Zem: Το ηλιακό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που δεσμεύει και καθαρίζει το Διοξείδιο του άνθρακα

Από μια ομάδα φοιτητών από το τεχνολογικό πανεπιστήμιο του Αϊντχόβεν.
Open Image Modal
.
Bart van Overbeeke

Το Zem είναι ένα ασημί, κομψό και σπορ αυτοκίνητο, το οποίο όμως διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα κυρίως όσον αφορά τον σχεδιασμό του και την επίδραση του στην προστασία του περιβάλλοντος.

Πρόκειται για το μοναδικό στο είδος του αμάξι το οποίοκαθαρίζει τον άνθρακα από τον αέρα κατά την οδήγηση.

Χρησιμοποιώντας μια συσκευή δέσμευσης άνθρακα που είναι τοποθετημένη στο κάτω μέρος του, το ηλεκτροκίνητο όχημα με ηλιακή ενέργεια και μπαταρία απορροφά και αποθηκεύει περισσότερο CO2  (Διοξείδιο του άνθρακα) από ό,τι εκπέμπει, αναφέρει το CNN.

Το χαρακτηριστικό αυτό προσδίδει μία μοναδική διάσταση, ένα ψήγμα ελπίδας σε έναν κλάδο που έχει τραυματίσει σε μεγάλο βαθμό το περιβάλλον και το «πράσινο» στις μεγαλουπόλεις.

Αυτή η δημιουργία επιστημονικής φαντασίας επινοήθηκε και κατασκευάστηκε από μια ομάδα 35 φοιτητών στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Αϊντχόβεν στην Ολλανδία, ως μέρος του  έργου TU/ecomotive, όπου φοιτητές αναλαμβάνουν να εφαρμόσουν νέες τεχνολογίες σε πρωτοποριακά αυτοκίνητα, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και την εξέλιξη των οχημάτων.

 

«Έχουμε εφαρμόσει  πολλές τεχνολογίες στο αυτοκίνητο», λέει η Λουίζ Ντε Λαάτ,  επικεφαλής του έργου

Η Ντε Λαάτ αναφέρει πως πως το όραμα των φοιτητών είναι πως κάποια στιγμή η τεχνολογία δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα θα μπορεί να τοποθετηθεί και στα ήδη υπάρχοντα αυτοκίνητα με σκοπό να ενισχύσει την προσπάθεια καταπολέμησης των επιπτώσεων εκπομπών CO2.

Το Zem διαθέτει δύο φίλτρα κάτω από το αυτοκίνητο, δίπλα σε κάθε έναν από τους μπροστινούς τροχούς. Ειδικότερα, ο αέρας περνάει μέσα από το φίλτρο ενώ το αυτοκίνητο κινείται και το CO2 κολλάει σε έναν ειδικό κόκκο στο εσωτερικό του φίλτρου.

Το φίλτρο πρέπει να αδειάζει κάθε 200 μίλια, οπότε οι φοιτητές σχεδίασαν έναν προσαρμοσμένο σταθμό φόρτισης EV όπου το CO2 μπορεί να εξαχθεί από αυτό. Στη συνέχεια μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί στην παραγωγή άλλων καυσίμων, όπως καθαρό υδρογόνο, ή να αποθηκευτεί υπόγεια σε γεωλογικούς σχηματισμούς για να κρατηθεί το CO2 μακριά από την ατμόσφαιρα.

Οι φοιτητές υπέβαλλαν αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και η Λαάτ σχεδιάζει να αναπτύξει και να βελτιώσει την τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα σε μια spin-off startup.

Ενώ η τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα είναι ζωτικής σημασίας για την απομάκρυνση του CO2 από την ατμόσφαιρα, η ανάπτυξή της ήταν αργή. Το 2020, δεσμεύτηκαν 44 εκατομμύρια τόνοι CO2 - μόλις το 13% του στόχου, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Η δέσμευση του άνθρακα βρίσκεται στο ευρωπαϊκό προσκήνιο, προσελκύοντας το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Πιο συγκεκριμένα, επιχειρηματίες όπως ο Έλον Μασκ επενδύουν σημαντικά σε βραβεία καινοτομίας για τη δέσμευση του άνθρακα, ενώ η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα προβλέπεται να είναι μια βιομηχανία 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2028.

Η ποσότητα CO2 που εγκλωβίζεται από τη συσκευή μπορεί να είναι περιορισμένη , ωστόσο αυτό δεν αναιρεί το γεγονός πως αποτελεί ένα σπουδαίο πρώτο βήμα, λέει ο Κάρλο βαν ντε Βέιζερ, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Αϊντχόβεν.

Ο ντε Βέιζερ έχει εργαστεί για δεκαετίες στην αυτοκινητοβιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων , και υπήρξε μέντορας στις ομάδες καινοτομίας στο Αϊντχόβεν για χρόνια.

Η επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων έχει μειώσει τις εκπομπές στην εξάτμιση, αλλά αυτές που δημιουργούνται κατά την παραγωγή των οχημάτων εξακολουθούν να αποτελούν ένα αυξανόμενο πρόβλημα. Παρά το γεγονός πως η κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές παραμένει μία τολμηρή σκέψη, υπάρχει η διάθεση και η δυνατότητα ανάδειξης του άνθρακα σε μια σταθερή τεχνολογία.

Η ομάδα των φοιτητών ολοκλήρωσε την κατασκευή του αυτοκινήτου την άνοιξη του τρέχοντος έτους. Το εν λόγω γκρουπ πραγματοποίησε μια περιοδεία στις ΗΠΑ, η οποία αποδεικνύεται μεγάλης σημασίας, αν αναλογιστεί κανείς πως στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ανιχνεύονται υπέρμετρες ποσότητες εκπομπών αερίου που οφείλονται στις μεταφορές.

Στην πραγματικότητα, το μεγάλο κέρδος διαφαίνεται μέσα από το γεγονός πως οι φοιτητές κατόρθωσαν με μεγάλη προθυμία να αναδείξουν και να προωθήσουν μια σημαντική πρωτοβουλία η οποία προάγει τη βιωσιμότητα και την εξέλιξη του σχεδιασμού των αυτοκινήτων με γνώμονα την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της αστικοποίησης και των εκπομπών CO2.

Εδώ και αρκετά χρόνια το πρόγραμμα TU/ecomotive προσκαλεί τους φοιτητές να εργαστούν πάνω σε έργα που αποδίδουν ιδιαίτερη έμφαση στην κατασκευή βιώσιμων οχημάτων.

Το περασμένο έτος, η αποστολή της ομάδας ήταν η κινητικότητα μηδενικών εκπομπών στην ατμόσφαιρα. Ωστόσο, καθώς η ουδετερότητα του άνθρακα φαντάζει ένα σενάριο ουτοπικό, οι φοιτητές επικεντρώνονται στην απομάκρυνση του άνθρακα από τον αέρα.