Του Δημήτριου Τριανταφύλλου, Καθηγητή Διεθνούς Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και Κύριου Ερευνητή στο Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων (IDIS), Αθήνα.
Όλο και περισσότερο νιώθω σαν να ζω στη ζώνη του λυκόφωτος ή σε έναν κόσμο παράλληλης πραγματικότητας όπου ταυτόχρονα το πρόσωπο της χρονιάς του περιοδικού Time είναι η Taylor Swift, ενώ στην άμεση γειτονιά μας, λαμβάνουν χώρα τουλάχιστον τέσσερις σοβαρές ένοπλες συγκρούσεις: το θανατηφόρο αδιέξοδο στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή τον Φεβρουάριο του 2022· ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς από τις αρχές Οκτωβρίου με τα αυξανόμενα ηθικά διλήμματα και τους θανάτους του· ο πολυετής εμφύλιος πόλεμος στη Συρία με τα πάνω από 500.000 θύματα του· και η σύγκρουση στη Λιβύη, η οποία από το 2011 έχει βιώσει τουλάχιστον δυο εμφύλιους πολέμους και έχει μετατραπεί σε έναν συνεχιζόμενο ασταθή πάροχο περιφερειακής ανασφάλειας. Όλες αυτές οι συγκρούσεις δεν είναι αυτοτελείς, αλλά όλο και περισσότερο αλληλένδετες, καθώς εγείρουν τεράστιες προκλήσεις και αινίγματα για τους άμεσα εμπλεκόμενους, καθώς και για τη διεθνή κοινότητα της οποίας η συνοχή όλο και περισσότερο αμφισβητείτε εκ των έσω.
Σε αυτόν τον κόσμο των ιδιωτικών στρατών και ενός αυξανόμενου αριθμού πολέμων και συγκρούσεων δι′ αντιπροσώπων, μερικές από των οποίων, όπως ο εμφύλιος πόλεμος στην Υεμένη, η σύγκρουση στο Σαχέλ ή η σύγκρουση στην Αιθιοπία για παράδειγμα, δεν είναι απαραίτητα μακριά από την άμεση γειτονιά μας της Ανατολικής Μεσογείου, η επικράτηση της αστάθειας είναι μια πραγματικότητα. Οι ολοένα περισσότερες απαιτήσεις για ανθρωπιστική βοήθεια, αναπτυξιακή βοήθεια ή ακόμη και στρατιωτική βοήθεια (ιδίως όσον αφορά την Ουκρανία) σε συνδυασμό με τις προβλέψεις του μελλοντικού κόστους ανοικοδόμησης επιτείνουν τις προσπάθειες που επενδύονται για τη αντιμετώπιση τους.
Ο αυξανόμενος κατακερματισμός του κόσμου μας είναι χαρακτηριστικός καθώς ο αριθμός διαιρέσεων έχει διευρυνθεί σε σημείο ασυμβίβαστων διαφορών τόσο εντός των κοινωνιών όσο μας και μεταξύ των χωρών. Η χρήση της βίας ως μέσο επιβολής αλλαγών φαίνεται να έχει αποκτήσει νομιμότητα, ενώ ο κόσμος ορίζεται όλο και περισσότερο ως μια διελκυστίνδα μεταξύ της Δύσης και της αντιδυτικής μνησικακίας σε όλη την υφήλιο.
Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, όπου έχουν αποκρυσταλλωθεί δύο τάσεις. Η πρώτη είναι ένα χάσμα Ανατολής-Δύσης που έχει γεωπολιτικές αποχρώσεις με αυξανόμενες πολιτικές, καθώς και ιδεολογικές ή αξιακές διαιρέσεις μεταξύ της Δύσης και χώρες όπως η Ρωσία, το Ιράν και η Τουρκία.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο πόλεμος της πληροφορίας με την εκτόξευση κακόβουλης παραπληροφόρησης και την υβριδική πολεμική φύση της κυριαρχούν όλο και περισσότερο στη δημόσια σφαίρα. Το άλλο χάσμα είναι ένα χάσμα Βορρά-Νότου με κοινωνικές αποχρώσεις, όπου επικρατούν όλο και περισσότερο τα ζητήματα της κατανομής του πλούτου και των ανισοτήτων του, τα μεταβαλλόμενα δημογραφικά στοιχεία, οι διαφορές που βασίζονται στην πίστη, ειδικά μεταξύ του Ισλάμ και του Χριστιανισμού (και του Ιουδαϊσμού).
Υπάρχει μια όλο και πιο έντονη χρήση της ορολογίας της αποαποικιοποίησης, της αντιαποικιοκρατίας ή της νεοαποικιοκρατίας που θυμίζει τους απελευθερωτικούς πολέμους της μεταπολεμικής περιόδου. Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί μια αξιοσημείωτη προσπάθεια από αντί δυτικές δυνάμεις να ενθαρρυνθεί η χρήση της προαναφερόμενης ορολογίας και η υιοθέτησή της από χώρες, οντότητες ή λαούς σε όλο τον κόσμο ή από κοινωνικές ή/και πολιτικές ομάδες εντός των δυτικών κοινωνιών.
Ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς συνδυάζει τις δύο προαναφερθείσες δυναμικές με αυτή τη διασταύρωση να αντιπροσωπεύει ένα εφιαλτικό σενάριο για τους Ευρωπαίους. Η σταδιακή μετατροπή μιας ουσιαστικά κοσμικής σύγκρουσης μεταξύ Παλαιστινίων και Εβραίων σε μια σύγκρουση με θρησκευτικά και μεσσιανικά χαρακτηριστικά όπου η κάθε πλευρά επιδιώκει να επιχειρεί να ορίσει και να δικαιολογήσει τον «δίκαιο» αγώνα της, θέτει τις βάσεις για έναν ευρύτερο πολιτισμικό πόλεμο ή μια «σύγκρουση πολιτισμών» (δανειζόμενος τον όρο από τον Samuel Huntington). Ο κίνδυνος είναι η απολίθωση της Ευρώπης και, ειδικότερα, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών της, η οποία φαίνεται εύθραυστη και δυσκολεύεται να αντιδράσει στις συσσωρευμένες προκλήσεις. Το όραμα της γεωπολιτικής Ευρώπης που φάνηκε να παίρνει σάρκα και οστά με την άμεση αντίδραση της κατά την Ρωσική εισβολή της Ουκρανίας φαίνεται να λιμνάζει με τον νέο πόλεμο στην Μέση Ανατολή.
Το αποτέλεσμα είναι η επιμονή των εύθραυστων κοινωνιών, των οποίων η ανθεκτικότητα δέχεται συνεχή επίθεση, ενώ φαίνεται να στερούνται τόσο την πολιτική όσο και την πνευματική οξυδέρκεια για να κατανοήσουν την κατάσταση που επικρατεί παγκοσμίως και τη δυναμική της, καθώς και την ικανότητα να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της. Κατά συνέπεια, η Ευρώπη εμπλέκεται όλο και λιγότερο στις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, καθώς δεν είναι σε θέση να διαμορφώσει ένα ενιαίο μέτωπο.
Εκτός από την άμεση γειτονία μας, οι επιπλοκές της περιφερειακής και παγκόσμιας διακυβέρνησης αυξάνονται. Οι τεταμένες και παρατεταμένες διαπραγματεύσεις στη πρόσφατη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP-28 στο Ντουμπάι, κατά τη διάρκεια του θερμότερου έτους που έχει καταγραφεί, οδηγώντας σε συναίνεση της τελευταίας στιγμής σχετικά με την ανάγκη μετάβασης μακριά από τα ορυκτά καύσιμα για πρώτη φορά, μπορεί να είναι ευπρόσδεκτες, ωστόσο η έλλειψη τρόπου χρηματοδότησης αυτής της μετάβασης με την πάροδο του χρόνου αφήνει πολλά ερωτηματικά, παρόλο τα 85 δισεκατομμύρια δολάρια που έχουν δεσμευτεί μέχρι σήμερα. Δεδομένης της συναίνεσης μεταξύ των αναλυτών ότι οι τέσσερις σημαντικότεροι παράγοντες που συμβάλλουν στην συσχέτιση μεταξύ της κλιματικής αλλαγής και των ένοπλων συγκρούσεων περιλαμβάνουν την χαμηλή κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη, τις αδύναμες δομές του κράτους, την ανισότητα μεταξύ κοινωνικών ομάδων (όπως οι εθνοτικές διαφορές μεταξύ ομάδων) και το πρόσφατο ιστορικό βίαιων συγκρούσεων, η περιοχή Μέσης Ανατολής και Βορείου Αφρικής είναι ιδιαίτερα ευάλωτη.
Ομοίως, η έκρηξη της επανάστασης της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) το 2023 και η έλλειψη συναινετικού πλαισίου για τη ρύθμισή της και τον τρόπο με τον οποίο θα διαμορφώσει τον κόσμο είναι μια άλλη κορυφαία παγκόσμια πρόκληση. Η συμφωνία που επιτεύχθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου μεταξύ του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δηλαδή η Πράξη για την Τεχνητή Νοημοσύνη, η πρώτη του είδους της στον κόσμο, υπογραμμίζει σαφώς τις πολλαπλές προκλήσεις που επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη. Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προσφέρει πρωτοποριακές λύσεις στον επαναπροσδιορισμό των στρατηγικών ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ανίχνευσης απειλών και της προγνωστικής ανάλυσης, μπορεί επίσης να χρησιμεύσει ως δίκοπο μαχαίρι πολλαπλασιάζοντας τις δυνατότητες των απειλών στον κυβερνοχώρο που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη με τον πολλαπλασιασμό εξελιγμένου κακόβουλου λογισμικού και αυτοματοποιημένων επιθέσεων, καθώς και να εισέλθει στη σφαίρα της κοινωνικής μηχανικής μέσω επιθέσεων που δημιουργούνται από deep fake AI και τακτικών χειραγώγησης.
Σε ένα ευρύτερο στρατηγικό πλαίσιο, η κατάσταση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ρωσίας, των βασικών πυρηνικών δυνάμεων του κόσμου, είναι ανησυχητική. Εκτός από τη δημοσίευση, τον Μάρτιο, της νέας αντίληψης εξωτερικής πολιτικής της Ρωσίας, η οποία σηματοδοτεί σαφώς το αυξανόμενο χάσμα με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Δύση, η απόφαση της Ρωσικής Ομοσπονδίας να ανακαλέσει την επικύρωση της Συνθήκης για την Πλήρη Απαγόρευση των Πυρηνικών Δοκιμών (CTBT) του 1996 και να αποσυρθεί από τη Συνθήκη για τις Συμβατικές Ένοπλες Δυνάμεις στην Ευρώπη (CFE) του 1990 είναι προβληματική.
Από την άλλη, το 2023 σημαδεύτηκε τόσο από την 100η επέτειο της Συνθήκης της Λωζάνης όσο και από την 75η επέτειο από την υπογραφή της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, υπενθυμίζοντάς μας τη σταθερότητα που παρέχεται τόσο από τον δεσμευτικό χαρακτήρα της διεθνούς έννομης τάξης όσο και από τους βασιζόμενους σε αξίες κανόνες της. Επίσης, η φετινή χρονιά διαμορφώθηκε από τον εορτασμό της 50ης επετείου της φοιτητικής εξέγερσης στο Πολυτεχνείο, η οποία τελικά οδήγησε στο ξήλωμα της χούντας το 1974, αποδεικνύοντας την ανθεκτικότητα της ανθρώπινης ανάγκης για περισσότερη Δημοκρατία.
Η πραγματικότητα είναι όμως ότι όλα αυτά τα γεγονότα έχουν επισκιαστεί από το ασταθές περιφερειακό και διεθνές περιβάλλον, από την άνοδο του αντισημιτισμού και τις πολιτικές του διχασμού, από τον φόβο της περαιτέρω ανόδου και επικράτησης της ρεβανσιστικής ακροδεξιάς στην Ευρώπη και την αποδιοργανωτική πολιτική του Ντόναλντ Τράμπ στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως και τις ανήσυχες μάζες τόσο στην Ευρώπη όσο και στον μουσουλμανικό κόσμο που είναι όλο και πιο επιρρεπείς σε λαϊκιστικές χειραγώγησεις. Το πρόσφατο άρθρο γνώμης του Robert Kagan στην Washington Post σχετικά με την πιθανότητα μιας δικτατορίας του Τράμπ στις Ηνωμένες Πολιτείες εάν κερδίσει τις προεδρικές εκλογές του επόμενου έτους είναι ένας σαφής οιωνός ότι ο κόσμος γίνεται όλο και πιο ασταθής.
Καθώς τόσο οι πόλεμοι στην Ουκρανία όσο και στη Γάζα δεν αναμένεται να τελειώσουν σύντομα, η μακροζωία και των δύο και άλλων συγκρούσεων υποδηλώνει ότι οι πολλαπλές κρίσεις που αντιμετωπίζει ο κόσμος αναμένεται να διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, διαβρώνοντας έτσι περαιτέρω τη νομιμότητα των κρατών και των εκπροσώπων τους. Το διευρυνόμενο χάσμα στις κοσμοθεωρίες μεταξύ των μεγάλων δρώντων διεθνώς και εντός των κοινωνιών θα μπορούσε ενδεχομένως να καταστεί αγεφύρωτο, και να προμηνύει περαιτέρω αβεβαιότητα, αν όχι ευρύτερη αντιπαράθεση. Αυτή η κατάσταση μας αποτρέπει από το να επικεντρωθούμε στην εξεύρεση λύσεων για ένα πλαίσιο «πέρα από την ανθεκτικότητα», όπου η προσπάθεια δεν είναι μόνο η διασφάλιση της ανθεκτικότητας των κοινωνιών μας, αλλά και ο σχεδιασμός βιώσιμων κοινωνιών και ενός κόσμου που αναζητά συνδεσιμότητα εν μέσω υγιούς ανταγωνισμού.
Μέχρι να ανακαλύψουμε ξανά τις ηθικές, δεοντολογικές και αναλυτικές πυξίδες μας, θα συνεχίσουμε να βαδίζουμε αργά προς το ξετύλιγμα των κοινωνιών μας, αποπροσανατολιζόμενοι από τα τελευταία κουτσομπολιά διασημοτήτων σχετικά με τα ερωτικά τους ή αν η «Barbie» είναι καλύτερη ταινία από τον «Oppenheimer», προκειμένου να αποφύγουμε να εστιάσουμε ή να σκεφτούμε την ευάλωτη πραγματικότητάς μας.
Αντίθετα, θα πρέπει να θυμόμαστε τα τρομερά λόγια του Robert J. Oppenheimer που ειπώθηκαν κάποια στιγμή μετά την παρθενική έκρηξη της ατομικής βόμβας τον Ιούλιο του 1945 επιβεβαιώνοντας την απαρχή ενός νέου κόσμου: «Ξέραμε ότι ο κόσμος δεν θα ήταν πλέον ίδιος. Μερικοί άνθρωποι γέλασαν. Μερικοί άνθρωποι έκλαψαν. Οι περισσότεροι ήταν σιωπηλοί. Θυμήθηκα μια γραμμή από την ινδουιστική γραφή Bhagavad Gita. Ο Βισνού προσπαθεί να πείσει τον πρίγκιπα ότι πρέπει να κάνει το καθήκον του και να τον εντυπωσιάσει, παίρνει την πάνοπλη μορφή του και λέει: «Τώρα γίνομαι ο Θάνατος, ο καταστροφέας των κόσμων». Υποθέτω ότι όλοι το σκεφτήκαμε αυτό, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.»