Σε ηλεκτρονικό κλοιό βάζει από το Σεπτέμβριο η ΑΑΔΕ δεκάδες ελεύθερους επαγγελματίες όπως γιατροί, ιδιοκτήτες συνεργείων, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, γυμναστηρίων, ξενοδοχείων και επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων και εκδρομών, οι οποίοι θα πρέπει να τηρούν Ψηφιακό Πελατολόγιο.
Με τον τρόπο αυτό η ΑΑΔΕ ενεργοποιεί νέες υπηρεσίες κατά της φοροδιαφυγής, προσθέτοντας ισχυρά ηλεκτρονικά «όπλα» που θα μπορούν σε πραγματικό χρόνο να διασταυρώνουν έσοδα και αποδείξεις σε σχέση με το Ε9 και το κτηματολόγιο.
Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων
Στον φάκελο που θα δημιουργηθεί θα περιλαμβάνονται τα βασικά χαρακτηριστικά των ακινήτων όπως επιφάνεια, θέση, όροφος, ηλεκτροδοτούμενο, ημιτελές, κενό, ποσό συνιδιοκτησίας καθώς και άλλες πληροφορίες όπως εάν τα ακίνητα είναι μισθωμένα ή δωρεάν παραχωρημένα, τα ποσά των μισθωμάτων και τα στοιχεία των ενοικιαστών.
Ο νέος ηλεκτρονικός φάκελος για την ακίνητη περιουσία των φορολογουμένων θα περιλαμβάνει:
Τα στοιχεία του ηλεκτρονικού Περιουσιολογίου, το οποίο έχει δημιουργηθεί με τις δηλώσεις Ε9 των φυσικών και των νομικών προσώπων. Τα στοιχεία του Περιουσιολογίου θα μεταφερθούν, χωρίς την παρέμβαση των φορολογουμένων.
Στη συνέχεια οι κάτοχοι των ακινήτων θα ελέγξουν την περιουσιακή τους εικόνα και αν διαπιστώσουν διαφορές ή παραλείψεις θα προχωρήσουν σε διορθώσεις.
Τα στοιχεία για τα μισθωμένα ακίνητα τα οποία προκύπτουν από την ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για τα μισθωτήρια ακινήτων αλλά και το έντυπο Ε2 των φορολογικών δηλώσεων στο οποίο καταγράφονται τα εισοδήματα που αποκτούν οι φορολογούμενοι από ενοίκια.
Στη νέα ειδική εφαρμογή θα έχουν πρόσβαση και οι ενοικιαστές οι οποίοι θα βλέπουν τα ακίνητα που ενοικιάζουν σε και σε περίπτωση που εντοπίζουν αποκλίσεις (π.χ. μικρότερο μίσθωμα από αυτό που καταβάλλουν στον ιδιοκτήτη του ακινήτου) ή διαπιστώσουν ότι δεν έχει δηλωθεί το μισθωμένο ακίνητο θα υποχρεωθούν να δηλώσουν τα ακίνητα που ενοικιάζουν και τα ποσά – μισθώματα που πληρώνουν.
Με τον τρόπο αυτό η ΑΑΔΕ θα έχει τη δυνατότητα να διασταυρώνει άμεσα τα ακίνητα που δηλώνονται ως εκμισθούμενα καθώς και τα ποσά των ενοικίων που εισπράττονται και δηλώνονται από τους ιδιοκτήτες και τους ενοικιαστές. Το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που θα υποβάλλεται από τον ιδιοκτήτη ακινήτου και θα γίνεται αποδεκτή από τον ενοικιαστή του ίδιου ακινήτου η δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης.
Επίσης το Μητρώο αυτό θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που ένας ιδιοκτήτης θα δηλώνει τη λύση της μίσθωσης ενός ακινήτου του.
Διασύνδεση Μητρώου με το Κτηματολόγιο
Με το ηλεκτρονικό αρχείο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, προκειμένου τα εισοδήματα που αποκτούν οι ιδιοκτήτες από την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας τους να προσυμπληρώνονται από την ΑΑΔΕ στα έντυπα Ε1 και Ε2 των φορολογικών τους δηλώσεων, οι δε δαπάνες των ενοικιαστών για πληρωμές μισθωμάτων να προσυμπληρώνονται και αυτές στα δικά τους έντυπα Ε1 και να μη χρειάζεται ουσιαστικά καμία πρόσθετη ενέργεια συμπλήρωσης στοιχείων τόσο από τους ιδιοκτήτες όσο και από τους ενοικιαστές.
Με τα δεδομένα που έχουν δηλωθεί στο Εθνικό Κτηματολόγιο, προκειμένου να εντοπιστούν και να διορθωθούν αποκλίσεις στα περιγραφικά στοιχεία των ακινήτων που έχουν δηλωθεί από τους ιδιώτες και από το Δημόσιο, αλλά και να αποκαλυφθούν και να αποτυπωθούν οι διαφορές και οι διεκδικήσεις μεταξύ ιδιωτών και Δημοσίου επί αμφισβητούμενων εκτάσεων.
Σημειώνεται πως το έργο της δημιουργίας του Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων και της διασύνδεσής του με το Κτηματολόγιο υλοποιείται με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Στο ψηφιακό πορτοφόλι η ακίνητη περιουσία
Μέσα στο επόμενο διάστημα θα ενεργοποιηθεί και η εφαρμογή, μέσω της οποίας η ακίνητη περιουσία θα ενταχθεί στο ψηφιακό πορτοφόλι wallet που παρέχεται στο Gov.gr.
Οι πολίτες θα μπορούν να έχουν την πλήρη εικόνα των ακινήτων τους (εμβαδόν, περίμετρο, χρήση γης καθώς και άλλα στοιχεία), όπως ήδη συμβαίνει με την αστυνομική ταυτότητα, την άδεια οδήγησης, την κάρτα ανεργίας, και την ασφαλιστική τους ικανότητα.
Ως εκ τούτου, ιδιοκτήτες ακινήτων, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί και δικηγόροι θα μπορούν να ενημερώνονται από τους ιδιοκτήτες εύκολα και γρήγορα για το ακίνητο που τους ενδιαφέρει σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας.
Ουσιαστικά, δε θα χρειάζεται διασταύρωση και επιβεβαίωση στοιχείων. Η ψηφιακή ταυτότητα θα δίνεται σε ακίνητα όπου υπάρχει συμφωνία στοιχείων σε όλες τις υπηρεσίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα, το εκάστοτε ακίνητο εμφανίζεται με διαφορετικό τρόπο σε εφορία, πολεοδομία και δήμο. Με τη νέα υπηρεσία η εικόνα θα είναι ενιαία.
Οι πολίτες μέσω του wallet θα δίνουν έγκριση στους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς, ώστε εκείνοι να αντλούν τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου να ολοκληρώνεται μια διαδικασία που σχετίζεται με το ακίνητο τους.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι πολίτες θα δίνουν τη συναίνεσή τους μέσω του ψηφιακού τους πορτοφολιού για μεταβιβάσεις γονικές παροχές άλλες συναλλαγές που αφορούν στην ακίνητη περιουσία τους.