Μία σπάνια αυτοπροσωπογραφία του διάσημου ζωγράφου Βίνσεντ Βαν Γκογκ, είναι τελικά γνήσιος πίνακας του Ολλανδού δημιουργού, κατέληξαν οι ερευνητές, έπειτα από έξι χρόνια.
Ο συγκεκριμένος πίνακας για πολλές δεκαετίες θεωρείτο έργο πλαστογράφου.
Την Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου, το Μουσείο Βαν Γκονγκ στο Άμστερνταμ ανακοίνωσε ότι πρόκειται, πιθανόν, για το μοναδικό έργο που ο Βαν Γκογκ φιλοτέχνησε κατά τη διάρκεια ψυχωσικού επεισοδίου, το καλοκαίρι του 1889, όταν είχε μεταφερθεί στο νοσοκομείο της γαλλικής πόλης Σεν Ρεμί. Ο Βαν Γκογκ στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του πάλεψε με τους δαίμονες της παράνοιας, μέχρι τον θάνατό του, το 1890, σε ηλικία 37 ετών, ως αποτέλεσμα αυτοπυροβολισμού.
Ο πίνακας αποκτήθηκε από το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας το 1910 έναντι 10.000 γαλλικών φράγκων, ποσό που σήμερα θα ισοδυναμούσε με 100.000 ευρώ.
Η αυθεντικότητα του πίνακα αποτέλεσε μήλον της Έριδος για τους ειδικούς έπειτα από άρθρο που δημοσιεύθηκε σε έγκυρο περιοδικό Τέχνης το 1970, στο οποίο υποστηριζόταν πως η χρωματική παλέτα και η χρήση της σπάτουλας διέφερε από τον τρόπο εκτέλεσης των άλλων αυτοπροσωπογραφιών του καλλιτέχνη.
«Η αβεβαιότητα αυτή απαιτούσε άμεση δράση» δήλωσε η Μάι Μπριτ Γκούλενγκ, επιμελήτρια του Εθνικού Μουσείου Τέχνης, Αρχιτεκτονικής και Σχεδίου της Νορβηγίας, όπου εκτίθεται ο πίνακας. «Όταν το 2014 παραδώσαμε τον πίνακα στα χέρια των ειδικών του Μουσείου στο Άμστερνταμ, οι ελπίδες μας ήταν ελάχιστες», πρόσθεσε.
Ο ειδικός του Μουσείου Βαν Γκογκ, Λούις βαν Τίλμποργκ, τόνισε πως, η λεπτομερής ανάλυση του πίνακα απέδειξε πως όσοι αμφισβήτησαν την αυθεντικότητά του είχαν άδικο. «Η πλήρης εξέταση του πίνακα οδηγεί στο συμπέρασμα πως υπάρχουν πραγματικά ομοιότητες με τα άλλα έργα του Βαν Γκογκ», τόνισε ο ίδιος σε συνέντευξη Τύπου.
Όπως αιτιολόγησε, οι αρχικές διαφωνίες προέκυψαν από το γεγονός ότι ο Βαν Γκογκ επιχείρησε να αναπαραστήσει τη δική του νοητική παραζάλη, ενός «φοβισμένου ασθενούς», όπως τονίζει ο βαν Τίλμποργκ, χρησιμοποιώντας σκοτεινότερα και πιο μουντά χρώματα, και όχι τα έντονα κίτρινα, μπλε και πράσινα που συνήθιζε.
Η ανάλυση απέδειξε πως το χρώμα είναι ίδιο με τους άλλους πίνακες του Ολλανδού «μαέστρου του χρωστήρα» , ενώ και ο ίδιος αναφέρεται στο έργο στην αλληλογραφία του τις έξι εβδομάδες της νοσηλείας του στο γαλλικό νοσοκομείο. Όπως αναφέρει, σε επιστολή του προς τον αδελφό του Τεό, ο πίνακας «είναι μία προσπάθεια μέσα στην αρρώστια μου».
Ο πίνακας θα επιστρέψει στο Όσλο, αφού πρώτα παρουσιαστεί στη θεματική έκθεση «Μέσα στον πίνακα», που θα διοργανωθεί στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ, από 21 Φεβρουαρίου μέχρι 24 Μαίου.
Πηγή: Reuters