Τι είναι «social media influencer»; Αυτή η, ιδιαίτερα δημοφιλής στην εποχή των social media, ιδιότητα, χρησιμοποιείται από/για χρήστες που έχουν πολλούς followers/ φίλους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε τα posts τους να μπορούν να αξιοποιούνται (λόγω μεγάλου κοινού) για σκοπούς διαφήμισης/ προώθησης (με απλά λόγια, βλέπουν πολλοί αυτά που ανεβάζουν στο Facebook, στο Twitter, στο Instagram, στο YouTube κλπ).
Social media influencer δήλωσε και η Ελ Ντάρμπι, μια YouTuber στη Βρετανία με 87.000 συνδρομητές στο YouTube και followers στο Instagram, σε μήνυμά της στον Πολ Στένσον, ιδιοκτήτη του The White Moose Cafe στο Δουβλίνο, όπου, ούτε λίγο ούτε πολύ, του ζητούσε να τη φιλοξενήσει δωρεάν με αντάλλαγμα μια θετική κριτική από πλευράς της.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Independent, στο email που έστειλε στον ξενοδόχο, η 22χρονη έγραφε τα εξής: «Εργάζομαι ως social media influencer, κυρίως σε θέματα lifestyle, ομορφιάς και ταξιδιών. Ο φίλος μου και εγώ σχεδιάζουμε να έρθουμε στο Δουβλίνο για να γιορτάσουμε πρόωρα τον Άγιο Βαλεντίνο, από τις 8 ως τις 12 Φεβρουαρίου, για να εξερευνήσουμε την περιοχή. Καθώς έψαχνα για μέρη να μείνουμε, είδα το εκπληκτικό σας ξενοδοχείο, και θα ήθελα πολύ να σας συμπεριλάβω στα βίντεό μου στο YouTube/ Instagram stories/ posts για να φέρω κίνηση στο ξενοδοχείο σας και να το συστήσω και σε άλλους, με αντάλλαγμα δωρεάν διαμονή».
Στο τέλος του email της, η Ντάρμπι έγραφε πως είχε κάνει κάτι αντίστοιχο με το Universal Orlando στη Φλόριντα πέρυσι και «ήταν υπέροχο για αυτούς!».
Ο Στένσον απάντησε δημόσια, μέσω της σελίδας του στο Facebook. Η απάντησή του ήταν αυτή:
«Αγαπητή social influencer (ξέρω το όνομά σου, αλλά προφανώς δεν είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε ονόματα). Σε ευχαριστών για το email σου, με το οποίο ζητούσες δωρεάν διαμονή με αντάλλαγμα προβολή. Θέλει πολλά κότσια να στείλεις ένα τέτοιο email, αν και όχι πολύ αυτοσεβασμό και αξιοπρέπεια. Αν σε αφήσω να μείνεις εδώ με αντάλλαγμα εμφάνιση σε ένα βίντεο, ποιος θα πληρώνει το προσωπικό που θα σε φροντίζει; Ποιος θα πληρώσει τις καθαρίστριες που καθαρίζουν το δωμάτιό σου; Τους σερβιτόρους που θα σου φέρουν το πρωινό σου; Τον ρεσεψιονίστ που θα σου κάνει check in; Ποιος θα πληρώσει για το φως και τη θερμότητα που χρησιμοποιείς κατά τη διαμονή σου;».
Συνεχίζοντας, ο Στένσον έγραψε τα εξής: «Μήπως να έλεγα στους εργαζομένους μου ότι θα εμφανιστούν στο βίντεό σου, αντί να τους πληρώσω για τη δουλειά τους κατά τη διαμονή σου;».
Το μήνυμα κλείνει με τρόπο που δεν αφήνει αμφιβολίες: «ΥΓ: Η απάντηση είναι όχι».
Αν και ο Στένσον δεν την κατονόματε και έσβησε τα επίμαχα σημεία στην εικόνα που ανέβασε, χρήστες των social media γρήγορα βρήκαν ποια είναι, και άρχισαν τις αποδοκιμασίες. Ο όγκος τους ήταν τέτοιος, που η ίδια τελικά ανέβασε ένα απαντητικό 17λεπτο βίντεο στο YouTube, στο οποίο μάλιστα έκλαιγε. Στο βίντεο αυτό (με τίτλο «Εκτέθηκα (τόση ντροπή)») επιμένει ότι επικοινώνησε με «μόνο καλές προθέσεις» και υποστηρίζει πως «ως ένα 22χρονο κορίτσι που “τρέχει” τη δική της δουλειά από το σπίτι της, δεν πιστεύω πως έκανα κάτι λάθος».
Στη συνέχεια λέει πως δεν καταλαβαίνει γιατί ο ξενοδόχος αποφάσισε να δημοσιοποιήσει το email της, λέγοντας ότι ήταν «κακόβουλη» ως κίνηση και ότι από το post του και μετά έχει λάβει άπειρα σχόλια που την χαρακτηρίζουν «αηδιαστική τζαμπατζού».
Μετά το βίντεο αυτό, επικρίσεις δέχτηκε και ο Στένσον, ο οποίος εν τέλει προέβη σε νέα ανάρτηση, όπου, χωρίς περιστροφές, γράφει ότι οι bloggers δεν είναι πλέον ευπρόσδεκτοι στο ξενοδοχείο και την καφετέρια.
«Η αίσθηση που έχουν για το τι δικαιούνται είναι πολύ δυνατή στην κοινότητα των bloggers και η κακία, o παροξυσμός και το γενικότερο μίσος που επιδείξατε αφού δεν ικανοποιήθηκε η απαίτηση μιας εξ υμών για δωρεάν διαμονή δίνει σε όλο τον χώρο σας κακό όνομα. Ποτέ δεν περίμενα ότι θα μας έριχναν αρνητικές κριτικές για τον απλό λόγο ότι κάποιος έπρεπε να πληρώσει για αγαθά και υπηρεσίες. Η κοπέλα δεν κατονομάστηκε στο αρχικό μου post, αλλά η ίδια πήγε και έκανε ένα βίντεο όπου εξηγούσε πώς “εκτέθηκε” με “κακόβουλες προθέσεις” όταν ζήτησε να μείνει τζάμπα. Αυτό το είδος θυματοποίησης είναι πολύ έντονο στη βιομηχανία των bloggers, και συνάδει με τον γενικότερο τρόπο λειτουργίας τους, που ζητούν τα πάντα με αντάλλαγμα τίποτα. Αν οποιοσδήποτε από εσάς προσπαθήσει από εδώ και πέρα να έρθει στο ξενοδοχείο, θα εκδιωχθεί...ίσως αν πηγαίνατε και πιάνατε πραγματικές δουλειές να μπορούσατε να πληρώσετε για αγαθά και υπηρεσίες, όπως όλοι οι άλλοι. Λέω εγώ τώρα!».
Επίσης, στο Snapchat έγραψε ότι όλο το περιστατικό δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα σχετικά με το «influencer marketing»: «Θα έλεγε καλά πράγματα για το ξενοδοχείο απλά και μόνο επειδή έμεινε δωρεάν».
Ο «πόλεμος» πάντως συνεχίζεται, με τον Στένσον να γράφει πως δέχεται πολύ κράξιμο από bloggers- τους οποίους ευχαριστεί για τη δημοσιότητα και τη διαφήμιση (και τονίζει πως εξακολουθούν να μην είναι ευπρόσδεκτοι).