Γιατί οι αεροπορικές εταιρείες σε Ευρώπη και ΗΠΑ λένε: «Ξεχάστε τα φτηνά εισιτήρια»

Ο οικονομικός διευθυντής της Ryanair, υποστηρίζει ότι «οι μέρες των εισιτηρίων των 9,99 ευρώ έχουν περάσει».
Open Image Modal
THEPALMER via Getty Images

Τα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών σε ΗΠΑ και Ευρώπη είναι ξεκάθαρα ως προς το μέλλον των ταξιδιών. «Ξεχάστε τα φτηνά αεροπορικά εισιτήρια καθώς δεν θα επιστρέψουν σύντομα».

Οι αεροπορικές εταιρείες παλεύουν με το αυξανόμενο κόστος σε καύσιμα και μισθολόγια ενώ οι ελλείψεις εργαζομένων και οι καθυστερημένες παραδόσεις αεροπλάνων από τις εταιρείες, τους εμποδίζουν να ανοίξουν την αγορά και να προσθέτουν περισσότερες πτήσεις.

Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία του Αμερικανικού υπουργείου Εμπορίου, ο δείκτης τιμών καταναλωτή για τα αεροπορικά εισιτήρια αυξήθηκε κατά 43% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Οι αεροπορικές εταιρείες, μετά τα φιάσκο του καλοκαιριού όπου εκατοντάδες πτήσεις ακυρώθηκαν λόγω έλλειψης προσωπικού και μαζικών απεργιών για αυξήσεις μισθών,  σταθεροποίησαν τις δραστηριότητές τους.

Το κατάφεραν όμως μειώνοντας τον αριθμό των πτήσεων που προσέφεραν με τα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών να εκτιμούν ότι η ανάπτυξη του κλάδου θα περιοριστεί ακόμη περισσότερο στο άμεσο μέλλον.

«Νομίζω ότι έχουμε μερικά χρόνια όπου η ζήτηση και η προσφορά μπορεί να μην είναι τόσο ευθυγραμμισμένες όσο ήταν πριν από την πανδημία», αναφέρει o Άντριου Γουέτερσον, εκτελεστικός διευθυντής της Delta.

Για τις αεροπορικές εταιρείες, αυτό οδήγησε σε αύξηση των τιμών των εισιτηρίων από την οποία καλύπτουν το  80% της αύξησης των τιμών των καυσίμων.

Και όπως φαίνεται, οι τιμές αυτές ήρθαν για να μείνουν καθώς δεν προβλέπεται επιστροφή στους χαμηλούς ναύλους σύντομα.

Οι πτήσεις στις ΗΠΑ που είναι προγραμματισμένες για  τον Μάρτιο του 2023 κοστίζουν κατά μέσο όρο 350 δολάρια στα εισιτήρια  μετ′ επιστροφής στο εσωτερικό - 26% υψηλότερες από ό,τι εκείνη την εποχή του 2022- και 28% πάνω από το 2019.

Στην Ευρώπη, οι τιμές ανεβαίνουν εξίσου γρήγορα με την χαμηλού κόστους Ryanair, τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης σε αριθμό επιβατών, να αναφέρει αύξηση κατά  14% στις τιμές των εισιτηρίων στα κοντινά αποστάσεων το καλοκαίρι του 2022 σε σύγκριση με το 2019.

«Υπήρξε μια διαρθρωτική αλλαγή στις τιμές των εισιτηρίων στην Ευρώπη τα τελευταία δύο χρόνια», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της Ryanair, Νίλ Σόραχαν, λέγοντας ότι «οι μέρες των εισιτηρίων των 9,99 ευρώ έχουν περάσει».

Δεν είναι το κόστος των εισητηρίων που μικραίνει την αγορά

Ωστόσο, οι υψηλότεροι ναύλοι δεν έχουν ακόμη αποθαρρύνει τους ταξιδιώτες. «Ο λόγος που οι άνθρωποι δεν αποφασίσουν πλέον να ταξιδεύουν συχνά είναι οι μεγάλες αυξήσεις στις  τιμές για τρόφιμα, ενέργεια και άλλα αγαθά που εξανεμίζουν τις οικονομίες τους που χρησιμοποιούν για ταξίδια» δήλωσε ο Kevin Healy, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Campbell-Hill Aviation. Group, εταιρεία συμβούλων.

Μια πιθανότητα που θα συμβάλλει στις μειώσεις των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων θα μπορούσε να είναι η αποκατάσταση της χωρητικότητας των αεροπλάνων.

Η Delta Air Lines σχεδιάζει να ανακατασκευάσει το πλήρες δίκτυό της μέχρι το επόμενο καλοκαίρι ώστε να μειωθεί η πίεση στις τιμές υποστηρίζει  ο Διευθύνων Σύμβουλος Εντ Μπαστιάν.

Όμως το ταξιδιωτικό χάος που δημιουργήθηκε μετά την πανδημία αποκάλυψε μεγάλες αδυναμίες στην αεροπορική βιομηχανία οι οποίες σύμφωνα με στελέχη θα χρειαστούν χρόνια για να αντιμετωπιστούν.

Ο διευθύνων σύμβουλος της United Airlines, Scott Kirby δήλωσε ότι οι ελλείψεις πιλότων, και οι καθυστερήσεις στην παράδοση αεροσκαφών τόσο από την Boeing όσο και από Airbus, έχουν δημιουργήσει ένα χάος στην εναέρια κυκλοφορία .

Επιπλέον, η έλλειψη κατάλληλων υποδομών σε αρκετά αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο είναι μερικοί από τους λόγους που θα χρειαστούν χρόνια για να λειτουργήσει κανονικά η αγορά.

Η Spirit Airlines πετά με τα αεροπλάνα της δύο ώρες λιγότερες την ημέρα από ό,τι θα ήθελε, εν μέρει λόγω των προκλήσεων στελέχωσης.

Η Southwest Airlines είπε ότι θα μπορούσε να πετάει 5% έως 8% περισσότερο εάν είχε όλους τους πιλότους που χρειάζεται.

Τα αεροδρόμια της Ευρώπης

Τα αεροδρόμια του Τορόντο, του Άμστερνταμ,  το Heathrow του Λονδίνου και το αεροδρόμιο του Σίδνεϊ, αντιμετώπισαν ελλείψεις εργατικού δυναμικού και λειτουργικές προκλήσεις καθώς προσπάθησαν να ανανεώσουν τις λειτουργίες τους.

Τα αεροδρόμια Χίθροου, Σίπχολ του Άμστερνταμ και της Φρανκφούρτης ήταν μεταξύ των κόμβων που επέβαλαν ανώτατα όρια, περιορίζοντας τον αριθμό των θέσεων που διατίθενται στους επιβάτες.

 «Υπάρχουν πολλές κενές θέσεις σε αεροδρόμια, παρόχους υπηρεσιών εδάφους και οργανισμούς ελέγχου ασφαλείας σε όλο τον κόσμο, συνεχίζοντας να περιορίζουν οποιαδήποτε σημαντική επέκταση χωρητικότητας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Κάρσεν Σπόρ.

Το παγκόσμιο τοπίο των αεροπορικών εταιρειών είναι διαφορετικό από την αρχή της πανδημίας, με δεκάδες αεροπορικές εταιρείες να καταρρέουν ή να περιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις δραστηριότητές τους καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί του Covid-19 επηρέασαν το βάρος τους.

Αποσύρουν παλιά αεροπλάνα

Ο σκανδιναβικός αερομεταφορέας, ο οποίος μετά την πανδημία εγκατέλειψε το φιλόδοξο σχέδιό του να εισαγάγει πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, χαμηλού κόστους, είχε επίσης πτήσεις από πόλεις όπως το Λονδίνο, η Ρώμη και το Άμστερνταμ πριν από την κατάρρευσή του και έγινε πρωτοσέλιδο για την προσφορά ναύλων μονής διαδρομής μεταξύ Ευρώπης. και τις ΗΠΑ για μόλις 69 δολάρια

Η British Airways και η Virgin, απέσυραν οριστικά 747 superjumbo παλαιότερης κατασκευής χωρίς να τα έχει ακόμη αντικαταστήσει, μειώνοντας τη δυναμικότητά των εταιριών σε μακρινά ταξίδια, όπου το κόστος είναι μεγάλο και το κέρδος μικρό.

Πληροφορίες από Wall Street Journal