«Τα Τρίκαλα καινοτομούν», «τα Τρίκαλα ο πρώτος δήμος με free wifi από το 2004», «τα smart Trikala είναι εδώ», «το λεωφορείο χωρίς οδηγό ”παρκάρει” στα Τρίκαλα». Τα τελευταία χρόνια αυτή η θεσσαλική πόλη έχει συγκεντρώσει τα φώτα της δημοσιότητας, και όχι άδικα. Έγινε «έξυπνη πόλη», κάνοντας τη ζωή των πολιτών πιο εύκολη.
Πρόσφατα, ο Guardian αποθέωσε τα Τρίκαλα, με ένα αφιέρωμα για την πόλη, που είναι πλέον παράδειγμα προς μίμηση. Ιδιαίτερη μνεία έκαναν στο ρεπορτάζ και στο πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής που εφαρμόζεται στα σχολεία της πόλης.
«Τα Τρίκαλα είναι η μοναδική ελληνική πόλη που προμηθεύει τους μαθητές των -120- σχολείων με Lego και ρομποτικά κιτ Rasberty Pi, μέσω του e-Trikala, της αμιγώς δημοτικής εταιρίας που ιδρύθηκε το 2008 με σκοπό να χρηματοδοτεί την τοπική καινοτομία», έγραφε ο Guardian. Και μίλησε με τον εκπαιδευτικό που έστησε την... ομάδα που κερδίζει, τον καθηγητή Πληροφορικής, Βασίλη Σπάχο από το 7ο Λύκειο Τρικάλων. Είναι ο υπεύθυνος για το εργαστήριο εκπαιδευτικής ρομποτικής και ο άνθρωπος που βοήθησε τα παιδιά να διακριθούν σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Η HuffPost Greece μίλησε με τον κ. Σπάχο για τα επιτεύγματα των παιδιών αυτών, τους ορίζοντες που τους ανοίγει η εκπαιδευτική ρομποτική στη μάθηση αλλά και πόσο εύκολο είναι να μπει η εκπαιδευτική ρομποτική σε κάθε σχολείο της χώρας.
Video Director: Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος
Όπως μας εξήγησε, η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε τo 2015, όπου το 7ο Λύκειο Τρικάλων έγινε το πρώτο δημόσιο σχολείο με εργαστήριο εκπαιδευτικής ρομποτικής. Υπέβαλλαν αρχικά πρόταση στο ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το ίδρυμα ανταποκρίθηκε θετικά, η προσπάθεια στηρίχθηκε επίσης από τον Δήμο και ιδιωτικές εταιρείες, και έτσι ξεκίνησε για τα παιδιά ένα μαγικό ταξίδι στον κόσμο της Ρομποτικής.
“Το βασικό είναι ότι ένα δημόσιο σχολείο μπορεί να εμπνεύσει τους μαθητές”
«Το βασικό είναι ότι ένα δημόσιο σχολείο μπορεί να εμπνεύσει τους μαθητές. Παρά το φορτωμένο τους πρόγραμμα, τα παιδιά ερχόντουσαν ακόμη και Σαββατοκύριακο για να συμμετέχουν σε αυτά τα project», μας λέει ο κ. Σπάχος. «Είναι τελείως διαφορετικό το επίπεδο συμμετοχής τους στο μάθημα».
Συνεχείς διακρίσεις
Από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του εκπαιδευτικού προγράμματος, το 2015, η πρώτη ομάδα παιδιών κατάφερε να διακριθεί στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση, γεγονός που την έστειλε στο Κατάρ στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα.
Τότε δεν κατάφερε να διακριθεί. Η πρόκριση ήρθε την επόμενη χρονιά, αφού η ομάδα του 7ου Λυκείου Τρικάλων έλαβε την όγδοη θέση στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα που διεξήχθη στο Νέο Δελχί της Ινδίας. Και οι διακρίσεις συνεχίστηκαν, όπως μας λέει με υπερηφάνεια ο κ. Σπάχος.
Μαθαίνοντας τη θεωρία στην πράξη
Μέσω της εκπαιδευτικής ρομποτικής τα παιδιά μπορούν να μάθουν διαδραστικά. Έτσι καταλαβαίνουν ακριβώς πως εφαρμόζεται μια θεωρία της φυσικής, της χημείας ή του προγραμματισμού, στην πράξη.
“...φτιάχνει ένα πρόγραμμα, το οποίο θα κατευθύνει το ρομπότ να κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά. Με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής βλέπει αμέσως ότι το πρόγραμμά του έχει κάποιο αποτέλεσμα”
«Αντί να διδάξουμε τον προγραμματισμό σε υπολογιστή, που ο μαθητής θα τον αντιληφθεί μόνο όταν κληθεί να αναπτύξει μια κανονική εφαρμογή, εμείς τον προσεγγίζουμε μέσω της ρομποτικής. Δηλαδή φτιάχνει ένα πρόγραμμα, το οποίο θα κατευθύνει το ρομπότ να κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά. Με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής βλέπει αμέσως ότι το πρόγραμμά του έχει κάποιο αποτέλεσμα. Αυτό τον ενθουσιάζει. Επίσης, την εκπαιδευτική ρομποτική μπορούμε να την εφαρμόσουμε και στις θετικές επιστήμες. Πέρσι οι μαθητές είχαν αναπτύξει μια εφαρμογή ρομποτικής για τη μέτρηση του pH και προσπαθούσαν να βρουν μια σχέση μεταξύ του pH και της θερμοκρασίας. Με αυτόν τον τρόπο μπήκαν έννοιες της χημείας, της φυσικής και των μαθηματικών, χωρίς όμως να ξέρει πριν ο μαθητής ότι είναι έννοιες που μαθαίνει στο μάθημα. Βλέπει δηλαδή σε πρακτικό επίπεδο πως οι φυσικές επιστήμες αλληλοσυμπληρώνονται και πως βοηθούν για να αντιληφθούμε φαινόμενα που υπάρχουν στον φυσικό κόσμο», μας εξηγεί ο κ. Σπάχος.
Και τελικά πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για να κάνουν κάτι ανάλογο και άλλα σχολεία της χώρας;
Για τον κ. Σπάχο, πολύ εύκολο, εάν βρεθεί ο εξοπλισμός. Όπως μας λέει, ούτε γνωστικό κενό υπάρχει στους καθηγητές Πληροφορικής, ούτε η διάθεση λείπει. Θα πρέπει όμως να βρεθεί η χρηματοδότηση. Γι′ αυτό, σύμφωνα με τον κ. Σπάχο, θα μπορούσε να γίνει ένας κεντρικός σχεδιασμός, από το υπουργείο Παιδείας, για να εξοπλιστούν περισσότερα σχολεία.