Μπορούν τα Pokémon να ενισχύσουν την οικονομία;

Από μια πιο ευρεία οπτική γωνία, το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί να στοχεύσει σε προσέλκυση τουριστών με συγκεκριμένο προφίλ, συνεισφέροντας στην οικονομία της χώρας. Με μια βαθύτερη σκέψη, όμως, ίσως πρόκειται για αμφιλεγόμενο ζήτημα. Από τη μια πλευρά, η Ελλάδα με την προβολή του φυσικού περιβάλλοντος και του πολιτισμού της έχει καταστεί σημαντικός τουριστικός προορισμός για τους Ευρωπαίους και όχι μόνο. Κατά τη γνώμη μου, στόχος της θα πρέπει να είναι η περαιτέρω βελτίωση του ονόματος (brand) της και η αύξηση των εσόδων, παρέχοντας ταυτόχρονα υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους τουρίστες που την επιλέγουν.
NurPhoto via Getty Images

Πριν από περίπου δυο μήνες, στα μέσα του καλοκαιριού, δημιουργήθηκε μια νέα μόδα με το λανσάρισμα του παιχνιδιού Pokémon Go. Πρόκειται για ένα καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο με ενασχόληση κυρίως πλήθους χρηστών smartphone που νοσταλγεί τα παιδικά του χρόνια και τις τότε συνήθειές του. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, προσαρμόστηκε και το δημοφιλές παιχνίδι, καθηλώνοντας τους φανατικούς θαυμαστές του. Με λίγα λόγια, η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα στους παίκτες να εντοπίσουν, να «αιχμαλωτίσουν», καθώς και να εκπαιδεύσουν τα γνωστά Pokémon. Καινοτομία τους, επίσης, θεωρείται η χρήση της πραγματικής τοποθεσίας του παίκτη με τη δυνατότητα να βλέπει αυτές τις φανταστικές υπάρξεις με φόντο το πραγματκό περιβάλλον, χρησιμοποιώντας την κάμερα της κινητής συσκευής του.

Από οικονομικής πλευράς, αναμένεται να είναι αρκετά κερδοφόρα επιχειρηματική κίνηση, η οποία ίσως συνδυαστεί με ανάλογα κέρδη και από συνεργαζόμενες εταιρείες, πελάτες της. Πιο συγκεκριμένα, η Niantic έχει ήδη συμπεριλάβει από την αρχική έκδοση λειτουργίες που αποφέρουν έσοδα. Για παράδειγμα, Pokémon Go "lures" μπορούν να αγοραστούν από χώρους εστίασης και καταστήματα γενικότερα ώστε να προσελκύσουν πελάτες, οι οποίοι είναι χρήστες της σχετικής εφαρμογής. Δεδομένου των περιορισμών σχετικά με την ταχύτητα (το πολύ 20 μίλια) των χρηστών, ειδικά δρομολόγια χαμηλής ταχύτητας με συγκεκριμένους προορισμούς (πχ., χώροι που βρίσκονται Pokestops) φαίνεται να είναι απαραίτητα για τους φανατικούς χρήστες. Έτσι, οδηγοί ταξί αναλαμβάνουν την πραγματοποίησή τους, επιδιώκοντας την αύξηση των κερδών τους από τη μετακίνηση επίδοξων παικτών με υψηλούς στόχους. Θα πρέπει να τονιστεί επίσης ότι επιβάτες μέσων μαζικής μεταφοράς εστιάζουν στην εφαρμογή κατά τη διάρκεια της μετακίνησής τους.

Υπάρχουν αρκετοί υποστηρικτές αυτής της εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality). Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι οι χρήστες πραγματοποιούν κάποιο είδος πραγματικής γυμναστικής κατά την ενασχόλησή τους με το παιχνίδι, καθώς και το γεγονός ότι γνωρίζουν καλύτερα την πόλη τους. Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων από την πλευρά τους ίσως βλέπουν την εφαρμογή ως μια ευκαιρία για προσέλκυση υποψήφιων πελατών τους και αύξηση του πεσμένου τζίρου τους, λόγω της οικονομικής κρίσης. Αδιαμφισβήτητα, με την όλο και εντονότερη καταγραφή δημογραφικών στοιχείων και συνηθειών χρηστών και την αναμενόμενη εκμαίευση ψυχογραφικών στοιχείων, μια win-win στρατηγική θα οδηγήσει σε μεγαλύτερα οφέλη.

Από μια πιο ευρεία οπτική γωνία, το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί να στοχεύσει σε προσέλκυση τουριστών με συγκεκριμένο προφίλ, συνεισφέροντας στην οικονομία της χώρας. Με μια βαθύτερη σκέψη, όμως, ίσως πρόκειται για αμφιλεγόμενο ζήτημα. Από τη μια πλευρά, η Ελλάδα με την προβολή του φυσικού περιβάλλοντος και του πολιτισμού της έχει καταστεί σημαντικός τουριστικός προορισμός για τους Ευρωπαίους και όχι μόνο. Κατά τη γνώμη μου, στόχος της θα πρέπει να είναι η περαιτέρω βελτίωση του ονόματος (brand) της και η αύξηση των εσόδων, παρέχοντας ταυτόχρονα υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους τουρίστες που την επιλέγουν.

Ωστόσο, δεδομένων των αμέτρητων βραχονησίδων και μικρών νησιών της, καθώς και περιοχών χωρίς ισχυρή ταυτότητα στις διεθνείς τουριστικές αγορές, ίσως οι αρμόδιοι να πρέπει να καταφύγουν σε άλλους τρόπους που προσφέρει η σημερινή τεχνολογία και να αξιοποιήσουν σχετικές υπηρεσίες με το Pokémon Go. Για παράδειγμα, κάποια «συλλεκτικά» Pokémon θα μπορούν να βρίσκονται σε απομακρυσμένα μέρη, ώστε να αποτελούν μια επιπλέον πρόκληση για τους παίκτες. Σίγουρα, θα πρέπει να υπάρχει σεβασμός στα ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία της εκάστοτε περιοχής. Όμως, δε φαίνεται να είναι σαφές κάτι τέτοιο από την υπάρχουσα έκδοση της εφαρμογής. Πιο συγκεκριμένα, διάφορα μνημεία, σε κάποια από τα οποία αποτίνουν φόρο τιμής, έχουν καταστεί PokeStops! Με απλά ελληνικά, χρησιμοποιούνται από την εφαρμογή ως χώροι που βρίσκονται «μπάλες» που χρειάζονται από τους παίκτες για να «αιχμαλωτίσουν» τα Pokémon, όπως φαίνεται στην εικόνα από το άγαλμα στο Ελαφονήσι στην Κρήτη.

Τέλος, πιστεύω ότι εκτός από την κάποιου είδους ασέβεια προς τους πεσόντες, είναι άστοχη η ύπαρξη PokeStop στην πασίγνωστη και απομακρυσμένη παραλία του Ελαφονησίου στη νοτιοδυτική πλευρά του νησιού για έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο. Η πλειονότητα των επισκεπτών επιλέγει το συγκεκριμένο δημοφιλή προορισμό για το μοναδικό φυσικό κάλλος και όχι για περιπλάνηση με απώτερο στόχο τον εντοπισμό κάποιου Pokémon.

Δημοφιλή