Αιγυπτιακή πλάκα 3.200 ετών με δικαιολογίες ανθρώπων που δεν πήγαν στη δουλειά

«Τον δάγκωσε σκορπιός», «ζυμώνω μπύρα», «ταρίχευση αδερφού» και άλλα.
Όστρακο με απουσιολόγιο εργασίας. Ονομάστηκε «Έτος 40» του Ραμσή Β΄ και βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο. Αναγράφει ένα μητρώο εργατών για 280 ημέρες το χρόνο. Υπάρχουν είκοσι τέσσερις γραμμές της Νέας Αιγυπτιακής ιερατικής στο μπροστινό μέρος και είκοσι μία γραμμές στο πίσω μέρος. Μια λίστα σαράντα ονομάτων είναι διατεταγμένη σε στήλες στη δεξιά άκρη κάθε πλευράς, ακολουθούμενη στα αριστερά από ημερομηνίες γραμμένες με μαύρο χρώμα σε οριζόντια γραμμή. Πάνω από τις περισσότερες ημερομηνίες υπάρχει μια λέξη ή φράση με κόκκινο χρώμα, που υποδεικνύει τον λόγο για τον οποίο αυτό το άτομο απουσίαζε από την εργασία εκείνη την ημερομηνία.
Όστρακο με απουσιολόγιο εργασίας. Ονομάστηκε «Έτος 40» του Ραμσή Β΄ και βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο. Αναγράφει ένα μητρώο εργατών για 280 ημέρες το χρόνο. Υπάρχουν είκοσι τέσσερις γραμμές της Νέας Αιγυπτιακής ιερατικής στο μπροστινό μέρος και είκοσι μία γραμμές στο πίσω μέρος. Μια λίστα σαράντα ονομάτων είναι διατεταγμένη σε στήλες στη δεξιά άκρη κάθε πλευράς, ακολουθούμενη στα αριστερά από ημερομηνίες γραμμένες με μαύρο χρώμα σε οριζόντια γραμμή. Πάνω από τις περισσότερες ημερομηνίες υπάρχει μια λέξη ή φράση με κόκκινο χρώμα, που υποδεικνύει τον λόγο για τον οποίο αυτό το άτομο απουσίαζε από την εργασία εκείνη την ημερομηνία.
TWITTER

Nα καλέσεις στη δουλειά για να ενημερώσεις πως είσαι άρρωστος και δεν θα πας είναι προφανώς μια.. πολύ αρχαία παράδοση. Είτε πρόκειται για συνάχια είτε για δάγκωμα σκορπιού, μερικές μέρες απλά δεν είσαι σε θέση να εργαστείς.

Όπως αποδεικνύεται, οι αρχαίοι Αιγύπτιοι εργοδότες «παρακολουθούσαν τις ημέρες άδειας των εργαζομένων σε απουσιολογία γραμμένα σε πλάκες», όπως γράφει η Μαντελέιν Mουζδάκης στο My Modern Met.

Ένα τέτοιο τεχνούργημα «που φυλάσσεται από το Βρετανικό Μουσείο και χρονολογείται από 1250 π.Χ. μας προσφέρει μια σπάνια ματιά στην ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής στην αρχαιότητα». Οι 40 εργαζόμενοι που αναγράφονται σημειώνονται για κάθε μέρα που έλειψαν, για διάφορους λόγους που κυμαίνονται από ασθένεια μέχρι οικογενειακές υποχρεώσεις.

Αυτές οι πλάκες, που ονομάζονταν όστρακα, κατασκευάζονταν από «νιφάδες ασβεστόλιθου που χρησιμοποιούνταν ως ”σημειωματάρια” για ιδιωτικές επιστολές, λίστες για μπουγάδες, αρχεία αγορών και αντίγραφα λογοτεχνικών έργων», σύμφωνα με την αιγυπτιολόγο Τζένιφερ Μπάμποκ.

Οστρακο από την ύστερη πτολεμαϊκή περίοδο (595-30 π.Χ.) που βρέθηκε στο Ναό του Χίμπις, στην όαση Kάρχα στην έρημο της Λιβύης στην Αίγυπτο.
Οστρακο από την ύστερη πτολεμαϊκή περίοδο (595-30 π.Χ.) που βρέθηκε στο Ναό του Χίμπις, στην όαση Kάρχα στην έρημο της Λιβύης στην Αίγυπτο.
Sepia Times via Getty Images

Το εν λόγω όστρακο που προαναφέραμε και αναγράφει το... απουσιολόγιο εργασίας, ανακαλύφθηκε μαζί με χιλιάδες άλλα στην περιοχή Ντέιρ ελ-Μπάχρι, όπου βρέθηκε ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκρότημα αρχαίων νεκρικών ναών και τάφων, βασιλέων και ευγενών, το οποίο ιδρύθηκε στην εποχή του Μέσου Βασιλείου. Το Ντέιρ ελ-Μπαχάρι, που μεταφράζεται ως “To Μοναστήρι της Θάλασσας”, αποτελεί τμήμα της Νεκρόπολης των Θηβών.

Ο νεκρικός ναός της Χαθεψούτ βρίσκεται στο Ντέιρ ελ-Μπαχάρι στη δυτική όχθη του ποταμού Νείλου στο Λούξορ, Αίγυπτος, Πέμπτη, 11 Ιουνίου 2015.
Ο νεκρικός ναός της Χαθεψούτ βρίσκεται στο Ντέιρ ελ-Μπαχάρι στη δυτική όχθη του ποταμού Νείλου στο Λούξορ, Αίγυπτος, Πέμπτη, 11 Ιουνίου 2015.
via Associated Press

Κατά τη διάρκεια της περιόδου των 280 ημερών που καλύπτεται από αυτό το οστράκο 3.200 ετών, οι ημέρες σημειώνονται με εποχή και αριθμό, όπως π.χ «4ος μήνας του χειμώνα, ημέρα 24». Εκείνη την ημερομηνία, ένας εργάτης ονόματι Πενούμπ δεν πήγε στη δουλειά επειδή η μητέρα του ήταν άρρωστη. Άλλοι απουσίαζαν λόγω ασθενειών. Ο Χουινεφέρ είχε συχνούς «πόνους στο μάτι». Τον Σεμπά, εν τω μεταξύ, τον δάγκωσε ένας σκορπιός. Αρκετοί εργάτες χρειάστηκε επίσης να πάρουν άδεια για να ταριχεύσουν τους νεκρούς συγγενείς τους.

«Κάποιοι λόγοι μπορεί να ηχούν κάπως περίεργοι στα σύγχρονα αυτιά», σχολιάζει η Μαντελάιν Mουζδάκης . Η «παρασκευή μπύρας» είναι μια αρκετά κοινή δικαιολογία. Η μπύρα ήταν ένα καθημερινό ενισχυτικό ποτό στην Αίγυπτο και συνδέθηκε ακόμη και με θεότητες όπως η Ἁθώρ.

″Ως εκ τούτου, η παρασκευή μπύρας ήταν μια πολύ σημαντική δραστηριότητα”.

Αιγυπτιακή τέχνη, Στήλη όπου ο Φαραώ Ιντέφ Β΄ προσφέρει γάλα και μπύρα στους θεούς Ρα και Αθώρ, Πρώτη Ενδιάμεση Περίοδος, 11η Δυναστεία, περ. 2108Ð2059 B.C., Αίγυπτος, Άνω Αίγυπτος. Θήβα, Dira Abu el-Naga, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη, Ηνωμένες Πολιτείες. (Φωτογραφία από Prisma/UIG/Getty Images)
Αιγυπτιακή τέχνη, Στήλη όπου ο Φαραώ Ιντέφ Β΄ προσφέρει γάλα και μπύρα στους θεούς Ρα και Αθώρ, Πρώτη Ενδιάμεση Περίοδος, 11η Δυναστεία, περ. 2108Ð2059 B.C., Αίγυπτος, Άνω Αίγυπτος. Θήβα, Dira Abu el-Naga, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη, Ηνωμένες Πολιτείες. (Φωτογραφία από Prisma/UIG/Getty Images)
UniversalImagesGroup via Getty Images

″Αιμορραγία της γυναίκας ή της κόρης”

Ένας άλλος λόγος που αναγράφεται στην πλάκα η «αιμορραγία της γυναίκας ή της κόρης». Οσο ανησυχητικό κι αν μπορεί να ακούγεται η «αιμορραγία», στην πραγματικότητα αναφέρεται έμμηνο ρύση. Προφανώς, οι άντρες έπρεπε να ”σπεύσουν” στο ”εσωτερικό μέτωπο” για να χαλαρώσουν λίγο κατά τη διάρκεια όλης αυτής της μακροχρονίας και κοπιαστικής περιόδου.

Αν και η έμμηνος ρύση της συζύγου κάποιου δεν αποτελεί δικαιολογία που μπορεί να περάσει ως πειστική στις μέρες μας, σίγουρα οι αρχαίοι φαίνεται πως έπρεπε να κάνουν εφάμιλλα... ταχυδακτυλουργικά κόλπα για να τα βγάλουν πέρα στην επαγγελματικη και την ιδιωτική τους ζωή.

Δημοφιλή