Κάθε φορά που βρίσκομαι σε μεγάλα οδικά έργα, τόσο στη φάση κατασκευής όσο και στην ημέρα των εγκαινίων, αυτό που βιώνω είναι το συναίσθημα ότι επιτέλους κάνουμε έργα με τα οποία μπορούμε να νιώθουμε περισσότερη ασφάλεια.
Και είναι αλήθεια ότι στους νέους αυτοκινητοδρόμους τα ατυχήματα είναι απειροελάχιστα, σε αντίθεση με τα ατυχήματα σε δρόμους πόλεων που βρίσκονται σε έξαρση.
Σήμερα Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εγκαινίασε ένα ακόμα μεγάλο έργο, το οποίο ουσιαστικά προχώρησε επί των ημερών του. Ο οδικός άξονας «Ακτιο-Αμβρακία», που είχε ξεκινήσει το 2009 με τη δημοπράτηση του έργου, πέρασε από δύσκολες καταστάσεις. Υπήρξαν 4 εργολαβίες και ορισμένοι ανάδοχοι κηρύχθηκαν έκπτωτοι, έγινε νέα χάραξη για να συνδεθεί με την Ιόνια Οδό και το 2014 ονομάστηκε το έργο «Αμβρακία Οδός». Μετά από πολλές παρατάσεις στην κατασκευή, δικαστικές προσφυγές και ακυρώσεις διαγωνισμού, το 2019 παραδόθηκε στην κυκλοφορία το πρώτο τμήμα «η παράκαμψη Αμφιλοχίας» μήκους 14 χλμ.
Τον Ιούλιο του 2022 παραδόθηκαν ακόμα 15 χλμ. από την Ιόνια Οδό έως τον κόμβο Λουτρακίου, ενώ χθες δόθηκαν στην κυκλοφορία περίπου 2 χλμ., από την υποθαλάσσια σήραγγα έως την Αμβρακία Οδό.
Σήμερα Τετάρτη (31/1), λοιπόν, εγκαινιάστηκε όλος ο αυτοκινητόδρομος των 49 χλμ., ωστόσο το τμήμα των 25 χλμ. από τη Βόνιτσα έως τον κόμβο Λουτρακίου θα δοθεί στην κυκλοφορία την ερχόμενη Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του τόνισε: «Φύγαμε με χιονόνερο από την Αθήνα και αντικρίσαμε μια ηλιόλουστη μέρα. Η κυβέρνηση με αποφασιστικότητα ξεμπλοκάρισε το έργο και παραδίδουμε στην ώρα του έναν υπερσύγχρονο δρόμο. Ένα πάγιο ζήτημα της περιοχής. Εχω διατρέξει αυτά τα επικίνδυνα χιλιόμετρα. Ο νέος δρόμος ανοίγει τελείως νέες αναπτυξιακές προοπτικές. Θα συνεισφέρει αποφασιστικά στη δημιουργία νέου επενδυτικού ενδιαφέροντος στην περιοχή. Όμως, κυρίως είναι το θέμα της οδικής ασφάλειας. Θέλω να τονίσω τη μεγάλη σημασία που η κυβέρνηση έχει δώσει στα μεγάλα έργα και να συνεργαστούμε με τους κατασκευαστές με όρους ειλικρίνειας. Όχι μόνο να σχεδιάσουμε αλλά και να παραδώσουμε τα έργα που απομένουν. Όλα προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς. Στην πατρίδα μας έχουμε κατασκευαστικές εταιρείες υψηλού επιπέδου που δίνουν χιλιάδες θέσεις εργασίας και εξάγουν τεχνογνωσία. Αντιμετωπίζουμε και έκτακτα φαινόμενα όπως του Daniel με όρους συνέπειας και εξασφαλίζοντας πόρους».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε ότι: «Ευχαριστώ την προηγούμενη πολιτική ηγεσία για την προσήλωση στην υλοποίηση του έργου, αλλά και την ανάδοχο εταιρεία που παρέδωσε το έργο εντός τριών ετών από την ανάληψη. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που αναβαθμίζει πολυεπίπεδα τις υποδομές της χώρας μας. Με καλούς ρυθμούς προχωρούν και ολοκληρώνονται σημαντικά έργα σε όλη την Ελλάδα, ο Ε65, το μετρό Θεσσαλονίκης, το Πάτρα-Πύργος και άλλα έργα. Η κυβέρνηση μεριμνά για την εκτέλεση μεγάλων και μικρών έργων και σχεδιάζει νέα, με γνώμονα την προώθηση των συμφερόντων της πατρίδας και των πολιτών. Δημιουργούμε υποδομές που τονώνουν την κοινωνική συνοχή».
Ο Νίκος Ταχιάος, υφυπουργός Υποδομών, ανέφερε ότι: «Σε μια ηλιόλουστη μέρα παραδίδεται ένα έργο που αλλάζει τη ζωή των κατοίκων των τοπικών κοινωνιών. Αφορά όμως και τη Δυτική Ελλάδα, τη Λευκάδα και την Ηπειρο. Αυτά είναι τα μακροπρόθεσμα χαρακτηριστικά αλλά υπάρχει και η μεγάλη εικόνα που αφήνουμε πίσω την κρίση των δημοσίων έργων. Κλείνουμε κεφάλαια και δεν πρόκειται να ξανασυμβούν τέτοια φαινόμενα. Η επόμενη μέρα θέλει ένα συγκροτημένο σχέδιο παρεμβάσεων σε όλη την Ελλάδα που αλλάζουν όλη τη χώρα, με εξορθολογισμένο σχεδιασμό που αξιοποιεί όλους τους διαθέσιμους πόρους, οικονομικούς και ανθρώπινους. Συζητάμε με τους περιφερειάρχες τα νέα έργα στην περιοχή, τη βόρεια παράκαμψη του Αμβρακικού κόλπου, τη σύνδεση της Πρέβεζας με Πάργα και Ηγουμενίτσα, τη σύνδεση Λευκάδας με ηπειρωτική χώρα. Οι υποδομές γηράσκουν και αυτό που εξασφαλίζει η σημερινή κυβέρνηση είναι η συντήρηση των υποδομών.»
Ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος Νεκτάριος Φαρμάκης είπε πως: «Αυτός ο τόπος βρίσκει την αυτοπεποίθησή του. Η Αμβρακία Οδός σηματοδοτεί πολλά. Μια εκκρεμότητα από το παρελθόν κλείνει οριστικά. Δημιουργεί νέες θέσεις εργασίες και είναι ο πρώτος κάθετος άξονας. Θέλουμε να γίνουν και τα υπόλοιπα έργα στην περιοχή. Η Αμβρακία Οδός διαμορφώνει μια νέα γεωγραφική ενότητα. Καλοτάξιδος και καλορίζικος ο νέος αυτοκινητόδρομος».
Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου που έχει και την κατασκευάστρια εταιρεία ΜΕΤΚΑ, σημείωσε: «Είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο για Τη Δυτική Ελλάδα. Πήραμε το έργο τον Νοέμβριο του 2020. Είχε περάσει από μια δεκαετία κρίσης και κόστισε σε ανθρώπινες ζωές. Σήμερα η ΜΕΤΚΑ της Μυτιληναίος το παραδίδει εμπρόθεσμα και με υψηλά στάνταρ ασφαλείας. Ηταν ένα έργο με εξαιρετικές δυσκολίες, λόγω μορφολογία. Η ΜΕΤΚΑ είχε φύγει από την Ελλάδα και έκανε 19 έργα άνω των 4 δις ευρώ».
«Ο πρωθυπουργός όταν ανάλαβε με παρότρυνε να επαναφέρω ανθρώπινο δυναμικό και ελπίζω να μη το μετάνιωσε. Τον ευχαριστώ όπως και τους υπουργούς αλλά και τους ανθρώπους της εταιρείας για τη δουλειά τους. Εχουν ανατεθεί έργα 15 δισ. με ελάχιστες καθυστερήσεις. Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα, η εκτέλεση των έργων. Υπάρχουν τόσα ανεκτέλεστα που πρέπει να εκτελεστούν όπως αυτό που εγκαινιάζεται σήμερα. Πρέπει όλοι, οι τοπικές κοινωνίες να είναι αρωγοί, αλλά και εμείς οι κατασκευαστές να μην το βλέπουμε μόνο ως εργολαβία, αλλά ως επιχειρηματικότητα».
Το έργο
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» είναι συνολικού μήκους 49χλμ., με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.
Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο. Ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα μειώνεται περίπου 45 λεπτά.
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μέτρων εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5 μέτρου και από κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μέτρων, δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μέτρων. Δεν διαθέτει ΛΕΑ ούτε και Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών αλλά προβλέπεται η δημιουργία ενός ΣΕΑ στην παράκαμψη Αμφιλοχίας. Επίσης υπάρχουν θέσεις στάθμευσης ανά 5 χλμ., όχι όμως και τουαλέτες. Το έργο δεν είναι με παραχώρηση, άρα δεν υπάρχουν και διόδια. Για 15 μήνες τη συντήρηση θα έχει η ΜΕΤΚΑ, όμως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προχωρήσει σε διαγωνισμό συντήρησης και λειτουργίας με πιθανές αναδόχους την Ιόνια Οδό ή την Εγνατία Οδό που έχει και την ευθύνη της υποθαλάσσιας ζεύξης στην Πρέβεζα.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή: Παράπλευρων και κάθετων δρόμων, δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα, 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω & κάτω διαβάσεων.
Επιπλέον, με την παρούσα εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.
Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.
Ο οδικός άξονας «Άκτιο – Αμβρακία», προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ (ΤΣ)» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014 – 2020.
Η ανάδοχος εταιρεία ΜΕΤΚΑ, της «Μυτιληναίος Α.Ε.» ανέλαβε το έργο τον Νοέμβριο του 2020.
Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στη μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών, μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών, βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου.
Παράλληλα δημιουργείται αξιοπιστία χρόνου διαδρομής, αύξηση προσπελασιμότητας και άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την τουριστική δραστηριότητα, ελκυστικότητα παραγωγικών επενδύσεων στη ζώνη επιρροής του έργου, εξοικονόμηση χρόνου πολλαπλών προορισμών, ταχύτερες μεταφορές με αυξημένη οδική ασφάλεια, μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων των διαφόρων κατηγοριών και στη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, λόγω ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής στην ζώνη επιρροής του έργου.