Για υδροπλάνα ακούμε συνεχώς και υδροπλάνα δεν βλέπουμε. Το να πετάξουν ξανά υδροπλάνα στην Ελλάδα, ύστερα από την πενταετία (2003 – 2008), αποτελεί όνειρο πολλών και όχι μόνο των επενδυτών και των εταιρειών που θέλουν να τα λειτουργήσουν.
Αξίζει να αναλογιστούμε ότι εκείνη την πενταετία, είχαμε 15.000 πτήσεις και περίπου 180.000 επιβάτες. Κι επειδή το υδροπλάνο δεν είναι ένα «φθηνό» μεταφορικό μέσο, θεωρείται συμπληρωματικό μέσο των αεροπλάνων και των πλοίων και το κυριότερο είναι ότι θα συνδέει περιοχές που δεν συνδέονται αεροπορικά ή ακτοπλοϊκά.
Τώρα, ένα μήνα μετά τις εκλογές, η νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, δείχνει να έχει πάρει πολύ σοβαρά το θέμα, ώστε να πετάξουν υδροπλάνα την άνοιξη του 2020. Το επισημαίνω με κάποια επιφύλαξη, διότι και πέρυσι είχα γράψει, με τον νέο νόμο που είχαμε, τον 4568/2018 που αντικατέστησε τον 4146/2013, ότι τέθηκαν οι βάσεις για να επιχειρήσουν ξανά τα υδροπλάνα την άνοιξη του 2019, όμως ούτε και φέτος είδαμε να γίνεται πράξη, κι αυτό επειδή χρειάζονταν κάποιες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, οι οποίες δεν εκδόθηκαν ποτέ.
Πάντως, κάτι περισσότερο αισιόδοξο διαγράφεται τώρα στον ορίζοντα, καθώς για πρώτη φορά και μάλιστα ένα μήνα μετά τις εκλογές, τέσσερις υπουργοί (!) και οι υφυπουργοί τους κάθισαν σήμερα στο ίδιο τραπέζι, ώστε να συζητήσουν πως θα ξεμπλέξει η κατάσταση. Η απόφαση που ελήφθη, είναι ότι «εντός διμήνου θα παρουσιαστεί το νέο απλουστευμένο θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των υδατοδρομίων, που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων στην Ελλάδα.»
Στη διϋπουργική σύσκεψη για τα υδατοδρόμια, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, συμμετείχαν οι υπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης και οι υφυπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης και Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Η συνεδρίαση ήρθε ως αποτέλεσμα προηγούμενων συναντήσεων υπουργών και υφυπουργών με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των υδροπλάνων και πλέον η κατάσταση θεωρείται ώριμη από πλευράς αλλαγών σε νομοθετικό επίπεδο.
Τα δεδομένα
Η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» με τη συμμετοχή της εταιρείας ΑΚΤΩΡ και άλλων επενδυτών, έχει σε διαδικασία αδειοδότησης περίπου 35 υδατοδρόμια, ενώ ήδη είναι αδειοδοτημένα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα – Παξούς και Πάτρα. Επίσης, η εταιρεία «Hellenic Seaplanes», με Κινέζους επενδυτές, ήδη έχει συνάψει συμφωνίες για 28 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα και μάλιστα να λειτουργήσει μητροπολιτικό υδατοδρόμιο στην Ελευσίνα.
Επιμέρους, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, έχει ξεκινήσει την αδειοδότηση υδατοδρομίων σε: Σύρο, Νάξο, Αμοργό, Πάρο, Μήλο, Λειψούς, Λέρο, Κάλυμνο, Ρόδο (δύο Υδατοδρόμια), Χάλκη, Σύμη, Τήλο, Κάρπαθο, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρο, Αστυπάλαια, Κάσο, Μύκονο, Σαντορίνη, Κύθνο, Κέα, Άνδρο, Σίκινο, Σέριφο, Δονούσα και Ανάφη.
Αντίστοιχα, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει ξεκινήσει την αδειοδότηση των υδατοδρομίων σε: Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο.
Παράλληλα, ο «Οργανισμός Λιμένος Εύβοιας» έχει σε εξέλιξη διαγωνισμό για υδατοδρόμια σε: Χαλκίδα, Κάρυστο, Κύμη, Ερέτρια και Αλιβέρι, ενώ και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου έχει εκφράσει επιθυμία για 10 υδατοδρομίων.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο Ελληνομεξικανός επενδυτής Ρικάρντο Φαρίας Νικολόπουλος, ιδιοκτήτης αεροπορικής εταιρείας στην Αμερική (Bi-National Air), ήδη έχει συμφωνήσει με την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», ώστε να ξεκινήσει πτήσεις υδροπλάνων από το Ιόνιο και να επεκταθεί σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.