήγορος του Πολίτη της Βενεζουέλας δήλωσε ότι σκοπεύει να καταγγείλει τις κυρώσεις των ΗΠΑ ως παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, λέγοντας: «Ολα αυτά τα μονομερή καταναγκαστικά μέτρα, που καθοδηγούνται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, προκαλούν πραγματικό πρόβλημα στην υγεία των πολιτώνξ της Βενεζουέλας».

 

Open Image Modal
Edilzon Gamez via Getty Images

Ωστόσο, για την αντιπολίτευση, οι ελλείψεις αυτές αποδεικνύουν την αδυναμία του Μαδούρο να κυβερνήσει τη χώρα με τρόπο βιώσιμο.

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η καμπάνια με hashtag #VenezuelaSinGasolina  (μτφ. Βενεζουέλα χωρίς βενζίνη) επιτίθεται στην κυβέρνηση, επειδή δεν κατάφερε να διατηρήσει την πιο πολύτιμη βιομηχανία της χώρας. 

Οι ελλείψεις αυτές εντείνουν, επίσης, την ήδη μεγάλη επισιτιστική ανασφάλεια στη χώρα. Η Βενεζουέλα δεν διαθέτει σιδηροδρομικό σύστημα και οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες πόλεις της απέχουν πολύ από την ακτή: χωρίς βενζίνη, τα είδη διατροφής δεν μπορούν να μετακινηθούν από πόλη σε πόλη. Στις 20 Μαΐου, η Ομοσπονδία Κτηνοτρόφων βοοειδών της χώρας απηύθυνε δημόσια έκκληση στην κυβέρνηση για την παροχή καυσίμων, τονίζοντας τη δυσκολία μετακίνησης των βοοειδών σε ολόκληρη τη χώρα.

Πηγή: CNN