ΑΕΠ: Αύξηση 2,3% 2023 φέτος και 2,7% το 2024 προβλέπει το Γραφείο Προυπολογισμού της Βουλής

Ο υψηλός πληθωρισμός θα είναι η μεγάλη προκληση της οικονομίας.
NurPhoto via Getty Images

Ώθηση, κατά τουλάχιστον μισή ποσοστιαία μονάδα, μπορεί να δώσει το 2024 στο ΑΕΠ της χώρας, η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (ΓΠΚΒ).

Όπως αναφέρεται στην τριμηνιαία έκθεση του ΓΠΚΒ που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, η ενδεχόμενη ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας το τέταρτο τρίμηνο του έτους με ευνοϊκές επιδράσεις στο κόστος δανεισμού είναι ικανή να οδηγήσει το ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας κατά μισή ποσοστιαία μονάδα υψηλότερα το 2024.

Η έκθεση περιλαμβάνει τρία διαφορετικά σενάρια εξέλιξης ρυθμού ανάπτυξης και πληθωρισμού, με ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας στο πρώτο, δημοσιονομική συρρίκνωση 10% στο δεύτερο και αύξηση της δημόσιας κατανάλωσης 2% στο τρίτο.

Οι μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις σε σχέση με το βασικό σενάριο που προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,2% φέτος και του χρόνου με μέσο πληθωρισμό 4,6% το 2023 κα 2,3% το 2024 έρχονται στην περίπτωση ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.

Σε αυτή την περίπτωση ο ρυθμός ανάπτυξης ανεβαίνει στο 2,7% του χρόνου και ενισχύεται οριακά στο 2,3% φέτος.

«Αγκάθι» ο πληθωρισμός

Ωστόσο, βασική πρόκληση για την οικονομία, αποτελεί- σύμφωνα με την έκθεση- ο υψηλός πληθωρισμός.

Σημειώνεται ότι για την αύξηση του πληθωρισμού για το 2022 ευθύνονται σε ποσοστό 45% τα κέρδη των επιχειρήσεων, σε ποσοστό 40% η πραγματική άνοδος τιμών των πρώτων υλών και των μέσων παραγωγής και μόνο κατά 15% οι μισθοί.

Ο επικεφαλής του ΓΠΚΒ Φραγκίσκος Κουτεντάκης τόνισε ότι πρόκειται για ένα δύσκολο πρόβλημα καθώς από τη μια ο υψηλός πληθωρισμός υποχρεώνει τις Κεντρικές Τράπεζες να αυξάνουν τα επιτόκιά τους, αλλά και από την άλλη ο έλεγχος των επιχειρηματικών κερδών είναι δύσκολος σε μια ελεύθερη αγορά. Θεωρητικά -τόνισε- υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο και τα όργανα για να ασκηθεί έλεγχος στα κέρδη μέσω της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της διενέργειας συνεχών ελέγχων.

Υπογράμμισε πάντως, ότι τα κράτη θα πρέπει να βρουν τρόπους για τον έλεγχο των πληθωριστικών πιέσεων.

Ακόμα η Έκθεση:

  1. Σχολιάζει θετικά την εξέλιξη των μακροοικονομικών μεγεθών κατά τους πρώτους μήνες του χρόνου. Θεωρεί φυσιολογική την επιβράδυνση της ανάπτυξης στο 2,1% για το πρώτο τρίμηνο από 7,8% το ίδιο τρίμηνο του 2022 και σημειώνει τη σημαντική μείωση του πληθωρισμού από 10,5% σε 4,1%. Τονίζει ωστόσο ότι ο πυρήνας του (χωρίς ενέργεια και μη επεξεργασμένα τρόφιμα) έχει αυξηθεί στο 8,1% από 4,8% πέρυσι, στοιχείο που καθιστά επίμονες της πληθωριστικές πιέσεις.
  2. Τονίζει ότι το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της περιόδου Ιανουαρίου-Απριλίου παρουσιάζει αισθητή βελτίωση κατά 3 περίπου δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι (σε 5,6 δισ. από 8,6 δισ. ευρώ ). Στα δημοσιονομικά στοιχεία σημειώνει την υπέρβαση των εσόδων κατά 2,5 δισ. ευρώ το πεντάμηνο Ιανουαρίου- Μαΐου σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2022
  3. Επισημαίνει ότι η ολοκλήρωση του εκλογικού κύκλου, η άρση της αβεβαιότητας και η επιστροφή στην κανονικότητα είναι προϋποθέσεις για την επιτάχυνση της ανάκαμψης και την επανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σημειώνεται ωστόσο, οι προεκλογικές εξαγγελίες διαμόρφωσαν προσδοκίες που θα πρέπει να διαχειριστεί η κυβέρνηση στο επόμενο διάστημα ενώ, παράλληλα, εκκρεμεί η διαμόρφωση του ευρωπαϊκού δημοσιονομικού πλαισίου που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2025 και εντός του οποίου θα πρέπει να κινηθεί η δημοσιονομική πολιτική των επόμενων ετών.
  4. Το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, εμφανίζεται έτοιμο να αναλάβει την ευθύνη κοστολόγησης των προεκλογικών προγραμμάτων των κομμάτων, στο βαθμό που του ανατεθεί μια τέτοια αρμοδιότητα, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες του κόσμου.

Πηγή: ΕΡΤ

Δημοφιλή