Εχετε παρατηρήσει ότι τα ανδρικά φερμουάρ κουμπώνουν από την αριστερή πλευρά, ενώ τα γυναικεία από την δεξιά; Κι όμως, υπάρχει εξήγηση και προκύπτει με μια αναδρομή στην ιστορία της μόδας.
«Στο παρελθόν κανείς δεν αναρωτιόταν. Ολοι το διδάσκονταν ως κάτι βασικό και δεδομένο» λέει η ιστορικός μόδας, Αμάντα Χάλαϊ.
Τα φερμουάρ ακολουθούν τον δρόμο που «χάραξαν» τα κουμπιά. Τα κουμπιά εφευρέθηκαν στα τέλη του Μεσαίωνα και μόνο η πλούσιες γυναίκες επιτρεπόταν να τα έχουν στα ρούχα τους. Εφόσον ήταν πλούσιες, τις έντυναν οι υπηρέτριες και γι′ αυτό τα κουμπιά ήταν στην μεριά που βόλευαν τις υπηρέτριες (δεδομένου ότι οι περισσότεροι είμαστε δεξιόχειρες).
«Ο θηλασμός έπαιξε, επίσης, σημαντικό ρόλο. Οι περισσότερες μητέρες κρατούν το μωρό με το αριστερό χέρι, οπότε το δεξί βολεύει περισσότερο για να ανοίξουν το ρούχο» εξηγεί η Λίζα Χάγες, καθηγήτρια σχεδίου μόδας στο Πανεπιστήμιο του Ντρέξελ στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Από τα τέλη του 1930, τα φερμουάρ ξεκίνησαν να αντικαθιστούν τα κουμπιά και να υπάρχουν σε όλο και περισσότερα ρούχα. Η εικόνα του φερμουάρ όταν είναι κλειστό, δεν φαίνεται να διαχωρίζει το αντρικό από το γυναικείο φύλο, καθώς δεν φαίνεται η μεριά από την οποία κουμπώθηκε. Ετσι, άρχισε να εκλείπει ο τόσο έντονος φυλετικός διαχωρισμός στα ρούχα.
Σήμερα, όμως, γίνεται μια προσπάθεια αυτό να εξαλειφθεί εντελώς. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση ρούχων unisex και μεγάλες εταιρείες όπως η H&M και η ASOS και οι συλλογές ρούχων celebrity όπως η Ivy Park της Beyonce και η Célinununu της Σελίν Ντιόν συνήθως δεν ακολουθούν τα παραδοσιακά πρότυπα. Οι συλλογές τους απευθύνονται και σε άτομα άφυλα (non- binary) ή queer.
Ηδη από το 1970- 1980, τα ανδρικά και γυναικεία ρούχα ξεκίνησαν να «μοιάζουν» περισσότερο, καθώς το στυλ ντυσίματος έγινε πιο καθημερινό (casual). Παραδείγματα είναι τα T- shirt, τα μπουφάν και τα τζιν παντελόνια που εντάχθηκαν περισσότερο στην μόδα. Ετσι, η μεριά κουμπώματος του φερμουάρ αποκτούσε όλο και λιγότερη σημασία.
Οι σχεδιάστες ρούχων unisex πιστεύουν πως στο μέλλον θα εξαλειφθεί η διαφορά ανάμεσα στα γυναικεία και αντρικά φερμουάρ, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι (ειδικά millennials) βάζουν προτεραιότητα στην εφαρμογή του ρούχου και όχι τόσο στο αν ταιριάζει στο φύλο τους ή όχι.
Πηγή: Huffpost US