Είναι ο ιδιοκτήτης του πολυτελούς ξενοδοχείου Minoa Palace Resort, αλλά και μουσικός με αξιοπρόσεκτη πορεία. Τα τελευταία δέκα χρόνια, διοργανώνει με προσεγμένη αισθητική και μεράκι, το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις του ξενοδοχείου. Με αφορμή το φετινό, επετειακό 10ο Φεστιβάλ, μιλήσαμε με τον επιχειρηματία Γιώργο Μαθιουλάκη για όσα θα ακούσουμε φέτος, τις εκπλήξεις αλλά και τα επόμενα σχέδιά του.
Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων κλείνει φέτος τα 10 χρόνια. Θυμάστε τη στιγμή που συλλάβατε αυτή την ιδέα;
Η ιδέα του φεστιβάλ γεννήθηκε από τον Γιώργο Δεμερτζή, ενώ συζητούσαμε στο ξενοδοχείο Minoa Palace Resort περί μουσικής ένα μεσημέρι του 2012. Ο κοινός μας πόθος ήταν να δώσουμε τη δυνατότητα γνωριμίας με την κλασική μουσική μέσω ερμηνειών υψηλής ποιότητας στο κοινό των Χανίων αλλά και ευρύτερα. Να δημιουργήσουμε μια «πολιτιστική όαση» σε έναν προορισμό, ο οποίος δυστυχώς για το ευρύ κοινό σημαίνει μόνο ήλιος και θάλασσα.
Ποιες στιγμές ξεχωρίζετε μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια του θεσμού;
Θεωρώ ότι κάθε χρονιά μας χαρίζει πολλή χαρά και μοναδικές εμπειρίες. Προσωπικά νιώθω μεγάλη συγκίνηση όταν αντικρίζω ακροατές να μιλούν με ενθουσιασμό για ό,τι άκουσαν, όπως επίσης να βλέπω το ”μικρό παιδί” του 2012 να μεγαλώνει και να διευρύνεται σε αριθμό συναυλιών , καλλιτεχνικές συνεργασίες και πρωτοτυπία σε επιλογές των έργων.
Μέχρι σήμερα, δηλώνετε μαθητής του Γιώργου Δεμερτζή. Ποια διδαχή του σας έχει επηρεάσει βαθιά;
Ο Γιώργος αποτελεί αναμφίβολα έναν καθοδηγητή στην καλλιτεχνική σφαίρα και τον τρόπο που την αντιλαμβάνομαι. Γενικά με έμαθε να βιώνω την περιπέτεια στη μουσική και να την αποκωδικοποιώ με μια πιο ρομαντική ματιά. Βιολιστικά με έμαθε να δίνω έμφαση στον εσωτερικό παλμό και να επιδιώκω να τραγουδάω την μουσική μέσα από το όργανο.
Εξακολουθεί -λέτε- να σας διδάσκει. Με ποιους τρόπους; Είναι η πνευματικότητα, η προσωπικότητα ή η μουσική του δράση που αποτελούν για εσάς πρότυπο;
Και τα τρία αυτά στοιχεία θα έλεγα με σιγουριά ότι αποτελούν χαρακτηριστικά του. Πρόκειται για έναν καλλιτέχνη με ανιδιοτελή προσφορά στην τέχνη, για την οποία αφιέρωσε όλη του τη ζωή, χωρίς ποτέ να σκεφτεί το κόστος.
Σας απασχολεί κι εσάς η προβολή της ελληνικής δημιουργίας παλαιότερων αλλά και σύγχρονων συνθετών;
Αναμφίβολα είμαστε ένα ελληνικό φεστιβάλ με ηθικό χρέος να αναδεικνύουμε την Ελληνική δημιουργία παράλληλα με τα μεγάλα έργα της Δυτικής Μουσικής. Μάλιστα η ανάδειξη αυτή μας δίνει μεγάλη χαρά, καθόσον υπάρχει πληθώρα ελληνικών έργων μουσικής δωματίου που μπορούν επάξια να σταθούν στο διεθνές μουσικό στερέωμα. Επιδίωξή μας λοιπόν είναι να κάνουμε αυτά τα έργα πιο γνωστά στους ακροατές μας.
Γιατί επιλέξατε να αφιερώσετε στον Μπραμς τη φετινή διοργάνωση;
Αποτελεί έναν συνθέτη κλειδί στην αισθητική όλων των εμπλεκομένων στο φεστιβάλ, ο οποίος είναι συχνά παρεξηγημένος. Γι’ αυτόν τον λόγο δανειστήκαμε και τον ομώνυμο τίτλο από το έργο της Francoise Sagan “Aimez-vous Brahms...”. Σκοπός μας λοιπόν είναι να παρέχουμε το κίνητρο ώστε ο ακροατής να εμβαθύνει με μια πιο διεισδυτική ματιά στο έργο αυτού του μεγάλου συνθέτη.
Υπάρχει ένα νήμα που συνδέει τα έργα, ένα σκεπτικό αν θέλετε, το οποίο διατρέχει το πρόγραμμα κάθε βραδιάς;
Το νήμα είναι η σύνδεση του Μπραμς με άλλους συνθέτες και έργα, τα οποία με τον έναν ή τον άλλον τρόπο σχετίζονται με τον Μπραμς. Αυτός ο συσχετισμός μπορεί να είναι η έμπνευση, η φιλία, η μουσική αντίθεση...
Αναμφίβολα, αυτή τη χρονιά, πρόκειται να ακούσουμε έργα σημαντικών ρομαντικών, όπως το Δεύτερο Κουιντέτο με πιάνο του Ντβόρζακ και το Τρίο με πιάνο του Σμέτανα. Θεωρείτε την περίοδο του Ρομαντισμού ως ιδιαίτερης βαρύτητας για το ρεπερτόριο της μουσικής δωματίου;
Σαφώς! Η μουσική δωματίου στο πέρασμά της από την κλασική περίοδο του Haydn, Mozart και Beethoven σημείωσε μια εκρηκτική παραγωγή έργων κατά τη ρομαντική περίοδο. Αλλά και μετά από αυτήν, κατά τον 20ό αιώνα έως και σήμερα, η ανεξάντλητες δυνατότητες της μουσικής δωματίου μας δίνουν την ”πολυτέλεια” της επιλογής από ένα τεράστιο φάσμα έργων, χωρίς ποτέ να επαναλαμβανόμαστε.
Φέτος, για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ φεύγει εκτός του Minoa Palace Resort και πραγματοποιεί την τελευταία του συναυλία στον αρχαιολογικό χώρο της Απτέρας. Ήδη αυτό το γεγονός είναι πολύ τιμητικό, ενδεικτικό της αναγνώρισης την οποία απολαμβάνει, αφού δεν είναι σύνηθες να δίνονται συναυλίες σε αυτόν τον υψηλής συμβολικής αλλά και αρχαιολογικής αξίας χώρο. Πώς νιώθετε εσείς;
Νιώθω ευγνώμων προς την Περιφέρεια Κρήτης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων για την στήριξη και την δυνατότητα αντίστοιχα, πραγματοποίησης της καταληκτικής συναυλίας του φεστιβάλ σε αυτόν τον τόσο ιδιαίτερο, σημαντικό και ταυτόχρονα εμπνευστικό αρχαιολογικό χώρο. Εκτιμώ ότι η συνολική εμπειρία θα είναι μαγική...
Λειτουργείτε βάσει στρατηγικής ή ακολουθείτε το ένστικτό σας; Πώς οραματίζεστε τα επόμενα 10 χρόνια του Φεστιβάλ; Για παράδειγμα, έχετε σκεφτεί να το ταξιδέψετε εκτός Κρήτης;
Νομίζω ότι είναι ένας συνδυασμός στρατηγικής και ενστίκτου. Είμαι ανοιχτός σε νέες ιδέες και προσπαθώ να παρακολουθώ τις τάσεις στον ευρωπαϊκό χώρο. Η βασική ιδέα πάντως ήταν και παραμένει η ανάδειξη της σπουδαίας δυτικής μουσικής μέσα από λαμπρές ερμηνείες. Στα επόμενα χρόνια, ένας από τους στόχους μας θα είναι αναμφίβολα η ένταξη εκπαιδευτικών σεμιναρίων για νέους μουσικούς και masterclasses.
Επιχειρηματικά, συμφέρει έναν Όμιλο ξενοδοχείων να στηρίξει και να χρηματοδοτήσει ένα φεστιβάλ κλασικής μουσικής;
Πιστεύω ακράδαντα στον ποιοτικό εναλλακτικό τουρισμό. Ένα φεστιβάλ υψηλής ποιότητας αποτελεί, εκτός από προσωπικό μου πόθο, υψηλή προστιθέμενη αξία και διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος μας.
Αποτελείτε ζωντανό παράδειγμα της σύνδεσης του πολιτισμού με τον τουρισμό. Με βάση την εμπειρία σας, τί θα συμβουλεύατε τους αρμόδιους φορείς;
Θα τους συμβούλευα να εντάξουν τον πολιτισμό πιο συστηματικά στο ευρύτερο αναπτυξιακό τους πλάνο, γιατί μόνο μέσω του ποιοτικού εναλλακτικού τουρισμού μπορούμε να στοχεύσουμε σε τουρισμό υψηλότερης ποιότητας, αλλά και επέκτασης της σεζόν.
Αν καλούσατε τον Μπραμς σε γεύμα. Τί θα τον ρωτούσατε;
Να μου μιλήσει για τον Μπετόβεν, τον οποίο πάντοτε είχε ως πρότυπο, αναφορά και ”πήχη” όσον αφορά στην αυτοκριτική των έργων του.
Για τί αξίζει να μονομαχήσει, μεταφορικά έστω, κάποιος σήμερα;
Για την υποβάθμιση της τέχνης και την «κατανάλωση» φθηνών «εύπεπτων» τάσεων. Για την απώλεια της πνευματικότητας και της ευαισθησίας.
INFO:
26 Αυγούστου – 1 Σεπτεμβρίου 2022
Minoa Palace Resort - Αρχαιολογικός Χώρος Απτέρας
Πληροφορίες: www.chambermusicfestival.gr
Οnline αγορά εισιτηρίων: https://bit.ly/3zzONyk