Μια νέα αεροπορική εταιρεία έχει αναπτύξει έναν τύπο καυσίμου για αεροσκάφη που παρασκευάζεται εξ ολοκλήρου από ανθρώπινα περιττώματα.
Χημικοί σε εργαστήριο στο Γκλόστεσερ μετέτρεψαν τα κόπρανα σε κηροζίνη.
Ο Τζέιμς Χάιγκεϊτ, Διευθύνων Σύμβουλος της Firefly Green Fuels, δήλωσε: «Θέλαμε να βρούμε μια πραγματικά χαμηλής αξίας πρώτη ύλη που να είναι σε μεγάλη αφθονία. Και φυσικά τα κακά είναι άφθονα».
Ανεξάρτητες δοκιμές από τις διεθνείς ρυθμιστικές αρχές αερομεταφορών διαπίστωσαν ότι το νέο καύσιμο ήταν σχεδόν πανομοιότυπο με το τυπικό ορυκτό καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών.
Η ομάδα της Firefly συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο Cranfield για να εξετάσει τον αντίκτυπο του καυσίμου στον κύκλο ζωής του σε άνθρακα. Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το καύσιμο της Firefly έχει 90% χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα από το τυπικό καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών.
Ο κ. Χάιγκεϊτ, ο οποίος αναπτύσσει καύσιμα με χαμηλές εκπομπές άνθρακα στο Γκλόστεσερ της Βρετανίας εδώ και 20 χρόνια, δήλωσε ότι παρόλο που το νέο καύσιμο είναι χημικά ακριβώς πανομοιότυπο με την κηροζίνη «δεν περιέχει ωστόσο ορυκτό άνθρακα, είναι ένα καύσιμο χωρίς ορυκτά».
«Φυσικά θα χρησιμοποιηθεί ενέργεια (κατά την παραγωγή), αλλά όταν εξετάζουμε τον κύκλο ζωής του καυσίμου, η εξοικονόμηση 90% είναι εντυπωσιακή, οπότε ναι, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ενέργεια, αλλά είναι πολύ μικρότερη σε σύγκριση με την παραγωγή ορυκτών καυσίμων», πρόσθεσε.
Σε όλο τον κόσμο, οι πτήσεις ευθύνονται περίπου στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι οποίες συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή.
Πρόκειται για ένα μικρό ποσοστό, το οποίο όμως αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Και η απομάκρυνση του διοξειδίου του άνθρακα από τις αερομεταφορές αποτελεί μία από τις δυσκολότερες προκλήσεις.
Αναπτύσσονται ηλεκτρικά αεροπλάνα, με μια εταιρεία στην κεντρική Αγγλία να υπόσχεται πτήσεις με υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια για σκάφη με ως δώδεκα επιβάτες μέχρι το 2026.
Αλλά θα περάσουν χρόνια, ίσως δεκαετίες, προτού τα μαζικά αεροπορικά ταξίδια τροφοδοτηθούν από εντελώς νέα τεχνολογία.
Έτσι, η εξεύρεση νέων, πιο πράσινων τρόπων για την παραγωγή κηροζίνης χωρίς τη χρήση ορυκτών καυσίμων έχει μετατραπεί σ′ ένα παγκόσμιο «χρυσορυχείο».
Σε ένα μικρό αγρόκτημα στο Γκλόστεσερ , ο κ. Χάιγκεϊτ ξεκίνησε να μετατρέπει το κραμβέλαιο σε «βιοντίζελ» για αυτοκίνητα και φορτηγά πριν από 20 χρόνια. Στην συνέχεια συνεργάστηκε με έναν χημικό από το Imperial College του Λονδίνου, τον Δρ. Σέρτζιο Λίμα.
Μαζί ανέπτυξαν μια διαδικασία που μετατρέπει τα περιττώματα σε ενέργεια.
Αρχικά, δημιουργούν κάτι που μοιάζει με αργό πετρέλαιο: Μια παχύρρευστη, μαύρη, γλοιώδης, ουσία. Το πιο σημαντικό είναι ότι συμπεριφέρεται χημικά όπως το αργό πετρέλαιο.
Ο Δρ Λίμα, ο οποίος είναι επίσης διευθυντής ερευνών στην Firefly Green Fuels, δήλωσε: «Αυτό που παράγουμε είναι ένα καύσιμο με μηδενικούς ρύπους».
Όταν ο Δρ Λίμα είδε για πρώτη φορά τα αποτελέσματα, ενθουσιάστηκε.
«Είναι τόσο συναρπαστικό επειδή παράχθηκε από μια βιώσιμη πρώτη ύλη, στην οποία συμβάλλουμε όλοι μας»
Το βιοκαύσιμο δοκιμάζεται πλέον ανεξάρτητα στο Ινστιτούτο DLR για την Τεχνολογία Καύσης του Γερμανικού Κέντρου Αεροδιαστημικής, σε συνεργασία με το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.
Περαιτέρω μελλοντικές δοκιμές θα πραγματοποιηθούν επίσης από τον βρετανικό οργανισμό SAF (Sustainable Aviation Fuels), που εδρεύει στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ.
Τα πρώτα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν ήδη ότι το καύσιμο έχει σχεδόν ταυτόσημη χημική σύνθεση με το ορυκτό καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών Α1.
Μάλιστα το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου χορήγησε στην ομάδα ερευνητική επιχορήγηση ύψους 2 εκατ. λιρών.
Πάντως το νέο αυτό βιοκαύσιμο απέχει πολύ από το να αντικαταστήσει την κηροζίνη στα αεροδρόμια του κόσμου.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κ.Χάιγκεϊτ κάθε άνθρωπος, παράγει περιττώματα που αντιστοιχούν σε 4-5 λίτρα βιοκαυσίμου για τζετ κάθε χρόνο.
Για να πετάξει ένα επιβατικό αεροσκάφος από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη θα χρειαζόταν τα ετήσια περιττώματα 10.000 ανθρώπων.
Με άλλα λόγια, η συνολική παροχή ακαθαρσιών του Ηνωμένου Βασιλείου θα μπορούσε να καλύψει περίπου το 5% της συνολικής ζήτησης αεροπορικών καυσίμων της χώρας.
Μπορεί να ακούγεται μικρό ως ποσοστό, αλλά ο ίδιος επισημαίνει: «Υπάρχει μια νομική δέσμευση για 10% από βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα. Και θα μπορούσαμε να καλύψουμε το μισό από αυτό με τα περιττώματα».
Πηγή: BBC